Z glottodydaktycznego warsztatu. Aplikacja wiedzy o prawach człowieka na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomie A1
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.23Słowa kluczowe:
nauczanie języka polskiego jako obcego, wiedza o prawach i wolnościach człowieka, materiały dydaktyczne, kształcenie CLILAbstrakt
Artykuł porusza kwestię adaptacji wiedzy o prawach człowieka na zajęciach języka polskiego jako obcego na poziomie początkującym. Przedstawia możliwości zastosowania języka obcego jako narzędzia do zdobycia wiedzy w zakresie praw człowieka. Celem artykułu jest przedstawienie propozycji przykładowych ćwiczeń. Podstawę materiałową stanowią dokumenty prawne: Powszechna deklaracja praw człowieka (1948), Deklaracja praw dziecka (1959) oraz Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty (1960). W koncepcji zajęć wykorzystano podejście dydaktyczne CLIL (zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe).
Bibliografia
Domagała A., Florczak A., 2018, Prawa człowieka. Materiały edukacyjne, Wrocław.
Google Scholar
Domagała A., Krawczak-Chmielecka A., Mikulska-Jolles A., 2018, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, Wrocław.
Google Scholar
Gębal P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje dydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 19–33.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 21, s. 145–152.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kłoskowska A., 2005, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.
Google Scholar
Lister J., 1993, Prawa człowieka. Jak o nich uczyć, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa.
Google Scholar
Malinowski B., 2006, Polski język prawny. Wybrane zagadnienia, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2001, Nowy słownik pedagogiczny, wyd. 3, Warszawa.
Google Scholar
Pacholski M., Słaboń A., 2001, Słownik pojęć socjologicznych, wyd. 2, Kraków.
Google Scholar
Pieńkos J.,1999, Podstawy juryslingwistyki: Język w prawie – prawo w języku, Warszawa.
Google Scholar
Podsiadło-Dacewicz I. (red.), 2005, Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa.
Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 97–113
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Wróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków.
Google Scholar
Deklaracja praw dziecka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html (dostęp: 8.09.2021).
Google Scholar
Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1960.html (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Materiały graficzne https://pixabay.com/pl/ (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Powszechna deklaracja praw człowieka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Powszechna deklaracja praw człowieka w różnych językach https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/SearchByLang.aspx (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Projekt Angéliki Dass pt. „Humanae” https://www.ted.com/talks/angelica_dass_the_beauty_of_human_skin_in_every_color/transcript?language=pl (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”: http://civilitas.org.pl/ (dostęp: 20.05.2020).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.