Społeczna odpowiedzialność biznesu liderów sektora bankowego w Polsce

Autor

  • Grzegorz Paluszak Uniwersytet Warszawski, Katedra Bankowości, Finansów i Rachunkowości
  • Joanna Wiśniewska-Paluszak Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Katedra Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.339.02

Słowa kluczowe:

CSR, instytucje bankowe, zaangażowanie społeczne i rozwój, inicjatywy i praktyki z zakresu pracy, zagadnienia konsumenckie

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja zakresów CSR wiodących instytucji bankowych w Polsce i omówienie ich strategicznego kontekstu w świetle ustaleń teoretycznych. Artykuł analizuje zakresy praktyk podejmowanych przez banki, które publikują raporty CSR. Wskazuje na ważną rolę banków w raportowaniu i wdrażaniu praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. W artykule wykorzystano metodę analizy treści raportów CSR wybranych banków. W analizowanym okresie 2007–2016 zauważono rosnącą liczbę raportów bankowych i raportowanych przez nie praktyk. Instytucje bankowe wiodące w CSR objęte badaniem stosowały wiele takich praktyk – przede wszystkim zaangażowanie społeczne i rozwój, zawierające się głównie w działalności charytatywnej, filantropijnej i edukacyjnej oraz w rozwoju przedsiębiorczości, tworzeniu miejsc pracy i rozwoju kompetencji. Na drugim miejscu znajdują się inicjatywy i praktyki z zakresu pracy, zorientowane przede wszystkim na wolontariat pracowniczy oraz szkolenia i rozwój. Trzecią grupę stanowią zagadnienia konsumenckie, obejmujące głównie te skupione na zwiększaniu dostępności produktów i usług oraz wprowadzaniu ułatwień dla klientów. Badanie pokazuje, że instytucje bankowe wiodące w CSR coraz lepiej rozumieją rolę korporacyjnego zaangażowania w społeczeństwie jako nowoczesnego podejścia strategicznego, które podnosi zdolność do rozwoju ukrytych obszarów w kontekstach konkurencyjności oraz przekształca aktywność wzdłuż łańcuchów wartości z korzyścią dla społeczeństwa, wzmacniając jednocześnie strategię korporacyjną.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adamczyk J., Nitkiewicz T. (2007), Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Akin A., Yilmaz I. (2016), Drivers of Corporate Social Responsibility Disclosures: Evidence from Turkish Banking Sector, “Procedia Economics and Finance”, vol. 38, pp. 2–7.
Google Scholar

Borys G. (2012), W kierunku finansów zrównoważonego rozwoju, [in:] T. Famulska, Szkice o finansach. Księga jubileuszowa prof. zw. dr hab. Krystyny Znanieckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Bosch‑Badia M. T., Montllor‑Serrats J., Tarrazon M. A. (2013), Corporate Social Responsibility from Friedman to Porter and Kramer, “Theoretical Economics Letters”, vol. 2, pp. 11–15.
Google Scholar

Botshabelo I., Mbekomize Ch., Phatshwane P. M.D. (2017), Corporate Social Responsibility Reporting in Banking Industry: An Analysis of Disclosure Levels in Botswana, “International Journal on Business and Management”, vol. 12(12), pp. 224–241.
Google Scholar

Branco M. C., Rodrigues L. L. (2006), Communication of corporate social responsibility by Portuguese banks. A legitimacy theory perspective, “Corporate Communications: An International Journal”, vol. 3(11), pp. 232–248.
Google Scholar

Broaddus A. (1980), Linear Programming A New Approach to Bank Portfolio Management, [in:] Th. Havrilesky, J. T. Boorman (eds.), Current Perspectives in Banking. Operations, Management and Regulation, AHM Publishing Corporation, Arlington Heights.
Google Scholar

Büschgen H. E. (1997), Przedsiębiorstwo bankowe, tom 1, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Chakroun R., Matoussi H., Mbirki S. (2017), Determinants of CSR disclosure of Tunisian listed banks: a multi‑support analysis, “Social Responsibility Journal”, vol. 13(3), pp. 552–584.
Google Scholar

Cornett M. M., Erhemjamts O., Tehranian H. (2016), Greed or good deeds: An examination of the relation between corporate social responsibility and the financial performance of U. S. commercial banks around the financial crisis, “Journal of Banking and Finance”, vol. 70, pp. 137–159.
Google Scholar

Dziawgo L. (2010), Produkty finansowe a ochrona środowiska. Proekologiczna ewolucja współczesnego rynku finansowego, [in:] B. Kołosowska, P. Prewysz‑Kwinto (eds.), W świecie finansów i prawa finansowego. Działalność dydaktyczna profesora Jana Głuchowskiego, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Toruń.
Google Scholar

Evan W. M., Freeman R. E. (1993), A stakeholder theory of the modern corporation: Kantian capitalism, [in:] W. M. Hoffman, R. E. Frederick (eds.), Business Ethics: Readings and Cases in Corporate Morality, McGraw‑Hill, New York.
Google Scholar

Evangelinos K. I., Skouloudis A., Nikolaou I. E., Filho W. L. (2009), An Analysis of Corporate Social Responsibility (CSR) and Sustainability Reporting Assessment in the Greek Banking Sector, [in:] S. Idowu, W. Leal Filho (eds.), Professionals’ Perspectives of Corporate Social Responsibility, Springer, Berlin–Heidelberg.
Google Scholar

Freeman R. E. (1984), Strategic Management. A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.
Google Scholar

Freixas X., Rochet J.‑Ch. (2007), Mikroekonomia bankowa, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.
Google Scholar

Friedman M. (1970), The social responsibility of business is to increase its profits, “The New York Times Magazine”, 13 September, p. 17.
Google Scholar

Havrilesky Th., Boorman J. T. (1980), Asset management, [in:] Th. Havrilesky, J. T. Boorman (eds.), Current Perspectives in Banking. Operations, Management and Regulation, AHM Publishing Corporation, Arlington Heights.
Google Scholar

Heffernan S. (2005), Modern Banking in Theory and Practice, John Wiley & Sons, Chichester.
Google Scholar

Herzig‑Marx Ch. (1980), Bank Failures, [in:] Th. Havrilesky, J. T. Boorman (eds.), Current Perspectives in Banking. Operations, Management and Regulation, AHM Publishing Corporation, Arlington Heights.
Google Scholar

Horodecki J. (2016), 101 firm na dziesięciolecie, „Dziennik Gazety Prawnej”, vol. 97(4244), p. 1. ISO 26,000: 2010.
Google Scholar

Kim W.Ch., Mauborgne R. (2005), Blue ocean strategy: how to create uncontested market space and make the competition irrelevant, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Kochalski C. (2016), Spojrzenie controllingowe i finansowe na kwestie ekologiczne w przedsiębiorstwie, [w:] C. Kochalski (ed.), Zielony controling i finanse. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Krippendorff K. (2004), Content analysis: An introduction to its methodology, Sage Publications, London.
Google Scholar

Kulińska‑Sadłocha E. (2014), Społeczna odpowiedzialność banków komercyjnych w Polsce, [in:] M. Dzień, L. Hejny, J. Winiarski (eds.), Społeczna odpowiedzialność biznesu a Społeczna Gospodarka Rynkowa – ustrojowy i etyczny wymiar relacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno‑Humanistycznej w Bielsku‑Białej, Bielsko‑Biała.
Google Scholar

Lista 500. Największe firmy Rzeczpospolitej, XIX. edycja rankingu (2017), „Rzeczpospolita”, no. 6(1182), pp. 42–43.
Google Scholar

Marcinkowska M. (2013a), Kapitał relacyjny banku. Kształtowanie relacji banku z otoczeniem, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Marcinkowska M. (2013b), Kapitał relacyjny banku. Ocena banku w kontekście relacji z interesariuszami, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Marcinkowska M. (2014), Corporate Governance w bankach. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Matthews K., Thompson J. (2007), Ekonomika bankowości, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Metodyka konkursu. Najlepszy Bank 2017 (2017), „Gazeta Bankowa”, no. 7/1195, p. 34.
Google Scholar

Miklaszewska E. (2004), Deregulacja rynków finansowych a zmiany w strategiach banków komercyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Najlepszy Bank 2017. Wyniki konkursu (2017), „Gazeta Bankowa”, no. 7/1195, p. 36.
Google Scholar

Nandonde F. A., Sachs P. R. (2017), Commercial Bank Corporate Social Responsibility Practices in Tanzania, [in:] M. Aluchna, S. O. Idowu (eds.), The Dynamics of Corporate Social Responsibility. A critical Approach to Theory and Practice, Springer International Publishing, Switzerland.
Google Scholar

Niewiadoma M. (2015), Nowe wyzwania zrównoważonego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu dla sektora bankowego we współczesnych warunkach gospodarowania, [in:] K. Pietraszkiewicz (ed.), Sektor finansowy i zagrożenia rozwoju, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Ornarowicz U. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu w sektorze bankowym, [in:] P. Płoszajski (ed.), Strategie społecznej odpowiedzialności polskich spółek giełdowych, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

Paluszak G., Wiśniewska‑Paluszak J. (2016), The Role of Green Banking in a Sustainable Industrial Network, “Safe Bank”, vol. 4(65), pp. 75–95.
Google Scholar

Pogonowska B. (2017), CSR instytucji finansowych w ujęciu globalnym, [in:] K. Waliszewski (ed.), Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych. Perspektywa banków, pośredników finansowych i doradców finansowych, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.
Google Scholar

Porter M. E., Kramer M. R. (2002), The Competitive Advantage of Corporate Philanthropy, “Harvard Business Review”, vol. 80(12), pp. 56–68.
Google Scholar

Porter M. E., Kramer M. R. (2006), Strategy & Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, “Harvard Business Review”, vol. 84(1–2), pp. 78–92.
Google Scholar

Responsible Business Forum (2017), The archive of best practices, www.odpowiedzialnybiznes.pl/dobre‑praktyki/ [accessed: 1.06.2017].
Google Scholar

Rok B. (2016), Nowa fala odpowiedzialnych, „Dziennik Gazety Prawnej”, no. 97(4244), p. 1.
Google Scholar

Samelak J. (2013), Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Senyigit Y. B., Shuaibu M. A. (2017), The Effect of Corporate Social Responsibility on Financial Performance: Evidence from the Banking Industry in Emerging Economies, “Journal of Business Studies Quarterly”, vol. 9(1), pp. 22–31.
Google Scholar

Social Reports Bases (2017), http://raportyspoleczne.pl/biblioteka‑raportow/ [accessed: 1.06.2017].
Google Scholar

Surmacz W. (2016), Kapitał ma narodowość, „Gazeta Bankowa”, no. 6(1182), pp. 6–11.
Google Scholar

Szuman A. (2004), Analiza struktury, [in:] M. Chromińska, I. Roeske‑Słomka, A. Szuman (eds.), Metody statystki opisowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Ullah M. H., Rahman M. A. (2015), Corporate social responsibility reporting practices in banking companies in Bangladesh. Impact of regulatory change, “Journal of Financial Reporting and Accounting”, vol. 13(2), pp. 200–225.
Google Scholar

Wu M‑W., Shen Ch‑H. (2013), Corporate social responsibility in the banking industry: Motives and financial performance, “Journal of Banking & Finance”, vol. 37, pp. 3529–3547.
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-13

Jak cytować

Paluszak, G., & Wiśniewska-Paluszak, J. (2019). Społeczna odpowiedzialność biznesu liderów sektora bankowego w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(339), 17–40. https://doi.org/10.18778/0208-6018.339.02

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.