Perspektywy rozwoju glottodydaktyki polonistycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.34Słowa kluczowe:
perspektywy, rozwój, glottodydaktyka polonistyczna, wspólnota dyskursywna, dyskurs glottodydaktycznyAbstrakt
Autor rozpoczyna swe rozważania od określenia mocnych i słabych stron dzisiejszej glottodydaktyki polonistycznej, zwracając przy tym uwagę na to, jak zmieniało się jego podejście do poszczególnych zagadnień. Część zasadnicza artykułu, poświęcona perspektywom rozwoju glottodydaktyki polonistycznej, została podzielona na trzy części. Pierwsza z nich zawiera uwagi o potrzebie dalszych badań naukowych w zakresie takich subdyscyplin glottodydaktyki jak akwizycja polszczyzny jako języka obcego i drugiego, preparacja i ewaluacja materiałów glottodydaktycznych, wspomagane komputerowo nauczanie JPJO, sytuacja polonistyki w poszczególnych krajach i regionach świata, czy historia nauczania polszczyzny jako języka obcego. Część druga odnosi się do rozwoju nauczania polszczyzny jako języka odziedziczonego i drugiego na tle rozwoju jego nauczania jako języka obcego. Część trzecia artykułu odnosi się do ludzi pracujących na rzecz glottodydaktyki polonistycznej i przynosi omówienie rezultatów badań G. Zarzyckiej na temat wspólnoty dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych i samego dyskursu glottodydaktycznego.
Bibliografia
Benešová M., Rusin Dybalska R., Zakopalová L., 2013, 90 let pražské polonistiky – dĕjiny a současnost. 90 lat praskiej polonistyki – historia i współczesność, Praha.
Google Scholar
Besters-Dilger J., Dąbrowska A., Krajewski G., Żurek A. (eds.), 2016, Utrata i odzyskiwanie języka polskiego. Językoznawcze i glottodydaktyczne aspekty niepełnej polsko-niemieckiej dwujęzyczności, Łódź.
Google Scholar
Burzyńska A., 2002, Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy... O glottodydaktycznych aspektach relacji „język a kultura” w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław.
Google Scholar
Dąbrowska A., 2014, Glottodydaktyka polonistyczna w SJPiK. Kierunki badań naukowych, in: A. Dąbrowska, U. Dobesz (eds.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, pp. 255–276.
Google Scholar
ESOKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Garncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar
Gębal P.E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar
Gębal P.E., 2014, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków.
Google Scholar
Gębal P.E., 2018a, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków.
Google Scholar
Gębal P.E., 2018b, Rozwój teorii i praktyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w latach 1950–2015. Uwagi na marginesie "Glottodydaktyki polonistycznej" W.T. Miodunki, "Język Polski" XCVIII, issue 2, pp. 123–134, www.ceeol.com/search/article-detail?id=691160
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.2.8
Głuszkowski M., 2011, Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania dwujęzyczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, Toruń.
Google Scholar
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar
Hymes D., 1974, Foundations in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach, Philadelphia.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Laskowski R., 2009, Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego bilingwizmu, Kraków.
Google Scholar
Laskowski R., 2013, Język a tożsamość etniczna. Kształtowanie się poczucia narodowego młodej polskiej diaspory w warunkach wielokulturowości, "LingVaria", 8, issue 2 (16), pp. 77–93, www.akademicka.pl/doi/10.12797/LV.08.2013.16.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.08.2013.16.05
Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory polonijnej, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2010, Glottodydaktyka polonistyczna w dobie globalizacji i informatyzacji, in: R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz (eds.), Polonistyka bez granic. IV Kongres Polonistyki Zagranicznej, vol. 2, Kraków, pp. 41–54.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, part 1: col. 1, pp. 7–25, https://www.researchgate.net/publication/342281825_A_R_T_Y_K_U_L_Y_I_R_O_Z_P_R_A_W_Y
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.1.1
Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, part 2: col. 2, pp. 7–28, https://www.researchgate.net/publication/342281959_Rozpowszechnianie_zachowywanie_i_nauczanie_jezyka_polskiego_w_swiecie_w_latach_1918-2018_Czesc_II_Polszczyzna_i_Polonia_w_swiecie_w_latach_1944-2018
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.2.1
Miodunka W.T., 2020, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018, “Poradnik Językowy”, part 3: col. 3: pp. 7–33; http://www.poradnikjezykowy.uw.edu.pl/wydania/poradnik_jezykowy.772.2020.03.01-W.T.%20Miodunka.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.3.1
Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar
Prizel-Kania A., 2013, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków.
Google Scholar
Pułaczewska H., 2017, Wychowanie do języka polskiego w Niemczech na przykładzie Ratyzbony. Dwujęzyczność dzieci z perspektywy rodziców, Łódź.
Google Scholar
Sekiguchi T., 2013, Bristol, Kongresy, SPTK... Przyczynek do historii organizowania międzynarodowych wspólnot polonistów, in: Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia, Rocznik 2012/2013, HUFS, Seoul, pp. 15–22.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar
Stawicka M., 2015, W poszukiwaniu nowej równowagi w nauczaniu języków obcych w szkole wyższej. Na przykładzie projektu edukacyjnego English++, Kraków.
Google Scholar
Swales J.M., 1990, Genre Analysis. English in academic and research settings, Cambridge–New York.
Google Scholar
Szul R., 2003, Europa językowa, “Języki Obce w Szkole”, issue 6, pp. 5–26.
Google Scholar
Szulc A.,1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.
Google Scholar
Wróblewska-Pawlak K., 2014, O naturalnej dwujęzyczności i przekazywaniu języka dzieciom w sytuacji imigracji, “LingVaria” 9, issue 1 (17), pp. 239–250, http://www.akademicka.pl/doi/10.12797/LV.09.2014.17.14
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.09.2014.17.14
Zarzeczny G., 2014, Przewodnik bibliograficzny – baza danych glottodydaktyki polonistycznej, in: A. Dąbrowska, U. Dobesz (eds.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław, pp. 397–408.
Google Scholar
Zarzeczny G., (forthcoming), Dyskurs glottodydaktyczny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Badania korpusowe, Wrocław.
Google Scholar
Zarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, in: I. Janowska, P.E. Gębal (eds.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków, pp. 15–34.
Google Scholar
Zarzycka G., 2017, Glottodydaktyka polonistyczna w procesie rozwoju. Rozważania na marginesie monografii Władysława T. Miodunki, “Poradnik Językowy”, col. 8, pp. 56–73.
Google Scholar
Zarzycka G., 2018, Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 25, pp. 27–42, https://czasopisma.uni.lodz.pl/kpc/article/view/4304
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.03
Zechenter K. (ed.), 2015, Po polsku na Wyspach. Poradnik dla rodziców dzieci dwujęzycznych, Londyn.
Google Scholar
Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.