Selected initiatives supporting education and their impact on socio-economic development of Pomeranian rural areas

Authors

  • Gabriela Czapiewska Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Turystyki Instytut Geografii i Studiów Regionalnych Wydział Matematyczno-Przyrodniczy Akademia Pomorska w Słupsku image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.07

Keywords:

rural areas, education, local community

Abstract

Education is all activities and processes to transferring knowledge and the shaping specific qualities and skills. In this article on example of Pomerania (Pomeranian and West Pomeranian voivodeships) are presented selected educational activities undertaken by local communities that affect the development of the Pomeranian village and create their image. There is depicted a general state education of research area. Primary and nursery schools dominate among educational institutions in rural areas so there is devoted to them most space in this paper. A kindergarten education became almost as important as the education that children receive in school nowadays. In the countryside kindergartens not only educates but also develop social skills increase educational opportunities support children’s individual learning needs and support parents. In Pomerania there are 2044 kindergartens including 45.8% in rural areas. The activity of selected organizations in the education of children and young people from rural communities was covered mainly by creating small schools and kindergartens, and specialization of the village. There is currently extremely important the acquisition of EU funds for developing a broadly defined rural education. Projects: „Little Kindergarten in Every Village”, „Little School” and the action taken by the „Kashubian Sunflowers” or the Association „Speranda” can mention among the most interesting projects implemented in the rural areas of Pomerania. Established educational institutions are the local development centers.

References

Adamczyk M., Dutkiewicz W. (red.), 2000, Reforma systemu edukacji – wyzwania, szanse, zagrożenia, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.
Google Scholar

Czapiewska G., 2012, Wioski tematyczne sposobem na aktywizację gospodarczą i społeczną regionu, Studia i Materiały, „Miscellanea Oeconomicae”, 1, UJK, Kielce, s. 109–123.
Google Scholar

Czapiewska G., 2014, Zróżnicowanie funkcjonalne obszarów wiejskich regionu pomorskiego ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa, [w:] Rudnicki R., Kluba M. (red.), Zintegrowany rozwój obszarów wiejskich w świetle polityki Unii Europejskiej, UMK, Toruń, s. 171–185.
Google Scholar

Delors J. (red.), 1998, Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa.
Google Scholar

Idziak M., Rewitalizacja obiektów porolniczych na przykładzie zachodniopomorskich wsi tematycznych, www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 2.10.2014).
Google Scholar

Idziak W., Wieś w gospodarce wiedzy, twórczości i emocji; www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 3.10.2014).
Google Scholar

Idziak W., 2003, Specjalizacja szkół wiejskich i wsi jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, [w:] Kłodziński M., Dzun W. (red.), Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych, IRWiR PAN, Warszawa, s. 99–112.
Google Scholar

Idziak W., 2005, Rozwój i edukacja – syjamskie bliźnięta, Tekst wygłoszony na V Europejskim Kongresie Odnowy Wsi w St. Poelten, Austria, 20–21 września 2005 roku.
Google Scholar

Idziak W., 2011, Idea wiosek tematycznych, [w:] Miejscowość tematyczna. Pomysł na lokalną aktywność i pracę, http://www.eswip.pl/media/file/Publikacje/Miejscowosctematyczna-PNLAiP-2011.pdf (dostęp: 1.10.2014).
Google Scholar

Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do Strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa, 2010, MRiRW, Warszawa.
Google Scholar

Mayor F., 2001, Przyszłość świata, red. nauk. przekładu W. Rabczuk, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Google Scholar

Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2012/2013, 2013, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008–2013, 2008, MEN, Warszawa.
Google Scholar

Siemieniecka B., 2003, Kierunki zmian we współczesnej edukacji a technologia informacyjno- komunikacyjna, [w:] Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń, s. 25–31.
Google Scholar

Statut Fundacji „Kaszubskie Słoneczniki”, http://www.przedszkola.sloneczniki.org/uploads/media/statut_fks_jednolity_12.2010.pdf (dostęp: 7.10.2014).
Google Scholar

Strategia rozwoju edukacji na terenie powiatu nowodworskiego 2012–2020, www.nowydworgdanski.pl (dostęp: 20.11.2014).
Google Scholar

Tołwińska-Królikowska E., 2011, Mała wiejska szkoła podstawowa – niezbędny ośrodek rozwoju społeczności lokalnej, Materiał z debaty „Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich”, Warszawa, 15 czerwca 2011 r.
Google Scholar

Wilkin J. (red.), 2003, Podstawy strategii zintegrowanego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Wnuk-Lipiński E., Ziókowski M. (red.), 2001, Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
Google Scholar

http://fio.org.pl
Google Scholar

http://www.niepogledzie.pl
Google Scholar

www.wioskitematyczne.org.pl
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Czapiewska, G. (2015). Selected initiatives supporting education and their impact on socio-economic development of Pomeranian rural areas. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (20), 101–117. https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.07