From a language teacher’s workshop. Application of knowledge about human rights in classes of polish as a foreign language at A1 level
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.23Keywords:
teaching Polish as a foreign language, content and language integrated learning, human rights in Polish, teaching aidsAbstract
The article deals with the issue of adaptation of knowledge about human rights in Polish as a foreign language at the beginner level. It presents the possibilities of using a foreign language as a tool to acquire knowledge in the field of human rights. The purpose of the article is to present examples of sample exercises. The material basis is legal documents: Universal Declaration of Human Rights (1948), Declaration of the Rights of the Child (1959) and the Convention on Combating Discrimination in the Field of Education (1960). The concept of the classes uses the CLIL didactic approach (integrated subject and language teaching).
References
Domagała A., Florczak A., 2018, Prawa człowieka. Materiały edukacyjne, Wrocław.
Google Scholar
Domagała A., Krawczak-Chmielecka A., Mikulska-Jolles A., 2018, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, Wrocław.
Google Scholar
Gębal P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje dydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 19–33.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 21, s. 145–152.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kłoskowska A., 2005, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.
Google Scholar
Lister J., 1993, Prawa człowieka. Jak o nich uczyć, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa.
Google Scholar
Malinowski B., 2006, Polski język prawny. Wybrane zagadnienia, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2001, Nowy słownik pedagogiczny, wyd. 3, Warszawa.
Google Scholar
Pacholski M., Słaboń A., 2001, Słownik pojęć socjologicznych, wyd. 2, Kraków.
Google Scholar
Pieńkos J.,1999, Podstawy juryslingwistyki: Język w prawie – prawo w języku, Warszawa.
Google Scholar
Podsiadło-Dacewicz I. (red.), 2005, Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa.
Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 97–113
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Wróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków.
Google Scholar
Deklaracja praw dziecka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html (dostęp: 8.09.2021).
Google Scholar
Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1960.html (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Materiały graficzne https://pixabay.com/pl/ (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Powszechna deklaracja praw człowieka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Powszechna deklaracja praw człowieka w różnych językach https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/SearchByLang.aspx (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Projekt Angéliki Dass pt. „Humanae” https://www.ted.com/talks/angelica_dass_the_beauty_of_human_skin_in_every_color/transcript?language=pl (dostęp: 20.04.2020).
Google Scholar
Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”: http://civilitas.org.pl/ (dostęp: 20.05.2020).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.