Dlaczego popełniłeś ten błąd? Próba glottodydaktycznego opisu i klasyfikacji błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego jako obcego na Ukrainie

Autor

  • Jerzy Kowalewski Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Polskiej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.23

Słowa kluczowe:

błąd, język polski jako obcy, klasyfikacja błędów, statystyka błędów

Abstrakt

Artykuł jest próbą odmiennego spojrzenia na błędy popełniane przez uczących się języka polskiego jako obcego: jako kryterium nowej klasyfikacji przyjęto kontekst: działania uczącego się. W rezultacie powstał uproszczony podział na: błędy wyboru, błędy tworzenia i błędy odtwarzania. W drugiej części artykułu została zaprezentowana nowa klasyfikacja błędów wraz z przykładami, w trzeciej autor podaje przykłady błędów glottodydaktycznych, rozumianych jako te, które są charakterystyczne tylko dla uczących się i mają związek z nauką języka.

Bibliografia

Baraniwska O., 2007, Polsko-ukraińskie interferencje gramatyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych. III Kongres Polonistyki Zagranicznej Poznań, 8–11 czerwca 2006 roku, Poznań, s. 747–753.
Google Scholar

Bugajski M., 1993, Językoznawstwo normatywne, Warszawa.
Google Scholar

Czernysz T., 2005, Polsko–ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red., Warszawa, s. 477–481.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102.
Google Scholar

Grucza F. (red.), 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa.
Google Scholar

Karolczuk A., 2014, Opis gramatyczny polszczyzny dla celów glottodydaktycznych. Stan dzisiejszy, potrzeby, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 89–99.
Google Scholar

Korol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych. III Kongres Polonistyki Zagranicznej Poznań, 8–11 czerwca 2006 roku, Poznań, s. 873–878.
Google Scholar

Korol L., 2008, Odstępstwa od normy gramatycznej w polszczyźnie młodzieży polskich szkół Lwowa i studentów polonistyki lwowskiej, w: W.T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 199–204.
Google Scholar

Korol L., Osobliwości składniowe w polszczyźnie uczniów szkół Lwowa z polskim językiem nauczania, w: Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, w: G. Filip, J. Pasterska, M. Patro- Kucab (red.), Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, s. 395–402.
Google Scholar

Kowalewska M., 2014, Co nas łączy? Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego, Kraków.
Google Scholar

Kowalewski J., 2015, Język polski – glottodydaktyczny punkt widzenia, „Roczniki Humanistyczne”, nr 1.
Google Scholar

Krawczuk A., 2011, Leksykologia i kultura języka polskiego, Kijów.
Google Scholar

Krawczyk A., 2007, Zapożyczenia leksykalne w sytuacji wielojęzyczności. Ukrainizmy i rusycyzmy w gwarze Maćkowiec na Podolu, Warszawa.
Google Scholar

Kwiatkowska K., 2014, Czy każdy błąd jest błędem? Kilka uwag na temat względności błędów językowych, w: M. Dziwisz, D. Głuszak, A. Jawdosiuk-Małek, A. Potyrańska, A. Sadecki, M. Stasiak (red.), Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, red., Lublin, s. 241–253.
Google Scholar

Michalewski K., 1992, Norma językowa a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: S. Grabias (red.), Język polski jako język obcy, Lublin, s. 79–94.
Google Scholar

Ohoriłko O., 2011, Poza granicami ogólnopolskiej normy, w: Polonistyka bez granic, t.2, R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, (red.), Kraków, s. 321–329.
Google Scholar

Ostapczuk O., Uwagi o języku inteligencji polskiej w warunkach zanikania polszczyzny, w: E. Wolnicz- Pawłowska, W. Szulowska (red.), Kontakty językowe polszczyzny na pograniczu wschodnim, Warszawa, s. 161–167.
Google Scholar

Pacan B., 2000, Wpływ języka rosyjskiego i ukraińskiego na polszczyznę inteligencji lwowskiej pokolenia powojennego, w: E. Wolnicz-Pawłowska, W. Szulowska (red.), Kontakty językowe polszczyzny na pograniczu wschodnim, Warszawa, s. 168–176.
Google Scholar

Zielińska M., 2012, Kompetencja językowa uczniów polskich szkół sobotnio-niedzielnych na Ukrainie Zachodniej, w: A. Burzyńska-Kamieniecka, M. Misiak, J. Kamieniecki (red.), Kresowe dziedzictwo, red., Wrocław, s. 247–258.
Google Scholar

Zielińska M., 2013, Osobliwości fleksji werbalnej w polszczyźnie młodych osób pochodzenia polskiego na Ukrainie Zachodniej, w: G. Filip, J. Pasterska, M. Patro-Kucab (red.), Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, s. 403–412.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Kowalewski, J. (2015). Dlaczego popełniłeś ten błąd? Próba glottodydaktycznego opisu i klasyfikacji błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego jako obcego na Ukrainie. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 337–355. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.23