Innowacyjność i aktywność społeczna w rozwoju obszarów wiejskich Pomorza – przykład zagród edukacyjnych

Autor

  • Gabriela Czapiewska Instytut Geografii i Studiów Regionalnych, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, Akademia Pomorska w Słupsku

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.03

Słowa kluczowe:

Innowacyjność, obszary wiejskie, zagrody edukacyjne, Ogólnopolska Sieć Zagród Edukacyjnych, województwo pomorskie

Abstrakt

Współczesna wieś nie może ograniczać się jedynie do rozwoju produkcji rolniczej. W nowoczesnej gospodarce niezbędne jest wnoszenie wartości dodanej do oferowanych produktów lub usług (m.in. innowacyjność). Ogólnopolska Sieć Zagród Edukacyjnych jest przykładem innowacyjnego przedsięwzięcia sieciowego w zakresie rozwoju obszarów wiejskich i aktywności społecznej. Za innowacje zwykło się uważać zmiany w aspekcie gospodarczym i społecznym, a za takie można uznać tworzenie zagród edukacyjnych, których ideą jest popularyzacja rolniczego oblicza wsi z wykorzystaniem zasobów lokalnych. Niniejsze opracowanie ma na celu przede wszystkim zaprezentowanie aspektów funkcjonowania zagród edukacyjnych na obszarach wiejskich Pomorza jako przykładu innowacyjności. Jednym z innowacyjnych kierunków dywersyfikacji wiejskiej gospodarki są usługi edukacyjne, bazujące na potencjale gospodarstwa rolnego. W pierwszej części pracy, na podstawie literatury, ukazano problematykę definiowania innowacji i innowacyjności oraz ich wpływ na rozwój współczesnej wsi. Zobrazowano istotę i znaczenie sieci zagród edukacyjnych. Zakres przestrzenny badań obejmował województwo pomorskie, toteż w części drugiej artykułu scharakteryzowano gospodarstwa badanego regionu, zrzeszone w Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych. Oferta edukacyjna prezentowanych gospodarstw wiejskich jest obiecującym nowym kierunkiem działalności uzupełniającym podstawowe źródła dochodu mieszkańców wsi oraz spełniającym szeroko rozumianą misję społeczną.

Bibliografia

Bal-Woźniak T., 2004, O podmiotowych uwarunkowaniach innowacyjności, czyli pierwotnych przyczynach braku aktywności innowacyjnej, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1030, Wrocław.
Google Scholar

Barnett H., 1953, Innovation: The Basis of Cultural Change, McGraw-Hill Company, New York.
Google Scholar

Bogusz M., Kmita-Dziasek E., 2015, Zagrody edukacyjne jako przykład innowacyjnej przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, [w:] Kamińska W. (red.), Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich, „Studia KPZK PAN”, 163: 155–166.
Google Scholar

Brol R., Sztando A., 2011, Strategiczne kreowanie innowacyjności gospodarki lokalnej na przykładzie gminy Polkowice, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 179, Wrocław.
Google Scholar

Chodyński A., 2008, Przedsiębiorczość i innowacyjność a kompetencje – aspekty strategiczne, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas – „Zarządzanie”, 2: 31–39.
Google Scholar

Czapiewska G., 2017, Partnerstwo i współpraca w aspekcie turystyki wiejskiej Pomorza, [w:] Wojciechowska J. (red.), Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecnyi nowe wyzwania, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków–Łódź: 185–202.
Google Scholar

Decelle X., 2004, A Conceptual and Dynamic Approach to Innovation in Tourism, OECD, Organization of Economic Cooperation and Development, Paris: 5–12.
Google Scholar

Dobre praktyki innowacyjne. Podręcznik przedsiębiorcy, 2010, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Warszawa, http://www.msodi.mazvia.pl/pliki/e3f18d16ab7eea55a894d20c4a4a90b1.pdf.
Google Scholar

Drucker P., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Francik A., 2003, Sterowanie procesami innowacyjnymi w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Innowacyjna wieś pomorska, 2017, Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Lubaniu, Lubań.
Google Scholar

Jóźwiak W., 2015, Innowacje w polskich gospodarstwach rolnych, zakres ich wdrażania i znaczenie, IERiGŻ – PIB, Warszawa.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., 2010, Agroturystyczne gospodarstwa edukacyjne – idee i dobre przykłady, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., 2011, Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwach rolnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., 2014, Gospodarstwa edukacyjne w koncepcji rolnictwa zaangażowanego społecznie, Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Częstochowa.
Google Scholar

Kmita-Dziasek E., Bogusz M., 2017, Networking wiejskiej przedsiębiorczości na przykładzie Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych, [w:] Wojciechowska J. (red.), Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecny i nowe wyzwania, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków–Łódź: 15–133.
Google Scholar

Koncepcja i funkcjonowanie Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych, 2015, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Kopaliński W., 2000, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Świat Książki, Warszawa.
Google Scholar

Kreatywność i innowacje w Unii Europejskiej na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, 2009, „Przegląd Obszarów Wiejskich UE”, 2.
Google Scholar

Meyer-Stamer J., Schoen Ch., 2007, Rapid Appraisal of Local Innovation Systems (RALIS): Assessing And Enhancing Innovation Networks, Mesopartner working papers, Duisburg and Munich.
Google Scholar

Munro J., 2015, Accelerating Innovation in Local Government Research Project, „Public Money & Management”, 35: 219–226.
Google Scholar

Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data, 2005, 3rd Edition, OECD/Eurostat, Paris.
Google Scholar

Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Pomiar działalności naukowej i technicznej, 2008, OECD/Eurostat, Warszawa.
Google Scholar

Pietrasiński Z., 1970, Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Pomykalski A., 2001, Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź.
Google Scholar

Poradnik. Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwie rolnym, 2015, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Porter M.E., 1990, The Competetive Advantage of Nations, Free Press, New York; The Macmillan Press Ltd., London (republished with a new introduction, 1998).
Google Scholar

Przyzwojska J., Wyrwas I., 2016, Innowacje w zarządzaniu publicznym i polityce społecznej. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Przyzwojska J., Wyrwas I. (red.), Innowacje w zarządzaniu publicznym i polityce społecznej, „Przedsiębiorczość i Zarzadzanie”, 17 (4), cz. II, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź–Warszawa: 5–14.
Google Scholar

Regulamin Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych, 2015, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Sikora J., 2007, Turystyka wiejska a edukacja – różne poziomy, różne wymiary. Wstęp, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Schumpeter J.A., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

http://ksow.pl/turystyka-na-wsi.html (dostęp: 3.12.2017).
Google Scholar

http://ksow.pl/uploads/tx_library/files/10_Koncepcja_i_funkcjonowanie_Og%C3%B3lnopolskiej_Sieci_Zagr%C3%B3d_Edukacyjnych.pdf.
Google Scholar

http://lawendowaosada.pl/ (dostęp: 20.01.2018).
Google Scholar

http://podr.pl/wp-content/uploads/2017/02/alpaki-w-turystyce-1.pdf (dostęp: 3.02.2018).
Google Scholar

https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/759,pojecie.html (dostęp: 1.02.2018).
Google Scholar

http://www.dziennikbaltycki.pl/strefa-agro/wiadomosci/a/pomorski-osrodek-doradztwa-rolniczego-tworzy-na-wsi-zagrody-edukacyjne-zglos-sie,12367358/ (dostęp: 3.04.2017).
Google Scholar

http://www.zula.pl/ (dostęp: 20.01.2018).
Google Scholar

www.zagrodaedukacyjna.pl (dostęp: 31.01.2018).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

Czapiewska, G. (2018). Innowacyjność i aktywność społeczna w rozwoju obszarów wiejskich Pomorza – przykład zagród edukacyjnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (31), 39–58. https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.03