A thematic dictionary as a source of cultural competence (using the example of a Chinese-Polish dictionary)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.19Keywords:
cultural competence, linguaculture, socioculture, teaching Polish as a foreign language, thematic dictionaryAbstract
This article discusses a thematic dictionary of a specific language pair (Chinese-Polish in this case) as a teaching aid useful in learning a language and its culture. In the search for a place for the thematic dictionary in language teaching, the author refers to the notion of cultural competence and notions associated with introducing it into the teaching process as cultural competence covers both vocabulary and knowledge (linguaculture), and the interpretative rules and elements of the study of the reality of people and institutions within the area of socioculture. The contents of those areas of culture of a community are discussed in the theoretical studies devoted to teaching Polish as a non-native language and in the curricula of teaching Polish as a foreign language. Those activities become focussed, e.g. in the required standards which refer to individual levels of language proficiency.
A thematic dictionary may serve as a source for introducing elements of culture considering the stock of vocabulary which illustrates the differences in languages and cultures. In the discussion of the Chinese-Polish thematic dictionary, the author focusses on the description of macrostructures, the inclusion of selected thematic fields, and indicates its utility in increasing one’s proficiency in the lexis which illustrates the extra-linguistic reality.
References
Batko-Tokarz, B., 2008, Tematyczny podział słownictwa w Wielkim słowniku języka polskiego. in: P. Żmigrodzki, R. Przybylska (eds.), Nowe studia leksykograficzne 2, Kraków, pp. 31–48.
Google Scholar
Batko-Tokarz, B., 2019, Tematyczny podział słownictwa współczesnego języka polskiego. Teoria, praktyka, leksykografia, Kraków.
Google Scholar
Garncarek P., 2005, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji, in: P. Garncarek (ed.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, pp. 17–23.
Google Scholar
Jakoby, M., 2016, Chiny bez makijażu, Warszawa.
Google Scholar
Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury polskiej w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, issue 2 (10), pp. 263–273.
Google Scholar
Masoit I., Rutkovska K., Patiejūnienė E., 2007, Tematyczny słownik polsko-litewski, Vilnius.
Google Scholar
Miodunka W. (ed.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar
Mo Y., 2012, Obfite piersi, pełne biodra, Warszawa.
Google Scholar
Otwinowska B., 1990, Słowniki, in: T. Michałowska (ed.), Słownik literatury staropolskiej, Wrocław, pp. 778–783.
Google Scholar
Sarek K., 2016, Symbolika nefrytu w języku i kulturze chińskiej, Warszawa.
Google Scholar
Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, in: Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 30 March 2016.
Google Scholar
Zaręba L., Kochan B., 2002, Tematyczny słownik języka francuskiego dla początkujących, Kraków.
Google Scholar
Zarzycka G., 2005, Linguakultura polska – próba opisu (na marginesie powstającego Podręcznego leksykonu kultury polskiej dla cudzoziemców), [in:] P. Garncarek (ed.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, pp. 313–326.
Google Scholar
Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, in: A. Seretny, E. Lipińska (eds.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, pp. 143–160.
Google Scholar
Zhang Wenying, Sun Shuxue, Ao Danna, Zou Yanyan (eds.), 2013, Chińsko-polski słownik tematyczny, Hong Kong.
Google Scholar
Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego. Folder from an exhibition at the National Museum in Warsaw, 1 Oct 2016–8 Jan 2017.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, “Postscriptum Polonistyczne”, issue 2 (10), pp. 19–30.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.