Niemiecka fonetyka z perspektywy studenckiej. Prezentacja wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentek i studentów germanistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.2022.08

Słowa kluczowe:

fonetyka, fonologia, germanistyka, ankieta, problemy z wymową

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wyników ankiety przeprowadzonej wśród ponad 200 studiujących germanistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dane zbierano przy pomocy kwestionariusza online w okresie od grudnia 2021 do lutego 2022. Celem ankiety było uzyskanie odpowiedzi, jak studentki i studenci germanistyki różnych lat postrzegają wybrane fenomeny fonetyczne, takie jak samogłoski i spółgłoski, akcent wyrazowy i zdaniowy oraz koartykulacja i jak w tym kontekście oceniają własne kompetencje fonetyczne.

Biogram autora

Miłosz Woźniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Studium der Germanistik, Promotion im Fach Germanistische Sprachwissenschaft, wissenschaftlicher Mitarbeiter am Germanistischen Institut der Adam-Mickiewicz-Universität Poznań. Forschungsschwerpunkte: (Fach-)Textlinguistik, Verständlichkeit, Multimodalität. Lehre: Beschreibende Grammatik des Deutschen, Textlinguistik, Fach-sprachenlinguistik, DaF. Wichtigste Publikationen: Der populärwissenschaftliche Artikel als Textsorte. Poznań (2015); darüber hinaus Artikel zu folgenden Themenkomplexen: Text- und Gesprächslinguistik, Popularisierung, Verständlichkeit, Fachsprachenlinguistik.

Bibliografia

BOSE, INES / HIRSCHFELD, URSULA / NEUBER, BALDUR / STOCK, EBERHARD (2016): Einführung in die Sprechwissenschaft. Phonetik, Rhetorik, Sprechkunst. Tübingen.
Google Scholar

DARSKI, JÓZEF (2015): Gramatyka niemiecka z uwagami konfrontatywnymi. [Deutsche Grammatik mit konfrontativen Anmerkungen]. Poznań.
Google Scholar

DIELING, HELGA / HIRSCHFELD, URSULA (2000): Phonetik lehren und lernen. München et al. (=Fernstudieneinheit 21).
Google Scholar

GRZESZCZAKOWSKA-PAWLIKOWSKA, BEATA (2010): Schwierigkeiten polnischer Muttersprachler beim Erlernen des Rhythmus deutscher Sprache. Łódź.
Google Scholar

GRZESZCZAKOWSKA-PAWLIKOWSKA, BEATA (2012): Das Problem der Interferenz im Bereich der Aussprache bei polnischen Deutsch-nach-Englisch-Lernern. In: CONVIVIUM. Germanistisches Jahrbuch Polen: 341-374. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2012.10.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2196-8403.2012.10

HIRSCHFELD, URSULA / REINKE, KERSTIN (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd-sprache. Berlin.
Google Scholar

KĄTNY, ANDRZEJ / OLSZEWSKA, DANUTA / SOCKA, ANNA (2014): Kontrastivität in der Linguistik und ihre Dimensionen. In: Studia Germanica Gedanensia 31:9-23.
Google Scholar

KRECH, EVA-MARIA ET AL. (2009): Deutsches Aussprachewörterbuch. Berlin / New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110215564

LIETZ, GERO (2008): GWDA vs. Duden-Aussprachewörterbuch. Die IPA-Transkription im Phonetikunterricht. In: CONVIVIUM. Germanistisches Jahrbuch Polen:179-202. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2008.16.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2196-8403.2008.16

MIKOŁAJCZYK, BEATA (2005): Deutsche Grammatik. Eine Einführung. Teil I. Grundbegriffe. Phonetik und Phonologie. Poznań.
Google Scholar

MORCINIEC, NORBERT / PRĘDOTA, STANISŁAW (2005): Podręcznik wymowy niemieckiej. [Lehrbuch der deutschen Aussprache].Warszawa.
Google Scholar

TĘCZA, ZYGMUNT (2018): Die /r/-Allophone in der modernen deutschen Phonolexikographie. In: Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 42(1), 2018:103-123. https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.103.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.103

TWOREK, ARTUR (2018: Artikulatorische Vielfalt des /r/-Phonems im heutigen Standarddeutschen. In: Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 42(1), 2018:124-137. https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.124.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.124

Opublikowane

2023-03-28

Jak cytować

Woźniak, M. (2023). Niemiecka fonetyka z perspektywy studenckiej. Prezentacja wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentek i studentów germanistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 145–169. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2022.08

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora