Wybrane inicjatywy z zakresu wspierania edukacji i ich wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów wiejskich Pomorza
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.07Słowa kluczowe:
obszary wiejskie, edukacja, społeczność lokalnaAbstrakt
W niniejszym artykule, na przykładzie Pomorza (województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego), zaprezentowano wybrane działania edukacyjne podejmowane przez społeczności lokalne, które wpływają na rozwój społeczno-ekonomiczny pomorskich wsi. Zobrazowano ogólny stan szkolnictwa obszaru badawczego. Uwzględniono aktywność wybranych organizacji w zakresie edukacji dzieci i młodzieży pochodzącej ze środowisk wiejskich, głównie poprzez tworzenie małych szkół i przedszkoli, a także specjalizacji wsi. Ponadto, zwrócono uwagę na kwestię wykorzystania środków unijnych w tym zakresie.
Bibliografia
Adamczyk M., Dutkiewicz W. (red.), 2000, Reforma systemu edukacji – wyzwania, szanse, zagrożenia, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.
Google Scholar
Czapiewska G., 2012, Wioski tematyczne sposobem na aktywizację gospodarczą i społeczną regionu, Studia i Materiały, „Miscellanea Oeconomicae”, 1, UJK, Kielce, s. 109–123.
Google Scholar
Czapiewska G., 2014, Zróżnicowanie funkcjonalne obszarów wiejskich regionu pomorskiego ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa, [w:] Rudnicki R., Kluba M. (red.), Zintegrowany rozwój obszarów wiejskich w świetle polityki Unii Europejskiej, UMK, Toruń, s. 171–185.
Google Scholar
Delors J. (red.), 1998, Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa.
Google Scholar
Idziak M., Rewitalizacja obiektów porolniczych na przykładzie zachodniopomorskich wsi tematycznych, www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 2.10.2014).
Google Scholar
Idziak W., Wieś w gospodarce wiedzy, twórczości i emocji; www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 3.10.2014).
Google Scholar
Idziak W., 2003, Specjalizacja szkół wiejskich i wsi jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, [w:] Kłodziński M., Dzun W. (red.), Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych, IRWiR PAN, Warszawa, s. 99–112.
Google Scholar
Idziak W., 2005, Rozwój i edukacja – syjamskie bliźnięta, Tekst wygłoszony na V Europejskim Kongresie Odnowy Wsi w St. Poelten, Austria, 20–21 września 2005 roku.
Google Scholar
Idziak W., 2011, Idea wiosek tematycznych, [w:] Miejscowość tematyczna. Pomysł na lokalną aktywność i pracę, http://www.eswip.pl/media/file/Publikacje/Miejscowosctematyczna-PNLAiP-2011.pdf (dostęp: 1.10.2014).
Google Scholar
Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do Strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa, 2010, MRiRW, Warszawa.
Google Scholar
Mayor F., 2001, Przyszłość świata, red. nauk. przekładu W. Rabczuk, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Google Scholar
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2012/2013, 2013, GUS, Warszawa.
Google Scholar
Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008–2013, 2008, MEN, Warszawa.
Google Scholar
Siemieniecka B., 2003, Kierunki zmian we współczesnej edukacji a technologia informacyjno- komunikacyjna, [w:] Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń, s. 25–31.
Google Scholar
Statut Fundacji „Kaszubskie Słoneczniki”, http://www.przedszkola.sloneczniki.org/uploads/media/statut_fks_jednolity_12.2010.pdf (dostęp: 7.10.2014).
Google Scholar
Strategia rozwoju edukacji na terenie powiatu nowodworskiego 2012–2020, www.nowydworgdanski.pl (dostęp: 20.11.2014).
Google Scholar
Tołwińska-Królikowska E., 2011, Mała wiejska szkoła podstawowa – niezbędny ośrodek rozwoju społeczności lokalnej, Materiał z debaty „Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich”, Warszawa, 15 czerwca 2011 r.
Google Scholar
Wilkin J. (red.), 2003, Podstawy strategii zintegrowanego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Wnuk-Lipiński E., Ziókowski M. (red.), 2001, Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
Google Scholar
http://fio.org.pl
Google Scholar
http://www.niepogledzie.pl
Google Scholar
www.wioskitematyczne.org.pl
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.