Genre pattern of a complaint letter in teaching Polish as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.12Keywords:
teaching Polish as a foreign language, genre competence, genre pattern of complaint letterAbstract
The purpose of the article is to present results of an analysis of how students of Polish as a foreign language implement the genre pattern of a complaint letter. The study group included Slavic students of the Centre of Polish and Polish Culture for Polish People from Abroad and Foreigners UMCS in Lublin. The research was conducted twice – at the beginning and in the end of the academic year. Therefore it’s results show the increase of learners communication competences and the elements that should be given special attention in the teaching process. The article also stresses that teachers of Polish as a foreign language should pay more attention to achievements of genre studies. It also presents a description of the genre pattern of a complaint letter.
References
Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, Warszawa.
Google Scholar
Busiło S., 2017, Cudzoziemiec w urzędzie. Elementy języka prawa i administracji publicznej w programach nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, G. Zarzycka, M. Karasek (red.), s. 45–60. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.04
Dunin-Dudkowska A., 2016, Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej, w: W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin, s. 65–77.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Dunin-Dudkowska A., 2019, The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 221–229. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16
Google Scholar
ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Gatunek jako konwencja kulturowo-językowa, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar
Grochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, (red.), s. 221–229. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15
Janowska I. i in. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kwiatkowska K., 2011, Miejsce życiorysu w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 266–280.
Google Scholar
Kwiatkowska K., 2012, „Zgłaszam się do Was w pytaniu o...”, czyli o tym, jak Polacy ze Wschodu realizują wybrane aspekty wzorca gatunkowego podania, „Język a Kultura”, t. 23, A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), s. 257–272.
Google Scholar
Makarewicz H., 2007, Pisanie po rosyjsku. Zasady, wzory, ćwiczenia, Warszawa
Google Scholar
Malinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne. Struktura i pragmatyka, Opole.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego.
Google Scholar
Ruszer A., 2010, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późn. zm.
Google Scholar
Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.
Google Scholar
Wyrwas K., 2000, Wzorzec gatunkowy skargi i jego realizacje (na przykładzie tekstów literackich oraz skarg do instytucji), w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, Katowice, s. 119–135.
Google Scholar
Wyrwas K., 2002, Skarga jako gatunek mowy, Katowice.
Google Scholar
Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2006, Wzory tekstów użytkowych, w: M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa, s. 659–800.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.