The behaviour of those visiting the monuments of the Galeria Wielkich Łodzian on Piotrkowska Street in Lodz as theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2543-9421.07.09

Keywords:

monument benches, visitors, behavior, Lodz, Poland

Abstract

The article presents the results of research obtained on the basis of the author’s original methodology for analysing visitor behavior towards the ‘monuments benches’ placed on Piotrkowska Street in Lodz. The research was designed and carried out by a team of seven students from the University of Lodz’s Faculty of Geographical Sciences. In addition to measuring the number of weekday and weekend visitors, the focus was on observing their behavior. More than 40 different behaviors and their associated positive and negative emotions were identified. Their variation was explained by various factors, the most significant of which were the monuments’ location on the city’s main street and their form. The research should be considered experimental, urging the continuation and broadening of its perspective, thus posing further or even new research questions.

References

Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej BERNARDINIUM.
Google Scholar

Cartiere, C. (2016). Through the lens of social practice: Considerations on a public art history in progress. W: C. Cartiere, M. Zebracki (red.), The everyday practice of public art: Art, space, and social inclusion (s. 13–26). London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315737881-2

Cudny, W., Appelblad, H. (2019). Monuments and their functions in urban public space. Norsk Geografisk Tidsskrift – Norwegian Journal of Geography, 73 (5), 273–289. https://doi.org/10.1080/00291951.2019.1694976
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00291951.2019.1694976

Juvan, E., Gomezlj Omerzeł, D., Uran Maravić, M. (2017). Tourist behaviour: An overview of models to date. Pobrane z: http://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-7023-71-8/2.pdf (18.07.2022).
Google Scholar

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2005). Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kostiainen, A. (2003). Being elsewhere: Tourism, consumer culture, and identity in modern Europe and North America: Edited by Shelley Baranowski and Ellen Furlough. The University of Michigan Press (839 Greene Street, PO Box 1104, Ann Arbor MI 48106-1104, USA. ) 2001, 382 pp (photographs, index) $57.50 Hbk. ISBN 0-472-11167-1. Annals of Tourism Research, 30 (1), 273–275. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00066-X
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00066-X

Kozak, M., Kozak, N. (red.) (2013). Aspects of tourist behavior. Pobrane z: https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-4438-4866-4-sample.pdf (18.07.2022).
Google Scholar

Kruczek, Z. (2002). Atrakcje turystyczne. Metody oceny ich odbioru – interpretacja. Folia Turistica, 13, 37–61.
Google Scholar

Laberschek, M. (2019). Znaczenie pomników przedsiębiorstw w przestrzeni społecznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15 (3), 136–161. http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.08

Lambert, L.B., Ochsner, A. (red.) (2015). Moment to monument: The making and unmaking of cultural significance. Bielefeld: Transcript Verlag.
Google Scholar

Lis, P. (2022). Galeria Wielkich Łodzian w projekcie studentów turystyki i rekreacji UŁ. Pobrane z: https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/galeria-wielkich-lodzian-w-projekciestudentow-turystyki-i-rekreacji-ul (18.07.2022).
Google Scholar

Mikos von Rohrscheidt, A. (2014). Zachowania i preferencje turystów zagranicznych korzystających z usług przewodników w Poznaniu w latach 2011–2013. Pobrane z: https://bazekon.uek.krakow.pl/gospodarka/171294627 (18.07.2022).
Google Scholar

Niemczyk, A. (2016). Zmiany zachowań turystycznych Polaków w zakresie wyjazdów krajowych i zagranicznych – wybrane aspekty. Marketing i Zarządzanie, 3 (44), 135–146. https://doi.org/10.18276/miz.2016.44-12
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/miz.2016.44-12

Praczyk, M. (2012). Poznańskie pomniki początku XXI wieku jako forma wytwarzania tożsamości lokalnej. Pobrane z: http://ewa.home.amu.edu.pl/Praczyk,%20Poznanskie%20pomniki.pdf (20.06.2022).
Google Scholar

Przecławski, K. (1997). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: ALBIS.
Google Scholar

Rogoś, A. (2019). Dynamics of particular and common: Monuments and patriotic tourism in socialist Yugoslavia – a case study of Kosovo. Slavia Meridionalis, 19, 1970. https://doi.org/10.11649/sm.1970
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.11649/sm.1970

Roszak, J., Godlewski, G. (2015). Przysiąść się do pisarza. Pomniki-ławki na Lubelszczyźnie jako atrakcje turystyczne. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-65c3b66c-d4ae-4ffe-9790-e17875683ffe (18.07.2022).
Google Scholar

Rudnicki, L. (2010). Zachowania konsumentów na rynku turystycznym. Kraków: Proksenia.
Google Scholar

Słownik Języka Polskiego (2022). Pomnik [hasło]. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/slowniki/pomnik (28.05.2022).
Google Scholar

Smith, A. (2007). Monumentality in ‘capital’ cities and its implications for tourism marketing: The case of Barcelona. Journal of Travel and Tourism Marketing, 22 (3–4), 79–93. https://doi.org/10.1300/J073v22n03_07
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1300/J073v22n03_07

Szolginia, W. (1992). Architektura. Warszawa: Sigma NOT.
Google Scholar

Zebracki, M., Van Der Vaart, R., Van Aalst, I. (2010). Deconstructing public artopia: Situating public-art claims within practice. Geoforum, 41 (5), 786–795. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2010.04.011
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2010.04.011

Published

2022-12-30

How to Cite

Wojciechowska, J., Lis, P., & Wołk, G. (2022). The behaviour of those visiting the monuments of the Galeria Wielkich Łodzian on Piotrkowska Street in Lodz as theatre. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 35(7), 79–88. https://doi.org/10.18778/2543-9421.07.09

Issue

Section

Articles