Reklama zewnętrzna w przestrzeni uniejowskiego rynku

Autor

  • Paweł Nowicki Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.07.10

Słowa kluczowe:

rynek miejski, reklama zewnętrzna, przestrzeń publiczna, ład przestrzenny, Uniejów

Abstrakt

Od początku transformacji ustrojowej obserwowano rozwój branży reklamy zewnętrznej w miastach. Brak skutecznych regulacji prawnych oraz niska świadomość społeczna zagadnień estetyki przestrzeni publicznych, doprowadziła do wytworzenia chaosu reklamowego, a nowe narzędzia oddziaływania na sektor reklamy nie zawsze są skutecznie wykorzystywane. Celem artykułu jest identyfikacja form i charakterystyka reklamy zewnętrznej występującej w przestrzeni publicznej rynku Uniejowa, w kontekście wymagań zachowania ładu przestrzennego.

Bibliografia

Cieślak A.B., Historyczne centrum Uniejowa w kontekście rozwoju funkcji uzdrowiskowej – rola i znaczenie, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 5–24.
Google Scholar

Czarnecki B., Plac rynkowy współczesnego małego miasta w Polsce na przykładzie Białostocczyzny, Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2003.
Google Scholar

Czyński M., Ostrowski M., Reklama w przestrzeni publicznej miasta, „Przestrzeń i Forma” 2011, nr 16, s. 213–228.
Google Scholar

Gulmez M., Karaca S., Kitapci O., The Effects Of Outdoor Advertisements On Consumers: A Case Study, „Studies in Business and Economics” 2010, nr 5(2), s. 70–88, http://eccsf.ulbsib iu.ro/RePEc/blg/journl/526gulmez&karaca&kitapci.pdf [dostęp: 28.04.2018].
Google Scholar

Janiszewska A., Klima E., Rochmińska A., Centra handlowe w Łodzi – zawłaszczona przestrzeń publiczna?, [w:] Człowiek w przestrzeni publicznej miasta. XXIV Konwersatorium wiedzy o mieście, red. I. Jażdżewska, Łódź 2011, s. 157–166.
Google Scholar

Karta Przestrzeni Publicznej przygotowana na III Kongres Urbanistyki Polskiej, http://www.tup.org.pl/download/2009_0906_KartaPrzestrzeniPublicznej.pdf [dostęp: 29.04.2018].
Google Scholar

Lamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–139.
Google Scholar

Litwińska E., Czy można mówić o specyfice przestrzeni publicznych małego miasta?, „Studia KPZK PAN” 2012, t. 144, s. 21–31.
Google Scholar

Maik W., Przestrzeń publiczna w mieście: pojęcie, ujęcie badawcze, funkcje i ewolucja zjawiska, [w:] Przestrzeń publiczna miast. XXIV Konwersatorium wiedzy o mieście, red. I. Jażdżewska, Łódź 2011, s. 9–14.
Google Scholar

Markiewicz M., Reklama zewnętrzna w mieście, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2010.
Google Scholar

Mierzejewska L., Rozwój zrównoważony jako kategoria ładu przestrzennego, „Biuletyn KPZK PAN” 2003, z. 205, s. 127–140.
Google Scholar

Mikosz J., Formy reklamy zewnętrznej, „Kultura – Media – Teologia” 2010, nr 3, s. 44–58.
Google Scholar

Parysek J.J. , Ład przestrzenny jako kategoria pojęciowa i planistyczna, „Biuletyn KPZK PAN” 2003, z. 205, s. 111–126.
Google Scholar

Plan rynku w Uniejowie uzyskany ze strony Geoportalu Województwa Łódzkiego, http://geoportal.lodzkie.pl/imap [dostęp: 2.03.2018]
Google Scholar

Suchowiak J., Symfonia świateł – identyfikacja wizualna i reklama w kontekście wnętrz architektonicznych, „Kosmos” 2015, t. 64, nr 4, s. 563–578.
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 1991, nr 9, poz. 31).
Google Scholar

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. 1994, nr 89, poz. 414).
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003, nr 80, poz. 717).
Google Scholar

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. 2015, poz. 774)
Google Scholar

Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Wyd. Arkady, Warszawa 1984.
Google Scholar

Wojnarowska A., Przestrzeń publiczna Uniejowa, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 25–44.
Google Scholar

Wójcik M., Zróżnicowanie szaty informacyjnej miasta jako przejaw dysproporcji przestrzennych. Studium przypadku wielkomiejskiego centrum Łodzi, [w:] Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi, red. A. Suliborski, M. Wójcik, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 187–207.
Google Scholar

Zalesińska M., Zewnętrzna reklama LED – nowa technologia i nowe zagrożenia, „Polish Journal for Sustainable Development” 2017, t. 21, nr 2, s. 161–168.
Google Scholar

http://www.kmt.uksw.edu.pl/formy-reklamy-zewnetrznej-artykul#ftn141 [dostęp: 1.05.2018].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-11-23

Jak cytować

Nowicki, P. (2018). Reklama zewnętrzna w przestrzeni uniejowskiego rynku. Biuletyn Uniejowski, 7, 151–162. https://doi.org/10.18778/2299-8403.07.10

Numer

Dział

Articles