Monizm i/jako rewolucja. Krytyka monizmu w „nowoczesnym” eposie "Robespierre" (1894) MARII EUGENII DELLE GRAZIE
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.2018.01Słowa kluczowe:
monizm, rewolucja, Maria Eugenia delle Grazie, przełom wiekówAbstrakt
Naukowe i filozoficzne rewolucje często torują drogę dla zmian społecznych oraz politycznych. Pojęcie „monizmu” w Niemczech i w Austrii w ciągu ostatnich dekad dziewiętnastego wieku może być postrzegane jako dyskursywna oznaka takich zmian, zainspirowanych przez darwinizm i pozytywizm. Jednakże teorie, które utożsamiały się z monizmem, są nie tylko różnorodne, ale i często sprzeczne i niezgodne ze sobą, szczególnie odnośnie ich etycznych implikacji. Niniejszy artykuł przygląda się epickiemu wierszowi z 1894 roku, w którym wiedeńska poetka MARIE EUGENIE DELLE GRAZIE eksponuje, porównuje i krytykuje rozmaite monizmy. Artykuł proponuje interpretację owego wiersza, będącego przykładem, w jaki sposób DELLE GRAZIE rozumiała pojęcia literatury monistycznej. W podsumowaniu autor próbuje powiązać opisywaną przez DELLE GRAZIE Rewolucję Francuską z podobną świadomością rewolucyjną panującą w okresie przełomu wieków dziewiętnastego i dwudziestego.
Bibliografia
BIBLIOTHEK IM RATHAUS WIEN: Handschriften. Nachlass Marie Eugenie delle Grazie. Brief von Ernst Haeckel an Marie Eugenie delle Grazie. 31.12.1894. ID-Nr.: LQH0073999.
Google Scholar
BIBLIOTHEK IM RATHAUS WIEN: Handschriften. Nachlass Marie Eugenie delle Grazie. Brief von Hugo Spitzer an Marie Eugenie delle Grazie. 31.01.1895. ID-Nr.: LQH0193994.
Google Scholar
BIBLIOTHEK IM RATHAUS WIEN: Handschriften. Nachlass Marie Eugenie delle Grazie. Brief von Bartholomäus von Carneri an Marie Eugenie delle Grazie. 2.03.1895. ID-Nr.: LQH0236468.
Google Scholar
BIBLIOTHEK IM RATHAUS WIEN: Handschriften. Nachlass Marie Eugenie delle Grazie. Brief von Ernst Haeckel an Marie Eugenie delle Grazie. 2.06.1895. ID-Nr.: LQH0074002.
Google Scholar
BIBLIOTHEK IM RATHAUS WIEN: Handschriften. Nachlass Marie Eugenie delle Grazie. Brief von Ernst Haeckel an Marie Eugenie delle Grazie. 26.07.1895. ID-Nr.: LQH0074004.
Google Scholar
BIBLIOTHEK IM RATHAUS WIEN: Handschriften. Nachlass Marie Eugenie delle Grazie. Eine Beantwortung auf eine Anfrage über die Arbeiterbewegung. ID-Nr.:LQH0042009.
Google Scholar
(121878): Monismus. In: Brockhaus Conversations-Lexikon. Zehnter Band. Leipzig, 531.
Google Scholar
(141895): Monismus. In: Brockhaus Konversations-Lexikon. Elfter Band. Berlin / Wien, 996f.
Google Scholar
BOGDAL, KLAUS-MICHAEL (1978): Schaurige Bilder. Der Arbeiter im Blick des Bürgers am Beispiel des Naturalismus. Frankfurt a. M.
Google Scholar
BOLIN, WILHELM (1894): Spinoza: ein Kultur- und Lebensbild. Berlin.
Google Scholar
BREIDBACH, OLAF (1998): Monismus um 1900. Wissenschaftspraxis oder Weltanschauung? In: AESCHT, ERNA (ed.): Welträtsel und Lebenswunder. Ernst Haeckel – Werk, Wirkung und Folgen. Linz, 289-316.
Google Scholar
CARNERI, BARTHOLOMÄUS VON (1871): Sittlichkeit und Darwinismus. Drei Bände. Wien.
Google Scholar
CRITCHLEY, SIMON (2014): The Faith of the Faithless. London / New York.
Google Scholar
DARNTON, ROBERT (1969): Mesmerism and the End of Enlightenment in France. Cambridge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674030190
DEINET, KLAUS (2001): Die mimetische Revolution oder die französische Linke und die Re-Inszenierung der Französischen Revolution im neunzehnten Jahrhundert. Stuttgart.
Google Scholar
DELLE GRAZIE, MARIE EUGENIE (1894): Robespierre. Ein modernes Epos. 2 Theile. Leipzig.
Google Scholar
DELLE GRAZIE, MARIE EUGENIE (1904): Sämtliche Werke. Band IX. Theiß und Donau. Dichter und Dichtkunst. Leipzig.
Google Scholar
ESPOSITO, ROBERTO (2015): Two. The Machine of Political Theology and the Place of Thought. Fordham.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1657tzt
GÉRARD, ALICE (1970): La Révolution française. Mythes et interprétations 1789-1970. Paris.
Google Scholar
HAECKEL, ERNST (1866): Generelle Morphologie der Organismen. Berlin. HEGEL, GEORG FRIEDRICH WILHELM (1993): Werke. Neu editiert auf der Grundlage der Werke 1832-1845 unter der Redaktion von Eva Moldenhauer und Karl Markus Michel. Frankfurt a. M.
Google Scholar
HUET, MARIE-HÉLÈNE (1994): The Revolutionary Sublime. In: Eighteenth-Century Studies 28:51-64.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2739223
ISRAEL, JONATHAN (2011): Democratic Enlightenment. Philosophy, Revolution and Human Rights 1750-1790. Oxford.
Google Scholar
JACOB, LOUIS (1938). Robespierre vu par ses contemporains. Paris.
Google Scholar
KANTOROWICZ, ERNST (1957): The King’s Two Bodies. A Study in Medieval Political Theology. Princeton.
Google Scholar
KRAUSE, ERNST (1876): Werden und Vergehen. Eine Entwicklungsgeschichte des Naturganzen in gemeinverständlicher Fassung. Berlin.
Google Scholar
LIEBKNECHT, WILHELM (1890): Geschichte der französischen Revolution: im Abrisse und in Skizzen. Dresden.
Google Scholar
MARTIN, JEAN-CLÉMENT (2017): Robespierre. La fabrication d’un monstre. Paris.
Google Scholar
MAYER-FLASCHBERGER, MARIA (1984): Marie Eugenie delle Grazie (1864-1931): eine österreichische Dichterin der Jahrhundertwende. Studien zu ihrer mittleren Schaffensperiode. München.
Google Scholar
MÜNZ, BERNHARD (1902): Marie Eugenie delle Grazie als Dichterin und Denkerin. Wien.
Google Scholar
NIETZSCHE, FRIEDRICH (1973): Werke. Drei Bände. Darmstadt.
Google Scholar
OTIS, LAURA (1999): Membranes. Metaphors of Invasion in Nineteenth-Century Literature, Science, and Politics. Baltimore.
Google Scholar
PASCHOLD, CHRIS / GIER, ALBERT (1989). Die Französische Revolution. Ein Lesebuch mit zeitgenössischen Berichten. Stuttgart.
Google Scholar
QUINET, EDGAR (1865): La Révolution. Brüssel.
Google Scholar
RIGNEY, ANN (1996): Le dernier mot de la Révolution. Robespierre et ses synonymes. In: JOURDAN, ANNIE (ed.): Robespierre: Figure – Réputation. Amsterdam / Atlanta, 203-221.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004433472_014
SANTNER, ERIC (2009): Überlegungen zum somatisch Erhabenen. In: Zeitschrift für Kulturphilosophie 3.1:35-46.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.28937/1000107357
SANTNER, ERIC (2011): The Royal Remains. The People’s Two Bodies and the Endgames of Sovereignty. Chicago.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226735344.001.0001
SPITZER, HUGO (1881): Über Ursprung und Bedeutung des Hylozoismus. Eine philosophische Studie. Zwei Bände. Graz.
Google Scholar
STEINER, RUDOLF (1900): Marie Eugenie delle Grazie. In: Magazin für Literatur 69:69-91.
Google Scholar
STRAUß, DAVID FRIEDRICH (1872): Der alte und der neue Glaube. Ein Bekenntniß. Leipzig.
Google Scholar
THEISOHN, PHILIPP (2001): Totalität des Mangels. Carl Spitteler und die Geburt des modernen Epos aus der Anschauung. Würzburg.
Google Scholar
TILLE, ALEXANDER (1893): Volksdienst und Sozialaristokratie. Berlin.
Google Scholar
WEBER, HEIKO / DI BARTOLO, MAURIZIO / BREIDBACH, OLAF (2008): Monismus um 1900. Organisation und Weltanschauung. Stuttgart.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.