From a language teacher’s workshop. Application of knowledge about human rights in classes of polish as a foreign language at A1 level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.23

Keywords:

teaching Polish as a foreign language, content and language integrated learning, human rights in Polish, teaching aids

Abstract

The article deals with the issue of adaptation of knowledge about human rights in Polish as a foreign language at the beginner level. It presents the possibilities of using a foreign language as a tool to acquire knowledge in the field of human rights. The purpose of the article is to present examples of sample exercises. The material basis is legal documents: Universal Declaration of Human Rights (1948), Declaration of the Rights of the Child (1959) and the Convention on Combating Discrimination in the Field of Education (1960). The concept of the classes uses the CLIL didactic approach (integrated subject and language teaching).

References

Domagała A., Florczak A., 2018, Prawa człowieka. Materiały edukacyjne, Wrocław.
Google Scholar

Domagała A., Krawczak-Chmielecka A., Mikulska-Jolles A., 2018, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, Wrocław.
Google Scholar

Gębal P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje dydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 19–33.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02

Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 21, s. 145–152.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kłoskowska A., 2005, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.
Google Scholar

Lister J., 1993, Prawa człowieka. Jak o nich uczyć, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa.
Google Scholar

Malinowski B., 2006, Polski język prawny. Wybrane zagadnienia, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2001, Nowy słownik pedagogiczny, wyd. 3, Warszawa.
Google Scholar

Pacholski M., Słaboń A., 2001, Słownik pojęć socjologicznych, wyd. 2, Kraków.
Google Scholar

Pieńkos J.,1999, Podstawy juryslingwistyki: Język w prawie – prawo w języku, Warszawa.
Google Scholar

Podsiadło-Dacewicz I. (red.), 2005, Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa.
Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 97–113
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Wróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków.
Google Scholar

Deklaracja praw dziecka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html (dostęp: 8.09.2021).
Google Scholar

Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1960.html (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar

Materiały graficzne https://pixabay.com/pl/ (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar

Powszechna deklaracja praw człowieka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar

Powszechna deklaracja praw człowieka w różnych językach https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/SearchByLang.aspx (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar

Projekt Angéliki Dass pt. „Humanae” https://www.ted.com/talks/angelica_dass_the_beauty_of_human_skin_in_every_color/transcript?language=pl (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar

Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”: http://civilitas.org.pl/ (dostęp: 20.05.2020).
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Jurewicz-Nowak, M. (2021). From a language teacher’s workshop. Application of knowledge about human rights in classes of polish as a foreign language at A1 level. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 341–351. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.23