A thematic dictionary as a source of cultural competence (using the example of a Chinese-Polish dictionary)

Authors

  • Elżbieta Sękowska University of Warsaw, Faculty of Polish Studies, Institute of Applied Polish Studies, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28. 02-927 Warsaw https://orcid.org/0000-0002-5897-150X

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.19

Keywords:

cultural competence, linguaculture, socioculture, teaching Polish as a foreign language, thematic dictionary

Abstract

This article discusses a thematic dictionary of a specific language pair (Chinese-Polish in this case) as a teaching aid useful in learning a language and its culture. In the search for a place for the thematic dictionary in language teaching, the author refers to the notion of cultural competence and notions associated with introducing it into the teaching process as cultural competence covers both vocabulary and knowledge (linguaculture), and the interpretative rules and elements of the study of the reality of people and institutions within the area of socioculture. The contents of those areas of culture of a community are discussed in the theoretical studies devoted to teaching Polish as a non-native language and in the curricula of teaching Polish as a foreign language. Those activities become focussed, e.g. in the required standards which refer to individual levels of language proficiency.
A thematic dictionary may serve as a source for introducing elements of culture considering the stock of vocabulary which illustrates the differences in languages and cultures. In the discussion of the Chinese-Polish thematic dictionary, the author focusses on the description of macrostructures, the inclusion of selected thematic fields, and indicates its utility in increasing one’s proficiency in the lexis which illustrates the extra-linguistic reality.

References

Batko-Tokarz, B., 2008, Tematyczny podział słownictwa w Wielkim słowniku języka polskiego. in: P. Żmigrodzki, R. Przybylska (eds.), Nowe studia leksykograficzne 2, Kraków, pp. 31–48.
Google Scholar

Batko-Tokarz, B., 2019, Tematyczny podział słownictwa współczesnego języka polskiego. Teoria, praktyka, leksykografia, Kraków.
Google Scholar

Garncarek P., 2005, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji, in: P. Garncarek (ed.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, pp. 17–23.
Google Scholar

Jakoby, M., 2016, Chiny bez makijażu, Warszawa.
Google Scholar

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury polskiej w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, issue 2 (10), pp. 263–273.
Google Scholar

Masoit I., Rutkovska K., Patiejūnienė E., 2007, Tematyczny słownik polsko-litewski, Vilnius.
Google Scholar

Miodunka W. (ed.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar

Mo Y., 2012, Obfite piersi, pełne biodra, Warszawa.
Google Scholar

Otwinowska B., 1990, Słowniki, in: T. Michałowska (ed.), Słownik literatury staropolskiej, Wrocław, pp. 778–783.
Google Scholar

Sarek K., 2016, Symbolika nefrytu w języku i kulturze chińskiej, Warszawa.
Google Scholar

Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, in: Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 30 March 2016.
Google Scholar

Zaręba L., Kochan B., 2002, Tematyczny słownik języka francuskiego dla początkujących, Kraków.
Google Scholar

Zarzycka G., 2005, Linguakultura polska – próba opisu (na marginesie powstającego Podręcznego leksykonu kultury polskiej dla cudzoziemców), [in:] P. Garncarek (ed.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, pp. 313–326.
Google Scholar

Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, in: A. Seretny, E. Lipińska (eds.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, pp. 143–160.
Google Scholar

Zhang Wenying, Sun Shuxue, Ao Danna, Zou Yanyan (eds.), 2013, Chińsko-polski słownik tematyczny, Hong Kong.
Google Scholar

Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego. Folder from an exhibition at the National Museum in Warsaw, 1 Oct 2016–8 Jan 2017.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, “Postscriptum Polonistyczne”, issue 2 (10), pp. 19–30.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-12-23

How to Cite

Sękowska, E. (2020). A thematic dictionary as a source of cultural competence (using the example of a Chinese-Polish dictionary) . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 339–348. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.19