"The sadness of things” or melancholy smile. On reading aesthetic moods and qualities in the poetry of the Far East and its modern imitations
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.13Keywords:
epiphanyAbstract
The article aims to describe how reading aesthetic qualities and artist’s moods in the Far East poetry looks from the perspective of a Western scholar, how they are imitated in European works. The publication concerns the analysis of these aspects in haiku and waka. For works of such type the characteristic trait is the sense of melancholy, arising from awareness that the world and the subject that is learning it are both elusive. The impression of constantly changing environment and the transience of time characteristic of haiku and waka has its roots in the Buddhist belief in the impermanence of things that contributed to the formation of a specific type of perception: experiencing beauty with pain. It is from the Buddhism that the term mujōkan derives from, later used to describe the emotional perception of reality. The Japanese expanded this experience even more, adding to the awareness of impermanence the feeling of painful beauty. The author argues that the inhabitants of the Land of the Rising Sun understand the concept of beauty completely differently from us, that they have different aesthetic categories, and yet European artists attempt to imitate them.
Downloads
References
K. Agams, Jaspisowy diadem, Lublin 1994.
Google Scholar
M. Bashō, Haiku, przeł. A. Krajewski-Bola, „Poezja” 1975, nr 1.
Google Scholar
S. Beckett, Czekając na Godota, przeł. A Libera, Warszawa 1994.
Google Scholar
E. Biela, Haiku, Warszawa 2000.
Google Scholar
D. Brzóska-Brzóskiewicz, Wiersze, [w:] Macie swoich poetów. Liryka polska uro- dzona po 1960 roku – wypisy, red. P. Dunin-Wąsowicz i in., Warszawa 1996.
Google Scholar
I. Grabowiecka, Tylko noc milczy…, Białystok 1998.
Google Scholar
S. Grochowiak, Haiku-images, Warszawa 1978.
Google Scholar
A. W. Guzek, Akupunktura-haiku, Białystok 2002.
Google Scholar
Y. Kawabata, Tysiąc żurawi. Śpiące piękności, przeł. M. Melanowicz, Warszawa 1987.
Google Scholar
J. Kerouc i in., Haiku, przeł. L. Engelking, „Tytuł” 1995, nr 3/4b.
Google Scholar
W. Klępka, Haiku, „Akant” 2002, nr 5.
Google Scholar
W. Kokoszka, Haiku, Siedlce 2000.
Google Scholar
J. Kopeć, Haiku, Kraków 2004.
Google Scholar
M. Kozłowski, Haiku, Kielce 1998.
Google Scholar
J. M. Kwiek, Na łódce poezji, Warszawa 2004.
Google Scholar
K. Lisowski, 99 haiku. Inne wiersze, Kraków 1993.
Google Scholar
L. Majdecki, Sztuka japońskich ogrodów, Wrocław 1986.
Google Scholar
T. J. Maryniak, Liście na kałuży. Haiku, Warszawa 2001.
Google Scholar
P. Mikeš, Haiku – wybór, przeł. L. Engelking, „Tytuł” 1995, nr 3/4b.
Google Scholar
Cz. Miłosz, Haiku, Kraków 1992
Google Scholar
J. S. Pasierb, Haiku żarnowieckie, Pelplin 2003.
Google Scholar
A. Regulski, Haiku, czyli zaśpiewy wyobraźni, Poznań 2002.
Google Scholar
A. Tchórzewski, Haiku, Warszawa 1999.
Google Scholar
E. Tomaszewska, Antologia polskiego haiku, Warszawa 2001.
Google Scholar
A. Tuszyńska, Miejsce przy oknie, Warszawa 2003.
Google Scholar
J. Tylus, Haiku, Kalisz 2004.
Google Scholar
A. Żuławska-Umeda, Haiku, Warszawa 1983.
Google Scholar
A. Żuławska-Umeda, Poezja starojapońska. Pieśni, Warszawa 1984.
Google Scholar
Z. Alberowa, O sztuce Japonii, Warszawa 1983.
Google Scholar
S. Cichowicz, Pozostaną same pale, „Literatura na Świecie” 1991, nr 6.
Google Scholar
P.C. Hogan, The Mind and Its Stories. Narrative Universals and Human Emotion, Cambridge 2003.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511499951
J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 1985.
Google Scholar
B. Kita, Chadō. Herbata i zen, przeł. M. Gawlik, Łódź 1995.
Google Scholar
I. Kordzińska-Nawrocka, Japońska miłość dworska, Warszawa 2005.
Google Scholar
L. Koren, Wabi-sabi. For Artists. Designers Poets and Philosophers, Berkley 1994.
Google Scholar
W. Kotański, Kilka uwag o środkach zdobniczych w starożytnej poezji japońskiej, „Przegląd Orientalistyczny” 1961, nr 2.
Google Scholar
W. Kotański, Z czego śmieje się Japończyk?, „Przegląd Orientalistyczny” 1952, nr 4.
Google Scholar
T. Kowalska, Haiku ze szkoły Matsuo Bashō, „Akant” 2001, nr 9.
Google Scholar
L. Majdecki, Sztuka japońskich ogrodów, Wrocław 1986.
Google Scholar
M. Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Kraków 2003.
Google Scholar
M. Melanowicz, Haiku XX wieku. Piewca kwiatów i ptaków: Takahama Kyoshi, „Japonica” 1995.
Google Scholar
M. Melanowicz, Haikai, (hasło: Materiały do Słownika Rodzajów Literackich), „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 1972, t. XV, z. 2.
Google Scholar
M. Melanowicz, Literatura japońska. Poezja XX w. Teatr XX w., Warszawa 1996.
Google Scholar
P. Michałowski, Barokowe korzenie haiku (ostatnia przygoda Stanisława Grochowiaka), „Akcent” 1993, nr 4.
Google Scholar
P. Michałowski, Miniatura poetycka, Szczecin 1999.
Google Scholar
E. R. Miner, Comparative Poetics. An Intercultural Essay on Theories of Literature, Princeton-New Jersey 1990.
Google Scholar
A. Olędzka-Frybesowa, Przeciw czemu protestują haiku, „Teksty Drugie” 1991, nr 2.
Google Scholar
K.M. Opdahl, Emotion as Meaning. The Literary Case for How We Imagine, London 2002.
Google Scholar
S. Pinker, How the Mind Works, New York 1997.
Google Scholar
S. Piskor, W. Paźniewski, W poszukiwaniu siebie. Haiku, czyli poemat trzech linijek, „Poezja” 1975, nr 1.
Google Scholar
K. Satō, Czy można przesadzić kwiat rzepaku? Japońskie haiku i ruch haiku na Za- chodzie, przeł. A. Szuba, „Literatura na Świecie” 1991, nr 1.
Google Scholar
S. Sen, Smak herbaty, smak zen, przeł. M. Godyń, Łódź 1997.
Google Scholar
H. Shirane, The Poetry of Matsuo Bashō. In Eastern Canons: Approaches to the Asian Classics, przeł. M. A. Conway, Cambridge 1990.
Google Scholar
L. Sosnowski, Erotyka w sztuce japońskiej. Wywiad z Beatą Romanowicz, „Estetyka i Krytyka” 2002, nr 3.
Google Scholar
D.T. Suzuki, Buddha of Infinite Light, Boston 1997.
Google Scholar
D.T. Suzuki, Zen and Japanese Culture, Princeton 1973.
Google Scholar
B. Szymańska, Haiku i literatura polska przełomu XIX i XX wieku. O estetycznej wartości nastroju, „Estetyka i Krytyka” 2002, nr 2.
Google Scholar
B. Szymańska, Kultury i porównania, Kraków 2003.
Google Scholar
A. Tchórzewski, Między pierwszym a drugim Poundem, „Poezja” 1975, nr 1.
Google Scholar
A. Watts, Droga zen, przeł. S. Musielak, Poznań 2003.
Google Scholar
Estetyka japońska. Antologia, red. K. Wilkoszewska, t. 1: Wymiary przestrzeni, Kraków 2001.
Google Scholar
M. Zienkiewicz, Haiku – cały świat, minimum słów, 2010, http://www.ariari.org/ dopobrania/DUNIYA-4-LIPIEC-i-SIERPIE-2010.pdf [dostęp: 04.07.2013].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Małgorzata Wielgosz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

