Wpływ inwestycji i usług turystycznych na rozwój przedsiębiorczości w gminie Uniejów
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.06Słowa kluczowe:
przedsiębiorczość, inwestycje turystyczne, Uniejów, usługi turystyczne, badania społeczneAbstrakt
Celem artykułu jest wykazanie, czy inwestycje i usługi turystyczne funkcjonujące i rozwijające się na terenie Uniejowa wywierają faktyczny wpływ na rozwój przedsiębiorczości w gminie. Aby ten cel osiągnąć wśród uniejowskich przedsiębiorców zostało przeprowadzone badanie kwestionariuszowe, które pozwoliło na zebranie opinii odnośnie kształtowania nowych dróg rozwoju przedsiębiorczości w gminie oraz dokonania oceny gminy Uniejów pod kątem rozwoju przedsiębiorczości. Ponadto przeprowadzono również osobny, pogłębiony wywiad kwestionariuszowy z Panią Prezes Uniejowskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych (USPT). Wywiad oraz badanie kwestionariuszowe zostały uzupełnione badaniami terenowymi polegającymi na obserwacji i analizie istniejącego zagospodarowania terenu pod kątem stopnia zaawansowania i rozwoju występującej oraz projektowanej infrastruktury i bazy turystycznej. Badania potwierdziły, że inwestycje i usługi turystyczne istniejące i rozwijające się w Uniejowie wywierają faktyczny wpływ na rozwój przedsiębiorczości w gminie.
Bibliografia
Błażejczyk K., Szmyd J., Adamczyk A.B., Ogólne cechy potencjału leczniczego klimatu i bioklimatu Uniejowa, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 43–60.
Google Scholar
Bordun M., Znaczenie inwestycji turystycznych w stymulowaniu popytu turystycznego na przykładzie gminy Biały Bór, [w:] Popyt turystyczny. Fundusze europejskie, znaczenie regionalne, Zeszyty Naukowe nr 700, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, s. 139–150.
Google Scholar
Dziegieć E., Bachvarov M., Relacje między pojęciami „rekreacja” i „turystyka”, „Turyzm” 2005, t. 15, s. 79–93.
Google Scholar
Gałecki R., Znaczenie efektu mnożnikowego wpływów z turystyki dla rozwoju regionu i miejscowości, [w:] Rola i zadania samorządu terytorialnego w rozwoju gospodarki turystycznej, red. R. Gałecki, MWSH–P, Łowicz 2004, s. 113–117.
Google Scholar
Grobelna A., Marciszewska B., Rola usług Spa & Wellness w kreowaniu pozytywnych doświadczeń konsumentów na przykładzie produktów hotelowych, „Polityki Europejskie. Finanse. Marketing” 2013, nr 9(58), s. 184–195.
Google Scholar
Hall C.M., Page S.J., The geography of tourism and recreation. Environment, place and space, Wyd. Routledge, London–New York 2002, s. 55.
Google Scholar
Kaczmarek J., Smętkiewicz K., Walory przyrodnicze gminy Uniejów – formy ochrony przyrody, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 4.
Google Scholar
Kobojek E., Położenie fizycznogeograficzne gminy i miasta Uniejów, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 9–20.
Google Scholar
Kowalska P., Zintegrowany produkt turystyczny w działaniach promocyjnych gminy Uniejów i jego rola w budowaniu marki miejsca, „Biuletyn Uniejowski” 2016, t. 5, s. 107–126.
Google Scholar
Kulawiak A., Wpływ władz lokalnych na rozwój gospodarczy miasta. Przykład Uniejowa, [w:] Wyzwania polityki regionalnej i lokalnej, red. S. Ciosk, A. Raczyk, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2013, s. 20.
Google Scholar
Lamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–138.
Google Scholar
Lewandowska A., Usługa turystyczna jako produkt, [w:] Marketing usług turystycznych, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 78.
Google Scholar
Liszewski S., Przestrzeń turystyczna, „Turyzm” 1995, t. 5(2), s. 87–103.
Google Scholar
Maslow A.H., A Theory of Human Motivation, „Psychological Review” 1943, t. 50, nr 4, s. 370–396.
Google Scholar
Milne S., Ateljevic I., Tourism, economic development and the global-local nexus: theory embracing complexity, „Tourism Geographies” 2001, nr 3(4), s. 369–393.
Google Scholar
Nowakowska A., Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze, [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 19–61.
Google Scholar
Przecławski K., Turystyka a wychowanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973, s. 25.
Google Scholar
Raport PARP o stanie sektora MSP w Polsce, wrzesień 2017.
Google Scholar
Strategia rozwoju gminy Uniejów na lata 2013–2020.
Google Scholar
Strużycki M., Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania Europejskie, Wyd. Difin, Warszawa 2002, s. 20.
Google Scholar
Suliborski A., Walkiewicz D., Współczesne zróżnicowanie społeczno-gospodarcze województwa łódzkiego, [w:] Województwo łódzkie 1919–2009, red. Badziak K., Łapa M., Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Łodzi, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2009, s. 40.
Google Scholar
Tosek A., Konkurencja i kooperacja w sektorze turystyki, „Biuletyn Uniejowski” 2016, t. 5, s. 91–106.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 1997, nr 133, poz. 884).
Google Scholar
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004, nr 173, poz. 807).
Google Scholar
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2018, poz. 646).
Google Scholar
Warszyńska J., Jackowiak A., Podstawy geografii turyzmu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, s. 20.
Google Scholar
Wiśniewski S., Dostępność transportowa Uniejowa – ujęcie regionalne, „Biuletyn Uniejowski” 2014, t. 3, s. 67–82.
Google Scholar
Wojnarowska A., Przestrzeń publiczna Uniejowa, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 25–43.
Google Scholar
http://browarwiatr.pl/browar/browar-restauracyjny/ [dostęp: 11.10.2017].
Google Scholar
http://herbowauniejow.pl/ [dostęp: 1.08.2017].
Google Scholar
http://swiatspa.info/definicja-spa-i-wellness/ [dostęp: 7.07.2017].
Google Scholar
http://uniejow.gotopoland.eu/ [dostęp: 7.07.2017].
Google Scholar
http://www.termalna.com.pl/ [dostęp: 30.07.2017].
Google Scholar
http://zamekwuniejowie.pl/ [dostęp: 7.07.2017].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.