Wybrane inicjatywy z zakresu wspierania edukacji i ich wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów wiejskich Pomorza

Autor

  • Gabriela Czapiewska Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Turystyki Instytut Geografii i Studiów Regionalnych Wydział Matematyczno-Przyrodniczy Akademia Pomorska w Słupsku image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.07

Słowa kluczowe:

obszary wiejskie, edukacja, społeczność lokalna

Abstrakt

W niniejszym artykule, na przykładzie Pomorza (województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego), zaprezentowano wybrane działania edukacyjne podejmowane przez społeczności lokalne, które wpływają na rozwój społeczno-ekonomiczny pomorskich wsi. Zobrazowano ogólny stan szkolnictwa obszaru badawczego. Uwzględniono aktywność wybranych organizacji w zakresie edukacji dzieci i młodzieży pochodzącej ze środowisk wiejskich, głównie poprzez tworzenie małych szkół i przedszkoli, a także specjalizacji wsi. Ponadto, zwrócono uwagę na kwestię wykorzystania środków unijnych w tym zakresie.

Bibliografia

Adamczyk M., Dutkiewicz W. (red.), 2000, Reforma systemu edukacji – wyzwania, szanse, zagrożenia, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.
Google Scholar

Czapiewska G., 2012, Wioski tematyczne sposobem na aktywizację gospodarczą i społeczną regionu, Studia i Materiały, „Miscellanea Oeconomicae”, 1, UJK, Kielce, s. 109–123.
Google Scholar

Czapiewska G., 2014, Zróżnicowanie funkcjonalne obszarów wiejskich regionu pomorskiego ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa, [w:] Rudnicki R., Kluba M. (red.), Zintegrowany rozwój obszarów wiejskich w świetle polityki Unii Europejskiej, UMK, Toruń, s. 171–185.
Google Scholar

Delors J. (red.), 1998, Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa.
Google Scholar

Idziak M., Rewitalizacja obiektów porolniczych na przykładzie zachodniopomorskich wsi tematycznych, www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 2.10.2014).
Google Scholar

Idziak W., Wieś w gospodarce wiedzy, twórczości i emocji; www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 3.10.2014).
Google Scholar

Idziak W., 2003, Specjalizacja szkół wiejskich i wsi jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, [w:] Kłodziński M., Dzun W. (red.), Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych, IRWiR PAN, Warszawa, s. 99–112.
Google Scholar

Idziak W., 2005, Rozwój i edukacja – syjamskie bliźnięta, Tekst wygłoszony na V Europejskim Kongresie Odnowy Wsi w St. Poelten, Austria, 20–21 września 2005 roku.
Google Scholar

Idziak W., 2011, Idea wiosek tematycznych, [w:] Miejscowość tematyczna. Pomysł na lokalną aktywność i pracę, http://www.eswip.pl/media/file/Publikacje/Miejscowosctematyczna-PNLAiP-2011.pdf (dostęp: 1.10.2014).
Google Scholar

Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do Strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa, 2010, MRiRW, Warszawa.
Google Scholar

Mayor F., 2001, Przyszłość świata, red. nauk. przekładu W. Rabczuk, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Google Scholar

Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2012/2013, 2013, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008–2013, 2008, MEN, Warszawa.
Google Scholar

Siemieniecka B., 2003, Kierunki zmian we współczesnej edukacji a technologia informacyjno- komunikacyjna, [w:] Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń, s. 25–31.
Google Scholar

Statut Fundacji „Kaszubskie Słoneczniki”, http://www.przedszkola.sloneczniki.org/uploads/media/statut_fks_jednolity_12.2010.pdf (dostęp: 7.10.2014).
Google Scholar

Strategia rozwoju edukacji na terenie powiatu nowodworskiego 2012–2020, www.nowydworgdanski.pl (dostęp: 20.11.2014).
Google Scholar

Tołwińska-Królikowska E., 2011, Mała wiejska szkoła podstawowa – niezbędny ośrodek rozwoju społeczności lokalnej, Materiał z debaty „Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich”, Warszawa, 15 czerwca 2011 r.
Google Scholar

Wilkin J. (red.), 2003, Podstawy strategii zintegrowanego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Wnuk-Lipiński E., Ziókowski M. (red.), 2001, Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
Google Scholar

http://fio.org.pl
Google Scholar

http://www.niepogledzie.pl
Google Scholar

www.wioskitematyczne.org.pl
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Czapiewska, G. (2015). Wybrane inicjatywy z zakresu wspierania edukacji i ich wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów wiejskich Pomorza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (20), 101–117. https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.07