Błędy studentów z Ukrainy – zapobieganie i eliminacja w grupach o zróżnicowanych możliwościach (na podstawie doświadczeń Centrum Partnerstwa Wschodniego Uniwersytetu Opolskiego)

Autor

  • Agnieszka Górska Uniwersytet Opolski, Centrum Partnerstwo Wschodnie, Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, błędy językowe, interferencja językowa, grupy o zróżnicowanych możliwościach

Abstrakt

Autorka artykułu przedstawia swoje doświadczenia w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców Uniwersytetu Opolskiego. Głównym celem artykułu jest pokazanie najpopularniejszych błędów popełnianych przez Ukraińców oraz wskazanie na możliwe przyczyny tych błędów. Za najważniejszą przyczynę błędów uznano wpływ interferencji negatywnej. Wiele technik nauczania stosowanych w grupach o zróżnicowanych możliwościach pozwala na wyeliminowanie błędów spowodowanych interferencją językową. Metody i techniki tego typu zostały opisane w drugiej części artykułu.

Bibliografia

Cudak R., Tambor J. (red.) 2001, Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury języka polskiego jako obcego. Katowice.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice, s. 73–102.
Google Scholar

Encyklopedia języka polskiego, 1999, pod red. S. Urbańczyka i M. Kucały, Wrocław.
Google Scholar

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, 1999, pod red. K. Polańskiego, Wrocław.
Google Scholar

Encyklopedia wiedzy o języku polskim, 1978, pod red. S. Urbańczyka, Wrocław.
Google Scholar

Gass S. M., Selinker L., 2008, Second language acquisition. An introductory course. New York and London.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203932841

Grys M., Zehetbauer W., Madelska L., 2013, Tak się nie mówi – o poprawianiu błędów w wypowiedziach ustnych, w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 185–196.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2. Kraków.
Google Scholar

Kita M., Czempka-Wewióra M., Ślawska M. (red.), 2008, Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice.
Google Scholar

Krawczuk A., 2013, Co i jak myślą o polszczyźnie jej Ukraińskojęzyczni użytkownicy (na podstawie badań nad świadomością normatywną studentów polonistyki lwowskiej), w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 95–116.
Google Scholar

Krawczyk-Neifar E., 2008, Fałszywych przyjaciół poznaje się w biedzie, czyli czy to znaczy to, co ja myślę, że znaczy?, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice, s. 117–128.
Google Scholar

Lipińska E. 2012, Z polskim na ty. Podręcznik do nauki języka polskiego. Kraków.
Google Scholar

Malinowska M., Wronowska A., 2013, Gry jako narzędzie pracy na zajęciach indywidualnych z dorosłymi, w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 326–332.
Google Scholar

Mazur J. (red.), 1995, Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Lublin.
Google Scholar

Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, 2008, Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Warszawa.
Google Scholar

Pösingerowa K., 2001, Interferencja i nauczanie języka polskiego, w: R. Cudak, J. Tambor (red.) Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury języka polskiego jako obcego. Katowice, 258–262.
Google Scholar

Rabczuk A. (red.), 2013, Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2006, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 131–154.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E. (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Skalska A., Skalski T., 1995, Pułapka komunikatywności, w: J. Mazur (red.) Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Lublin, s. 49–57.
Google Scholar

Słownik terminologii językoznawczej, 1970, Gołąb Z., Heinz A., Polański K., Warszawa.
Google Scholar

Tice J., 1997, The mixed ability class. London.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Górska, A. (2015). Błędy studentów z Ukrainy – zapobieganie i eliminacja w grupach o zróżnicowanych możliwościach (na podstawie doświadczeń Centrum Partnerstwa Wschodniego Uniwersytetu Opolskiego). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 357–370. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24