The conception of stakeholders in managing strategy – case study of the community of Inowrocław

Authors

  • Joanna Świerk Maria Curie-Sklodowska University in Lublin

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.03

Keywords:

stakeholders, strategy of the community, stakeholders perspective

Abstract

The objective of this article is to present the conception of the stakeholders in managing the organization. The paper discussed the typology of stakeholders and ways of engaging stakeholders in the activities of the organization. Next, the process of determining of stakeholders was analyzed and the proposition of value for stakeholders included in the strategy of community was presented on the example of Inowrocław. In order to obtain implementation and monitoring results of strategy prepared stakeholders perspective dedicated to Balanced Scorecard with measures to monitor the effects of realizing strategy goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Białas T. (2009), Komunikacja z interesariuszami w kontekście zarządzania bezpieczeństwem organizacji publicznej, [w:] Białas T., Grzybowski M., Tomaszewski J. (red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w sektorze publicznym i biznesie, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, s. 53–54.
Google Scholar

Bukowska U. (2008), Proces zarządzania interesariuszami, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 784.
Google Scholar

Chodyński A. (2013), Od jakości ekologicznej do odpowiedzialności biznesu, „Folia Oeconomica Cracoviensia”, vol. LIV.
Google Scholar

Frączkiewicz-Wronka A., (red.) (2012), Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar

Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman Publishing Inc., Boston.
Google Scholar

Grzybek M., Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/zarzadzanie-relacjami-zinteresariuszami-jako-jeden-z-elementow-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/.
Google Scholar

Hąbek P. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako koncepcja firmy zorientowanej na interesariuszy, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2 (6).
Google Scholar

Obłój K. (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Kaplan R.S. (2006), Balanced Scorecard w sektorze publicznym, Materiały z konferencji zorganizowanej 2 lutego 2006 r. w Warszawie.
Google Scholar

Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Pietrzak M. (2006), Opracowanie koncepcji biznesowej Balanced Scorecard – mapa strategii, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, nr 2.
Google Scholar

Rybak M. (2004), Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Savage G.T., Nix T.W., Whitehead C.J., Blair J.D. (1991), Strategies for Assesing and Managing Organizational Stakeholders 1991, „Academy of Management Executives”, vol. 5, nr 2.
Google Scholar

Strategia rozwoju Gminy Inowrocław na lata 2013–2020 (2013), Westmor Consulting, Inowrocław.
Google Scholar

Sznajder M. (2013), Korzyści z wdrożenia społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy), „Economics and Management” no 2.
Google Scholar

Świerk J. (2014), Koncepcja strategicznej karty wyników w zarządzaniu strategią rozwoju miasta Lublina, [w:] E. Nowak, M. Nieplowicz (red.), Modele zarządzania kosztami i dokonaniami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 343.
Google Scholar

Published

2017-05-22

How to Cite

Świerk, J. (2017). The conception of stakeholders in managing strategy – case study of the community of Inowrocław. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(326), [29]–43. https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.03

Issue

Section

Articles