Unter der Glasglocke: generationelle Befindlichkeiten in Zoë Jennys "Das Blütenstaubzimmer"
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.2014.10Słowa kluczowe:
Zoë Jenny, „Kwietny pył”, ‚Fräuleinwunder‘, powieść adolescencyjna, narracja, Sylvia Plath, „Szklany klosz”, intertekstualnośćAbstrakt
Debiutancka powieść Zoë Jenny Kwietny pył (1997, wydanie polskie w tłumaczeniu Reginy Tyszkiewicz, 1999) wpisuje się z jednej strony w tendencję literacką ‚Fräuleinwunder‘, z drugiej w tradycję powieści adolescencyjnej. Na uznanie zasługuje plastyczny, zmysłowy język powieści, w którym wyraża się zwrócona do wewnątrz, pierwszoosobowa perspektywa narracyjna. Podjęta tu próba szczegółowej analizy poetyki tekstu szwajcarskiej autorki wykazała zaskakujące pokrewieństwo do autobiograficznej powieści Sylvii Plath Szklany klosz (1963). Intertekstualne podejście rzuca światło na latentną intencję tekstu wyjścia poza horyzont indywidualny czy narodowy oraz na uniwersalny przekaz na temat współczesnej kondycji jednostki, który nadaje tekstowi wydźwięk tragiczny.
Bibliografia
ANDRE, THOMAS (2011): Kriegskinder und Wohlstandskinder. Die Gegenwartsliteratur als Antwort auf die 68er. Heidelberg.
Google Scholar
BLOSSER, SILVIANNE (2001): A Poetics on Edge: The Poetry and Prose of Sylvia Plath. Bern.
Google Scholar
BRAIN, TRACY (2001): The Other Sylvia Plath. Harlow.
Google Scholar
BRONFEN, ELISABETH (1998): Sylvia Plath. Michigan.
Google Scholar
FETZ, BERNHARD (2003): Was ist gegenwärtig an der gegenwärtig neuesten Literatur? Ein Quellenstudium zur Bewusstseinslage am Beispiel von Bettina Galvani, Zoë Jenny, Juli Zeh, Martin Prinz und Thomas Raab. In: ASPETSBERGER, FRIEDBERT (ed.): Trends und Motive in der (österreichischen) Gegenwartsliteratur. Innsbruck, 15-35.
Google Scholar
GANSEL, CARSTEN / ZIMNIAK, PAWEL (2011): Adoleszenz und Adoleszenzdarstellung in der Literatur – Vorbemerkungen. In: CARSTEN GANSEL / PAWEL ZIMNIAK (eds.): Zwischenzeit, Grenzüberschreitung, Aufstörung. Bilder von Adoleszenz in der deutschsprachigen Literatur. Heidelberg, 9-13.
Google Scholar
GESING, FRITZ (2001): Blütenstaub im crazy Faserland. Stimmen der Jugend am Ende des 20. Jahrhunderts. In: BOGDAL, KLAUS-MICHAEL / GUTJAHR, ORTRUD / PFEIFFER, JOACHIM (eds.): Jugend. Psychologie – Literatur – Geschichte. Würzburg, 323-350.
Google Scholar
GILL, JO (2008): The Cambridge Introduction to Sylvia Plath. Cambridge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511817007
GUSTAFSON, SUSAN E. (2007): Asymbolia and Self-Loss: Narratives of Depression by Women in Contemporary German Literature. In: Monatshefte 99/1:1-21.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/mon.2007.0009
HAGE, VOLKER: Literarisches Fräuleinwunder. In: Der Spiegel, 22.03.1999:244-246.
Google Scholar
HEFFERNAN, VALERIE (2010): Unschweizerische Schweizerliteratur? Ruth Schweikert, Peter Stamm, Zoë Jenny. In: BARKHOFF, JÜRGEN / HEFFERNAN, VALERIE (eds.): Schweiz schreiben. Zu Konstruktion und Dekonstruktion des Mythos Schweiz in der Gegenwartsliteratur. Berlin/New York, 283-295.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783484970526.6.283
JENNY, ZOË (11997 / 1999): Das Blütenstaubzimmer. München.
Google Scholar
JENNY, ZOË (2002): Beim Schreiben muss man sich die Maske vom Gesicht reißen. In: SELCHOW, STEPHANIE VON (ed.): Siehst du den Horizont? Franka Potente, Zoë Jenny et alii. über ihr Leben. Aarau/Frankfurt (M.), 74-84.
Google Scholar
KRACHT, CHRISTIAN (11995 / 1997): Faserland. Köln.
Google Scholar
MEHRFORT, SANDRA (2006): Ich-Konstruktionen in der Popliteratur – Christian Krachts „Faserland“ (1995), Alexa Hennig von Langes „Relax“ (1997) und Benjamin von Stuckrad-Barres „Soloalbum“ (1998). In: SCHLICH, JUTTA / MEHRFORT, SANDRA (eds.): Individualität als Herausforderung. Heidelberg, 181-205.
Google Scholar
PECHT, ANDREAS: Zoë Jenny kriegt die Kurve nicht: http://www.pecht.info/texte/2007/20071115.html (12.2012).
Google Scholar
PLATH, SYLVIA (1990 / 1997): Die Glasglocke. Frankfurt (M.).
Google Scholar
ZEH, JULI: Sag nicht Er zu mir oder: Vom Verschwinden des Erzählers im Autor. In: Akzente 08.2002:380f.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.