Komunikacja niewerbalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie grup azjatyckich – trudności, wyzwania, rozwiązania

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.03

Słowa kluczowe:

komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, mowa ciała, gesty, błąd glottodydaktyczny

Abstrakt

W nauczaniu języka polskiego jako obcego można zauważyć znaczną lukę. Luka ta obejmuje nauczanie komunikacji pozawerbalnej. Wydawać by się mogło, że przyswojenie kodu pozawerbalnego polszczyzny nastąpi u studenta synchronicznie z rozwijaniem sprawności językowej, ale okazuje się, że interferencja pomiędzy kodem niewerbalnym wyniesionym z kraju ojczystego i kodem typowym dla kraju języka docelowego jest na tyle duża, że powoduje zakłócenia w komunikacji. Na tym polu równie często pojawiają się błędy glottodydaktyczne wynikające z braku świadomości, że ten aspekt porozumiewania się powinien być też nauczany w trakcie zajęć dydaktycznych. Artykuł ten ma zatem na celu wskazanie miejsc, na które należy zwrócić szczególną uwagę w procesie nauczania, by w miarę możliwości ograniczyć problemy komunikacyjne studentów z różnych kultur.

Bibliografia

Cohen D., 2010, Mowa ciała. Wszystko, co trzeba wiedzieć o komunikacji pozawerbalnej, Warsaw.
Google Scholar

Dul R. A., 1995, Komunikacja niewerbalna w teorii i badaniach, in: A. Kapciak (ed.), Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Warsaw, pp. 43–68.
Google Scholar

Ekman P., 1965, Communication through nonverbal behavior: A source of information about interpersonal relationship, in: S. Tomkins, Affect, cognition and personality, New York, pp. 390–442.
Google Scholar

Głażewska E., Kusio U., 2012, Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Wybór zagadnień, Lublin.
Google Scholar

Hall E. T., 1963, A System for the Notation of Proxemic Behavior, „American Anthropologist”, vol. 65, pp. 1003–1026.
Google Scholar

Hall E. T., 2001, Poza kulturą, Warszawa.
Google Scholar

Jarząbek K., 2002, Mowa ciała ludzkiego, in: M. Jasińska, J, Kuć (eds.), Mowa ciała i jej funkcje w kulturze, Siedlce, pp. 5–13.
Google Scholar

Knapp M. L., Hall J. A., 1997, Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław.
Google Scholar

Leathers D. G., 2007, Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, Warszawa.
Google Scholar

Orzechowski S. W., 2007, Komunikacja niejęzykowa a wiarygodność, Lublin.
Google Scholar

Sekiguchi T., 2008, Azja nie istnieje, „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, no. 4(112), pp. 48–75.
Google Scholar

Tomański R., 2011, Tatami kontra krzesła. O Japończykach i Japonii, Warszawa.
Google Scholar

Załazińska A., 2001, Schematy myśli wyrażane w gestach. Gesty metaforyczne obrazujące abstrakcyjne relacje i zasoby podmiotu mówiącego, Kraków.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-19

Jak cytować

Morcinek-Abramczyk, B. (2019). Komunikacja niewerbalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie grup azjatyckich – trudności, wyzwania, rozwiązania. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 49–64. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.03