Wzorzec gatunkowy skargi w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Autor

  • Kamila Kwiatkowska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, ul Weteranów 18, 20-400 Lublin https://orcid.org/0000-0003-2419-1983

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.12

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka polonistyczna, kompetencja genologiczna, wzorzec gatunkowy skargi

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników analizy sposobów realizacji polskiego wzorca gatunkowego skargi przez słowiańskojęzycznych studentów uczących się języka polskiego w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie. Badanie zostało przeprowadzone dwukrotnie – na początku i na końcu roku akademickiego – dlatego wyniki analizy pozwalają na zaobserwowanie poziomu wzrostu kompetencji komunikacyjnych uczących się oraz wskazanie elementów, na które należy zwrócić szczególną uwagę w procesie nauczania. Artykuł podkreśla także potrzebę zwrócenia większej uwagi na kształcenie kompetencji genologicznej oraz wykorzystanie w praktyce glottodydaktycznej osiągnięć genologii. Zawiera również charakterystykę polskiego wzorca gatunkowego skargi.

Bibliografia

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, Warszawa.
Google Scholar

Busiło S., 2017, Cudzoziemiec w urzędzie. Elementy języka prawa i administracji publicznej w programach nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, G. Zarzycka, M. Karasek (red.), s. 45–60. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.04
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.04

Dunin-Dudkowska A., 2016, Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej, w: W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin, s. 65–77.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10

Dunin-Dudkowska A., 2019, The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 221–229. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16
Google Scholar

ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Gatunek jako konwencja kulturowo-językowa, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar

Grochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, (red.), s. 221–229. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15

Janowska I. i in. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kwiatkowska K., 2011, Miejsce życiorysu w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 266–280.
Google Scholar

Kwiatkowska K., 2012, „Zgłaszam się do Was w pytaniu o...”, czyli o tym, jak Polacy ze Wschodu realizują wybrane aspekty wzorca gatunkowego podania, „Język a Kultura”, t. 23, A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), s. 257–272.
Google Scholar

Makarewicz H., 2007, Pisanie po rosyjsku. Zasady, wzory, ćwiczenia, Warszawa
Google Scholar

Malinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne. Struktura i pragmatyka, Opole.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Ruszer A., 2010, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków.
Google Scholar

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późn. zm.
Google Scholar

Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.
Google Scholar

Wyrwas K., 2000, Wzorzec gatunkowy skargi i jego realizacje (na przykładzie tekstów literackich oraz skarg do instytucji), w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, Katowice, s. 119–135.
Google Scholar

Wyrwas K., 2002, Skarga jako gatunek mowy, Katowice.
Google Scholar

Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2006, Wzory tekstów użytkowych, w: M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa, s. 659–800.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Kwiatkowska, K. (2020). Wzorzec gatunkowy skargi w nauczaniu języka polskiego jako obcego . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 225–240. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.12