The errors made by students from Ukraine. Prevention and elimination in mixed ability groups
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24Keywords:
Polish as a foreign language, linguistic error, language interference, mixed ability groupsAbstract
The author presents her experience in teaching Polish language at the Polish Language Study Centre at the Faculty of the Polish Language and Culture at the Opole University (Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa UO). The main purpose of the article was to show the most popular linguistic errors made by Ukrainian students and the connection between those errors and negative transfer. Many teaching techniques used in mixed ability groups, and presented in the second part of the article, may help eliminate errors caused by negative transfer between Ukrainian and Polish
References
Cudak R., Tambor J. (red.) 2001, Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury języka polskiego jako obcego. Katowice.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice, s. 73–102.
Google Scholar
Encyklopedia języka polskiego, 1999, pod red. S. Urbańczyka i M. Kucały, Wrocław.
Google Scholar
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, 1999, pod red. K. Polańskiego, Wrocław.
Google Scholar
Encyklopedia wiedzy o języku polskim, 1978, pod red. S. Urbańczyka, Wrocław.
Google Scholar
Gass S. M., Selinker L., 2008, Second language acquisition. An introductory course. New York and London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203932841
Grys M., Zehetbauer W., Madelska L., 2013, Tak się nie mówi – o poprawianiu błędów w wypowiedziach ustnych, w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 185–196.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2. Kraków.
Google Scholar
Kita M., Czempka-Wewióra M., Ślawska M. (red.), 2008, Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice.
Google Scholar
Krawczuk A., 2013, Co i jak myślą o polszczyźnie jej Ukraińskojęzyczni użytkownicy (na podstawie badań nad świadomością normatywną studentów polonistyki lwowskiej), w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 95–116.
Google Scholar
Krawczyk-Neifar E., 2008, Fałszywych przyjaciół poznaje się w biedzie, czyli czy to znaczy to, co ja myślę, że znaczy?, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej. Katowice, s. 117–128.
Google Scholar
Lipińska E. 2012, Z polskim na ty. Podręcznik do nauki języka polskiego. Kraków.
Google Scholar
Malinowska M., Wronowska A., 2013, Gry jako narzędzie pracy na zajęciach indywidualnych z dorosłymi, w: A. Rabczuk (red.) Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa, s. 326–332.
Google Scholar
Mazur J. (red.), 1995, Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Lublin.
Google Scholar
Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, 2008, Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Warszawa.
Google Scholar
Pösingerowa K., 2001, Interferencja i nauczanie języka polskiego, w: R. Cudak, J. Tambor (red.) Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury języka polskiego jako obcego. Katowice, 258–262.
Google Scholar
Rabczuk A. (red.), 2013, Edukacja Międzykulturowa. Forum Glottodydaktyczne. Materiały z Konferencji Naukowej. Warszawa.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2006, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 131–154.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E. (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Skalska A., Skalski T., 1995, Pułapka komunikatywności, w: J. Mazur (red.) Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu. Lublin, s. 49–57.
Google Scholar
Słownik terminologii językoznawczej, 1970, Gołąb Z., Heinz A., Polański K., Warszawa.
Google Scholar
Tice J., 1997, The mixed ability class. London.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.