Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi

Autor

  • Mariusz Sokołowicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska
  • Jakub Zasina

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.01

Słowa kluczowe:

ekonomika miasta, miasta kreatywne, oferta kulturalna, transformacja gospodarcza

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja wpływu kultury w mieście na jego rozwój społeczno-gospodarczy w nawiązaniu do coraz bardziej powszechnego trendu polegającego na transformacji gospodarek miejskich w kierunku gospodarek „kreatywnych”. Prezentowane studium przypadku dotyczy Łodzi. W tym celu zbadano percepcję miejskiej oferty kulturalnej wśród mieszkańców. Jako metodę badawczą wykorzystano dynamiczną analizę ewolucji miasta jako systemu społeczno-gospodarczego (podejście systemowe ewolucyjne) wspartą techniką wywiadu kwestionariuszowego. Przeprowadzone badanie wskazuje, że pomimo wielu problemów ekonomicznych, z którymi boryka się to postindustrialne miasto, jest ono zdolne do dostosowania oferty kulturalnej do współczesnych potrzeb, wyeksponowania swojej specyfiki terytorialnej oraz wykorzystania kreatywności mieszkańców jako czynnika rozwoju społeczno-gospodarczego. Artykuł prezentuje ponadto zidentyfikowane problemy i wyzwania, na które musi odpowiedzieć miejska polityka kulturalna.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Mariusz Sokołowicz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska.

Jakub Zasina

Magister, doktorant, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska.

Bibliografia

Amin A, Thrift N. (2007), Cultural-Economy and Cities, „Progress in Human Geography”, vol. 31, nr 2, s. 143–161.
Google Scholar

Bank Danych Lokalnych GUS, http://www.stat.gov.pl/bdl/. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar

Creative Cities Index, http://charleslandry.com/themes/creative-cities-index. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar

Dzieciuchowicz J. (2009), Ludność Łodzi do 1918 roku, [w:] Liszewski S. (red.), Łódź. Monografia miasta, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 113–115.
Google Scholar

Florida R. (2004), The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York.
Google Scholar

Florida R. (2009), Whos’s Your City?, Basic Books, New York.
Google Scholar

Hołub A. (2002), Współczesna przestrzeń publiczna. Terapia patologii czy rozwój nowych terenów – poszukiwanie przesłanek projektowych, [w:] Kochanowski M. (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
Google Scholar

Jewtuchowicz A. (2013), Industries créatives – une opportunité pour le développement do Lodz métropolitaine?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 149, s. 188–193.
Google Scholar

Kochanowicz J., Mandes S., Marody M. (2007), Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar

Komninos N. (2008), Intelligent Cities and Globalisation of Innovation Networks, Routledge, Abingdon–New York.
Google Scholar

Kossowska, I., Między tradycją i awangardą. Polska sztuka lat 1920 i 1930, Instytut Adama Mickiewicza, dostępny: http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/es_miedzy_tradycja_i_awangarda. [Dostęp 06.10.2013].
Google Scholar

Kostro K. (2009), Zagadnienia kulturowe w ekonomii, „Gospodarka Narodowa”, nr 3, s. 27–59.
Google Scholar

Kruczkowska P. (2014), Aktywność kulturalna łodzian, [w:] E. Rokicka (red.), Jakość życia mieszkańców Łodzi i jej przestrzenne zróżnicowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 121–136.
Google Scholar

Kwaśny J., Mroczek, A. (2013), Kraków jako miasto kreatywnych – adaptacja koncepcji R. Florydy; [w:] M.E. Sokołowicz, E. Kina, Oblicza innowacyjności w regionie, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Oeconomica”, nr 290, s. 95–113.
Google Scholar

Landry Ch. (2012), The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators, Taylor & Francis, New York.
Google Scholar

Liszewski S. (2009), Łódź. Monografia Miasta, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar

Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (2011), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk.
Google Scholar

O’Connor D. (1998), Popular Culture, Cultural Intermediaries and Urban Regeneration, [w:] Hall T., Hubbard P. (red.), The Entrepreneurial City: Geographies of Politics, Regime and Representation, Chichester: Wiley, New York, s. 225–239.
Google Scholar

Olenderek J. (2004), Proces kształtowania przestrzeni w Łodzi II Rzeczypospolitej a awans administracyjny miasta, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, nr 925, s. 40–46.
Google Scholar

Petrikova K., Vanova A., Borsekova K., (2013), The Role of Creative Economy in Slovak Republic, „AI & Society”, nr 146, http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00146-013-0508-5. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar

Przygodzki Z., Pożycka P. (2013), Sektor kreatywny w polskich miastach – Analiza porównawcza Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia, „Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego”, nr IX, s. 167–188.
Google Scholar

Question Mark (2011), Preferencje kulturalne mieszkańców Łodzi. Raport Końcowy, Question Mark Biuro Badań społecznych. http://www.kongres-kultury.pl/rkk_files/File/raport_-lodz.pdf. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar

Scott A. J. (2001), The Cultural Economy of Cities, London: Sage.
Google Scholar

Sokołowicz M.E., Boryczka E.M., Kina E., Tomaszewska A.W., Zasina J., Feltynowski M. (2010), Łódź w oczach studentów łódzkich publicznych uczelni wyższych. IV edycja (2009–2010), Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar

Sokołowicz M.E. (2013), Is the community of Lodz informed about living in creative city? City of Lodz’ branding strategy and its perception, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 149, s. 15–23.
Google Scholar

Strategia zarządzania marką Łódź na lata 2010–2016, Urząd Miasta Łodzi – Demo Effective Launching, Łódź 2010. http://www.kreatywna.lodz.pl/data/dataPublicator/stratgia_zarzadzania_marka_lodz_na_lata.pdf. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar

Strom E. (2002), Converting Pork into Porcelain. Cultural Institutions and Downtown Development, „Urban Affairs Review”, vol. 38, nr 1, s. 3–21.
Google Scholar

Zasina J., Sokołowicz M., Feltynowski M. (2012), Oferta kulturalna Łodzi. Raport z badania. I edycja, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Zukin S. (1995), The Culture of Cities, Blackwell, Oxford.
Google Scholar

Pobrania

Pliki dodatkowe

Opublikowane

2017-02-15

Jak cytować

Sokołowicz, M., & Zasina, J. (2017). Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(324), [5]-19. https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.01

Numer

Dział

Nie przypisano

Podobne artykuły

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.