Formy i rozmieszczenie wydarzeń z zakresu plenerowej rekreacji twórczej w Łodzi
DOI:
https://doi.org/10.18778/2543-9421.06.13Słowa kluczowe:
rekreacja twórcza, miejska przestrzeń rekreacyjna, plenerowa rekreacja, ŁódźAbstrakt
Celem artykułu jest charakterystyka zjawiska plenerowej rekreacji twórczej oraz jej rozmieszczenia w przestrzeni rekreacyjnej Łodzi. Pojęcie rekreacji twórczej zostało na nowo zdefiniowane przez połączenie założeń geografii turyzmu i geografii rekreacji z psychopedagogicznymi teoriami dotyczącymi twórczości. Wykorzystując definicję operacyjną badanego zjawiska, przeprowadzono kwerendę zawężoną do analizy wydarzeń z zakresu rekreacji twórczej w plenerze Łodzi w 2019 r. Na jej podstawie dokonano analizy przestrzennej rozmieszczenia zjawiska, dzięki której dowiedziono, że badane wydarzenia najczęściej miały charakter aktywności kulturalno-rozrywkowej, odbywały się w porze letniej, zwykle były cykliczne, bezpłatne i organizowane na terenach zieleni i terenach postindustrialnych, znajdujących się przeważnie w centrum miasta. Wskazano także inne istotne czynniki lokalizacji tego typu wydarzeń. Charakterystyka zjawiska rekreacji twórczej i jej rozmieszczenia w plenerze wpisuje się w badania nad jakością organizacji miejskiej przestrzeni rekreacyjnej, która wpływa na wyższy standard życia mieszkańców. Przykład Łodzi, miasta wpisanego do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, pozwala na podjęcie dyskusji na temat znaczenia organizacji miejskiej przestrzeni rekreacyjnej dla rozwoju współczesnych miast.
Bibliografia
ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. (2014). Potencjały przemysłów kreatywnych w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym. Pobrane z: https://docplayer.pl/6643939-Potencjaly-przemyslow-kreatywnych-w-lodzkim-obszarze-metropolitalnym-czerwiec-2014.html (5.01.2022).
Google Scholar
Bończak, B. (2013). Aktywne formy turystyki – problemy terminologiczne. Warsztaty z Geografii Turyzmu, 3, 49–62. https://doi.org/10.18778/7525-925-4.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-925-4.05
Bujacz, A. (2011). Trening twórczości w projektowaniu przestrzennym. W: W. Paluchowski, M. Stańko-Kaczmarek (red.), Między psychologią a sztuką. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Pobrane z: https://www.researchgate.net/publication/257536980_Trening_tworczosci_w_projektowaniu_przestrzennym_Creativity_training_in_space_design (10.04.2021).
Google Scholar
Cichociński, P. (2014). Problematyka geokodowania zdarzeń drogowych. Roczniki Geomatyki, 12 (2/64), 205–216.
Google Scholar
Coalter, F. (1997). Leisure sciences and leisure studies: Different concept, same crisis? Leisure Sciences, 19 (4), 255–268. https://doi.org/10.1080/01490409709512254
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01490409709512254
Creek, J. (2008). Creative leisure opportunities. NeuroRehabilitation, 23 (4), 299–304. https://doi.org/10.3233/NRE-2008-23402
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3233/NRE-2008-23402
Czajkowski, K. (1979). Wychowanie do rekreacji. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Demel, M., Humen, W. (1970). Wprowadzenie do rekreacji fizycznej. Warszawa: Sport i Turystyka.
Google Scholar
Elisondo, R.C., Vargas, A. (2019). Women’s everyday creative activities: A qualitative study. Creativity. Theories – Research – Applications, 6 (1), 91–111. https://doi.org/10.1515/ctra-2019-0006
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2019-0006
Florida, R. (2009). Brief for Poland. Pobrane z: https://www.creativeclass.com/rfcgdb/articles/Brief_116_B4P.pdf (5.01.2021).
Google Scholar
Geokodowanie i geowyszukiwanie (2018). Pobrane z: https://enterprise.arcgis.com/pl/portal/latest/use/geocode.htm (19.12.2018).
Google Scholar
Hegarty, C.B. (2009). The value and meaning of creative leisure. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3 (1), 10–13. https://doi.org/10.1037/a0014879
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/a0014879
Henderson, K.A., Presley, J., Bialeschki, M.D. (2004). Theory in recreation and leisure research: Reflections from the editors. Leisure Sciences, 26 (4), 411–425. https://doi.org/10.1080/01490400490502471
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01490400490502471
Hindley, D. (2018). “More than just a run in the park”: An exploration of parkrun as a shared leisure space. Leisure Sciences, 0400, 1–21. https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1410741
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1410741
Ilczuk, D. (2021). Przemysły kultury. Pobrane z: https://nck.pl/upload/2011-01-27/prezentacja_przemysly_kultury.pdf (14.02.2021).
Google Scholar
Johnson, A.J., Glover, T.D. (2013). Understanding urban public space in a leisure context. Leisure Sciences, 35 (2), 190–197. https://doi.org/10.1080/01490400.2013.761922
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01490400.2013.761922
Kaczmarek, S. (2001). Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Nowy wymiar w rozwoju miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kalendarz wydarzeń – Urząd Miasta Łodzi (2021). Pobrane z: https://uml.lodz.pl/kalendarz-wydarzen/ (30.12.2021).
Google Scholar
Kiełbasiewicz-Drozdowska, I. (2001). Teoria i metodyka rekreacji. Poznań: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar
Kwilecka, M., Brożek, Z. (2007). Bezpośrednie funkcje rekreacji. Warszawa: ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Google Scholar
Landry, Ch. (2013). Kreatywne miasto: zestaw narzędzi dla miejskich innowatorów. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Łódź Miastem Filmu UNESCO! (2017). Urząd Miasta Łodzi. Pobrane z: https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/lodz-miastem-filmu-unesco-id16188/2017/11/2/ (28.12.2017).
Google Scholar
Łódź Miasto Filmu UNESCO (2021). Pobrane z: https://lodzcityoffilm.com/ (30.12.2021).
Google Scholar
Łódź na Kongresie Miast Kreatywnych (2017). EC1 Łódź. Pobrane z: https://ec1lodz.pl/aktualnosci/lodz-na-kongresie-miast-kreatywnych (28.12.2017).
Google Scholar
Merchant, S. (2017). The promise of creative/participatory mapping practices for sport and leisure research. Leisure Studies, 36 (2), 182–191. https://doi.org/10.1080/02614367.2016.1231830
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02614367.2016.1231830
Mokras-Grabowska, J. (2014). Przestrzeń turystyczno-artystyczna Łodzi na przykładzie Galerii Urban Forms. Turyzm/Tourism, 24 (2), 25–33. https://doi.org/10.2478/tour-2014-0013
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0013
Mokras-Grabowska, J. (2018). New urban recreational spaces. Attractiveness, infrastructure arrangements, identity. The example of the city of Łódź. Miscellanea Geographica, 22 (4), 219–224. https://doi.org/10.2478/mgrsd-2018-0017
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/mgrsd-2018-0017
Mokras-Grabowska, J. (2019). Recreational space – forms, transformations and innovative trends in development. Geography and Tourism, 7 (1), 7–16. https://doi.org/10.36122/GAT20190701
Google Scholar
Mroczek-Żulicka, A. (2015). Łódź jako przestrzeń sprzyjająca twórczości. W: E. Woźnicka, K. Witerska, L. Kuras (red.), Konceptualizacja profesjonalizacji kreatywności (s. 135–152). Łódź: Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.
Google Scholar
Mroczek-Żulicka, A. (2018). Twórcza rekreacja a twórcze podejście do organizacji rekreacji – studium przypadku Zakładów Przemysłów Twórczych Wi-Ma w Łodzi. Turyzm/Tourism, 28 (1), 81–92. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.07
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.07
Napierała, M., Muszkieta, R. (2011). Wstęp do teorii rekreacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Navarro, R.T., Tschöke Santana, D., Rechia, S. (2018). Public leisure space and community-based action. Leisure Studies, 37 (6), 747–762. https://doi.org/10.1080/02614367.2018.1535613
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02614367.2018.1535613
Oh, S.-S., Caldwell, L.L., Oh, S.-Y. (2001). An examination of leisure constraints, participation in creative activities and hobbies, and leisure boredom in a sample of Korean adults. World Leisure Journal, 43 (2), 30–38. https://doi.org/10.1080/04419057.2001.9674228
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/04419057.2001.9674228
Olbińska, K. (2014). Wartość miejskiej przestrzeni publicznej. W: M. Madurowicz (red.), Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej (s. 350–361). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Parry, D.C., Johnson, C.W. (2007). Contextualizing leisure research to encompass complexity in lived leisure experience: The need for creative analytic practice. Leisure Sciences, 29 (2), 119–130. https://doi.org/10.1080/01490400601160721
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01490400601160721
Pawlikowska-Piechotka, A. (2009). Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne. Gdynia: Novae Res.
Google Scholar
Plaster Łódzki (2017). Pobrane z: https://plasterlodzki.pl/o-nas/ (28.12.2017).
Google Scholar
Pożycka, P. (2012). Łódź – miasto kreatywne. Badanie potencjału kreatywnego Łodzi na tle wybranych miast Polski. Łódź: Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki.
Google Scholar
Rewitalizacja (2018). Urząd Miasta Łodzi. Pobrane z: https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/ (2.12.2018).
Google Scholar
Rewitalizacja. Stary Rynek (2021). Urząd Miasta Łodzi. Pobrane z: https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/dzialania/4-okolice-placu-wolnosci-i-starego-rynku/stary-rynek/ (26.08.2021).
Google Scholar
Richards, G. (2014). Creativity and tourism in the city. Current Issues in Tourism, 17 (2), 119–144. https://doi.org/10.1080/13683500.2013.783794
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2013.783794
Rojek, C. (1997). Leisure theory: Retrospect and prospect. Loisir et Société/Society and Leisure, 20 (2), 383–400. https://doi.org/10.1080/07053436.1997.10715549
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/07053436.1997.10715549
Salerno, A. (2009). Consumer creative experience: The role of motivational orientation in creative leisure activity. Recherche et Applications en Marketing, 24 (1), 69–91. https://doi.org/10.1177/205157070902400105
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/205157070902400105
Siwiński, W., Pluta, B. (red.) (2010). Teoria i metodyka rekreacji. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego.
Google Scholar
Stevenson, D. (2006). The arts and entertainment: Situating leisure in the creative economy. W: C. Rojek, S.M. Shaw, J. Veal (red.), A handbook of leisure studies (s. 354–362). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230625181_21
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230625181_21
Stryjakiewicz, T. (2010). Krajobraz antropogeniczny, przestrzenie kreatywne a turystyka. Krajobraz a Turystyka. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 14, 52–62.
Google Scholar
Szczech, E. (2014). Is there a creative city in Poland? Defining and measuring the concept in Poland. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 334, 242–251. https://doi.org/10.15611/pn.2014.334.23
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.334.23
Tanaś, S., Jakóbczyk-Gryszkiewicz, J., Dyba, W., Marcińczak, S. (2008). Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych w Łodzi. Plany i perspektywy. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
Törnqvist, G. (2004). Creativity in time and space. Geografiska Annaler. Series B: Human Geography, 86 (4), 227–243. https://doi.org/10.1111/j.0435-3684.2004.00165.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0435-3684.2004.00165.x
Trnka, R., Zahradnik, M., Kuška, M. (2016). Emotional creativity and real-life involvement in different types of creative leisure activities. Creativity Research Journal, 28 (3), 348–356. https://doi.org/10.1080/10400419.2016.1195653
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10400419.2016.1195653
Urząd Miasta Łodzi (2021a). Czym jest sektor kreatywny? Pobrane z: https://uml.lodz.pl/dla-biznesu/przemysly-kreatywne/czym-jest-sektor-kreatywny/ (14.12.2021).
Google Scholar
Urząd Miasta Łodzi (2021b). Pobrane z: https://uml.lodz.pl/ (12.10.2021).
Google Scholar
Wall, K. (2012). The gallery and the inukshuk: Everyday creativity and cultural production as leisure practices. Leisure/Loisir, 36 (1), 17–35. https://doi.org/10.1080/14927713.2012.701880
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14927713.2012.701880
Wantuch-Matla, D. (2016). Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy.
Google Scholar
Whiting, J., Hannam, K. (2015). Creativity, self-expression and leisure. Leisure Studies, 34 (3), 372–384. https://doi.org/10.1080/02614367.2014.923494
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02614367.2014.923494
Winiarski, R. (red.) (2011). Rekreacja i czas wolny. Kraków: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Google Scholar
Włodarczyk, B. (2012). Nowe przestrzenie turystyczne i rekreacyjne w latach 2005–2010. W: S. Liszewski (red.), Atlas miasta Łodzi (Suplement 2) (plansza XLVI). Łódź: Urząd Miasta Łodzi – Łódzki Ośrodek Geodezyjny. Pobrane z: http://www.mapa.lodz.pl/index.php?strona=atlas#2012 (23.11.2021).
Google Scholar
Wojnar, K. (2016). Polska klasa kreatywna. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Wojnarowska, A. (2017). Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21858/msr.21.03
Wolańska, T. (1971). Rekreacja fizyczna. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
Google Scholar
Wolańska, T. (1997). Leksykon. Sport dla wszystkich – rekreacja ruchowa. Warszawa: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar
Yuen, F., Johnson, A.J. (2017). Leisure spaces, community and third places. Leisure Sciences, 39 (3), 295–303. https://doi.org/10.1080/01490400.2016.1165638
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01490400.2016.1165638
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.