Niemiecka fonetyka z perspektywy studenckiej. Prezentacja wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentek i studentów germanistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.2022.08Słowa kluczowe:
fonetyka, fonologia, germanistyka, ankieta, problemy z wymowąAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników ankiety przeprowadzonej wśród ponad 200 studiujących germanistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dane zbierano przy pomocy kwestionariusza online w okresie od grudnia 2021 do lutego 2022. Celem ankiety było uzyskanie odpowiedzi, jak studentki i studenci germanistyki różnych lat postrzegają wybrane fenomeny fonetyczne, takie jak samogłoski i spółgłoski, akcent wyrazowy i zdaniowy oraz koartykulacja i jak w tym kontekście oceniają własne kompetencje fonetyczne.
Bibliografia
BOSE, INES / HIRSCHFELD, URSULA / NEUBER, BALDUR / STOCK, EBERHARD (2016): Einführung in die Sprechwissenschaft. Phonetik, Rhetorik, Sprechkunst. Tübingen.
Google Scholar
DARSKI, JÓZEF (2015): Gramatyka niemiecka z uwagami konfrontatywnymi. [Deutsche Grammatik mit konfrontativen Anmerkungen]. Poznań.
Google Scholar
DIELING, HELGA / HIRSCHFELD, URSULA (2000): Phonetik lehren und lernen. München et al. (=Fernstudieneinheit 21).
Google Scholar
GRZESZCZAKOWSKA-PAWLIKOWSKA, BEATA (2010): Schwierigkeiten polnischer Muttersprachler beim Erlernen des Rhythmus deutscher Sprache. Łódź.
Google Scholar
GRZESZCZAKOWSKA-PAWLIKOWSKA, BEATA (2012): Das Problem der Interferenz im Bereich der Aussprache bei polnischen Deutsch-nach-Englisch-Lernern. In: CONVIVIUM. Germanistisches Jahrbuch Polen: 341-374. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2012.10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2196-8403.2012.10
HIRSCHFELD, URSULA / REINKE, KERSTIN (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd-sprache. Berlin.
Google Scholar
KĄTNY, ANDRZEJ / OLSZEWSKA, DANUTA / SOCKA, ANNA (2014): Kontrastivität in der Linguistik und ihre Dimensionen. In: Studia Germanica Gedanensia 31:9-23.
Google Scholar
KRECH, EVA-MARIA ET AL. (2009): Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin / New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110215564
LIETZ, GERO (2008): GWDA vs. Duden-Aussprachewörterbuch. Die IPA-Transkription im Phonetikunterricht. In: CONVIVIUM. Germanistisches Jahrbuch Polen:179-202. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2008.16.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2196-8403.2008.16
MIKOŁAJCZYK, BEATA (2005): Deutsche Grammatik. Eine Einführung. Teil I. Grundbegriffe. Phonetik und Phonologie. Poznań.
Google Scholar
MORCINIEC, NORBERT / PRĘDOTA, STANISŁAW (2005): Podręcznik wymowy niemieckiej. [Lehrbuch der deutschen Aussprache].Warszawa.
Google Scholar
TĘCZA, ZYGMUNT (2018): Die /r/-Allophone in der modernen deutschen Phonolexikographie. In: Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 42(1), 2018:103-123. https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.103.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.103
TWOREK, ARTUR (2018: Artikulatorische Vielfalt des /r/-Phonems im heutigen Standarddeutschen. In: Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 42(1), 2018:124-137. https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.124.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.124
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.