Na straży Teatru Niekonsekwencji – o kilku, nie tylko teatralnych, próbach czytania "Straży porządkowej" Tadeusza Różewicza
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.22Słowa kluczowe:
postmodernizm w teatrze, teatr wewnętrzny, Różewicz, performance teatralny, recepcja teatru współczesnegoAbstrakt
Artykuł stanowi przyczynek do rozważań na temat współczesnej recepcji dramaturgii Tadeusza Różewicza, a za podstawę przyjmuje jeden z utworów wchodzących w skład Teatru Niekonsekwencji – Straż Porządkową. Na podstawie kilku teatralnych przedsięwzięć, wynikających z nich wypowiedzi recenzentów oraz materiału historycznoliterackiego autor konstatuje pewien impas w lekturze i odbiorze „teatru otwartego” Różewicza. Opinie i działania znawców zostały więc, nieco przekornie, skonfrontowane z pomysłami interpretacyjnymi odbiorców nieprofesjonalnych: młodzieży studenckiej i licealnej. Niewielka próba ankietowa, stanowiąca rodzaj socjologiczno-kulturowego eksperymentu, odnotować zmiany (być może uzasadnione generacyjnie), jakie nastąpiły w regułach odbierania Straży Porządkowej.Pobrania
Bibliografia
Braun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989
Google Scholar
Dorak-Wojakowska Lilianna, Poetyka cielesności w utworach dramatycznych Tadeusza Różewicza, Warszawa 2007
Google Scholar
Drewnowski Tadeusz, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusza Różewicza, Warszawa 1990
Google Scholar
Fik Marta, Teatr Tadeusza Różewicza, „Pamiętnik Teatralny” 1974, z. 1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.1464
Filipowicz Halina, Laboratorium form nieczystych. Dramaturgia Tadeusza Różewicza, tłum. Tomasz Kunz, Kraków 2000, s. 105
Google Scholar
Gabryańczyk Karolina, Jakiego Różewicza widziałeś, czytelniku?, „Gazeta Młodych”, 14.06.2011, http://gazeta.mlodych.pl/artykul/772-jakiego-rozewicza-widziales-czytelniku [dostęp: 10.10.2013]
Google Scholar
Górska Irena, Dramat jako filozofia dramatu na przykładzie twórczości Tadeusza Różewicza, Poznań 2004
Google Scholar
Kelera Józef, Od „Kartoteki” do „Pułapki”, „Dialog” 1985, nr 4 i 5
Google Scholar
Kmieciak Sandra, Puzzle z Różewiczem, „Teatralia” Łódź, 24 maja 2011, http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/maj_2011/240511_pzro.php [dostęp: 10.10.2013]
Google Scholar
Korczak Łukasz, Od reżysera, http://www.teatrpolski.wroc.pl/archiwum/2011-2012/straz-porzadkowa [dostęp: 10.10.2013]
Google Scholar
Krajewska Anna, Bezbronność, czyli dramat absurdu po polsku, [w:] Igraszki trafu, teatru i tematów. Drobne scherza i scherzanda naukowe, pod red. Dobrochny Ratajczakowej i Barbary Judkowiak, Poznań 1997, s. 119
Google Scholar
Kucharski Krzysztof, Dyplom wrocławskiej PWST, „Gazeta Wrocławska” 2011, nr 15
Google Scholar
Mikołajewska Katarzyna, Dlaczego nie przeczytano dramatu Różewicza?, „Teatralia” Wrocław, 21 października 2011, http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/pazdziernik_2011/211011_dnpd.php [dostęp: 10.10.2013]
Google Scholar
Nabiałek Jolanta, Różewicz in progress, „Teatralia” Wrocław, 21 stycznia 2011. http://www.teatralia.com.pl/archiwum/artykuly/2011/styczen_2011/210111_ripr.php [dostęp: 10.10.2013]
Google Scholar
Niziołek Grzegorz, Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza, Kraków 2004
Google Scholar
Puzyna Konstanty, Różewicz Tadeusz, Wokół dramaturgii otwartej, „Dialog” 1969, nr 7; ciż, Koniec i początek
Google Scholar
Puzyna-Chojka Joanna, Re:Wizje Różewiczowskie, Gdańsk 2008, s. 3
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Teatr Niekonsekwencji, Warszawa 1970
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Zamykanie i otwieranie, [w:] tenże, Margines, ale…, Wrocław 2010, s. 302
Google Scholar
Wąchocka Ewa, Autor i dramat, Katowice 1999
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Maria Berkan-Jabłońska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.