Clear illustration, (un)clear verbal narration. On the morphology of popular science texts for children

Authors

  • Małgorzata Bortliczek Uniwersytet Śląski, Zakład Edukacji Humanistycznej i Nauk Pomocniczych Pedagogiki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.15

Keywords:

text, style, popular science, illustration, typography, Child as a recipient

Abstract

The article discusses the popular science style in magazines addressed to younger schoolchildren. The analysed texts have been published in the “Kumpel” magazine and are devoted to the subject of nature. Their distinguishing feature is the pursuit of intersemiotic and non-linear method of encoding information. The spatial configuration of information allows to perceive the meanings conveyed by means of verbal, illustrational, and typographical code in any order. In the article, I am looking for answers to the following questions: what means are used by the writers of popular science texts targeted at children, how to analyse the perceived measures, and the identified method of constructing popular science texts affects the modification of learning literacy by the model recipient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

J. Cieślikowski, Słowo – obraz – gest, czyli o intersemiotycznej naturze tekstów dziecięcych, [w:] Sztuka dla najmłodszych. Teoria – Recepcja – Oddziaływanie, red. M. Tyszkowa, Warszawa–Poznań 1977, s. 76–89.
Google Scholar

K. Drel, Zdjęcia są ważne, „Młody Technik” 2013, nr 3.
Google Scholar

Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Binkenmajer, B. Kocowski, A. Kawecka- -Gryczowa, A. Więckowska, J. Trzynadlowski, Wrocław–Warszawa– Kraków 1971.
Google Scholar

J. Florczak, Zasady funkcjonowania chwytów typograficznych w tekstach o charak- terze perswazyjnym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawcze- go”, z. LX, red. K. Polański, Kraków 2004, s. 69–88.
Google Scholar

Inny słownik języka polskiego, t. I, red. M. Bańko, Warszawa 2000.
Google Scholar

M. Jagodzińska, Obraz w procesach poznania i uczenia się, Warszawa 1991. Jeden obraz jest wart tysiąc słów, http://www.kreatorkultury.pl/jeden-obraz- -jest-wart-tysiac-slow/ [dostęp: 13.02.2013].
Google Scholar

R. Knapiński, Biblia Pauperum – Rzecz o dialogu słowa i obrazu, http://www. mediewistyka.pl/content/view/29/41/ [dostęp: 4.02.2013].
Google Scholar

M. Kostaszuk-Romanowska, Narracje architektury czasów postmodernizmu, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2010, nr 1, s. 97–120.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2010.01.06

J. Kowalikowa, Dydaktyka językowa wobec współczesnej polszczyzny, [w:] Współ- czesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków-Tarnów 2008.
Google Scholar

Kraków-Tarnów 2008. D. Krzyżyk, Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach matural- nych z języka polskiego, [w:] Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów 2010, s. 149–163.
Google Scholar

http://www.edulandia.pl/edu-kacja/1,101856,7267351,Obraz_sprzymierzeniec_w_nauce.html
Google Scholar

J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998.
Google Scholar

M. Olejniczak, 2002, Sacrum czy profanum, czyli Biblia w komiksie, [w:] Kultura literacka dzieci i młodzieży w progu XXI wieku, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002.
Google Scholar

J. Pacuła, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 74–93.
Google Scholar

P. Pasierb, Słowo na marginesie obrazu, http://radiosygnaly.pl/?p=1769 [dostęp: 13.02.2013].
Google Scholar

T. Piekot, Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej, [w:] O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. J. Miodek, M. Zaśko- -Zielińska, Wrocław 2002, s. 40–49.
Google Scholar

http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pu-lak.pdf
Google Scholar

A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
Google Scholar

M. Uberman, 2007, Książka ilustrowana dla dzieci. Obraz, figuracja, ilustracja , [w:] Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empi- rycznych, red. J. Kida, Rzeszów.
Google Scholar

M. Uberman, Alfabetyzacja kulturalna wprowadzeniem dziecka przedszkolnego w świat sztuki, http://pldocs.docdat.com/docs/index-133794.html [dostęp: 4.02.2013].
Google Scholar

J. Żukowski, Poezja wizualna, http://www.wilanow-palac.pl/poezja_wizual- na.html [dostęp: 25.02.2013].
Google Scholar

U. Żydek-Bedarczuk, O kilku problemach metodologicznych badania rozmowy po- tocznej, „Socjolingwistyka” 1992, nr 12–13, s. 21–37.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Bortliczek, M. (2014). Clear illustration, (un)clear verbal narration. On the morphology of popular science texts for children. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (3), 205–223. https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.15

Issue

Section

Reading from a Perspective