Dostępność czasowa Uniejowa w kontekście indywidualnego transportu samochodowego

Autor

  • Szymon Wiśniewski Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzki, 90–142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.04.11

Słowa kluczowe:

dostępność transportowa, dostępność czasowa, transport indywidualny, województwo łódzkie, Uniejów

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań nad dostępnością czasową Uniejowa odnośnie do samochodowego transportu indywidualnego. Analizy zostały przeprowadzone w ujęciu wewnątrzregionalnym, w odniesieniu do pozostałych 43 miast województwa łódzkiego. Badania oparte na teoretycznych czasach przejazdu, wynikających z przepisów ruchu drogowego, oparto na dostępności kumulatywnej, sprawności transportowo-osadniczej oraz analizach izochron idealnych i teoretycznej. Przeprowadzone badania pozwalają ocenić poziom dostępności czasowej Uniejowa w świetle aktualnie funkcjonującej infrastruktury drogowej.

Bibliografia

Dalvi M.Q., Martin K.M., The Measurement of Accessibility: Some Preliminary Results, „Transportation”, no 5, 1976, s. 17–42.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF00165245

Hansen W., How accessibility shape land use, „Journal of the American Institute of Planners”, no 25 (2), 1959.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Horak J., Ivan I., Fojtik D., Burian J., Large scale monitoring of public transport accessibility in the Czech Republic, Control Conference (ICCC), 2014 15th International Carpathian, s. 157–163.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/CarpathianCC.2014.6843589

Karou S., Hull A., Accessibility modelling: predicting the impact of planned transport infrastructure on accessibility patterns in Edinburgh, UK, „Journal of Transport Geography”, vol. 35, 2014, s. 1–11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.01.002

Kostrubiec B., Sposoby pomiaru kształtów użyteczne w geografii i naukach pokrewnych, „Czasopismo Geograficzne”, R. 42, z. 4, 1971, s. 377–393.
Google Scholar

Koźlak A., Ocena dostępności transportowej ośrodków wiedzy i innowacji w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 341, 2014, s. 83–92.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.341.07

Michniak D., Więckowski M., Stępniak M., Rosik P., The impact of selected planned motorways and expressways on the potential accessibility of the Polish-Slovak borderland with respect to tourism development, „Moravian Geographical Reports”, vol. 23, no 1, 2015.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/mgr-2015-0002

Oliskiewicz-Krzywicka A., Zwartość obszaru i rozwój granic typowych wsi do końca XVIII wieku w świetle mierników liczbowych, Nauka Przyr. Technol., 6, 2, #38, 2012.
Google Scholar

Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym, „Przegląd Komunikacyjny”, nr 12, 2013.
Google Scholar

Potrykowski M., Taylor Z., Geografia transportu. Zarys problemów, modeli i metod badawczych, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar

Rewieńska W., Izochrony Wilna, „Prace Zakładów Geologii i Geografii Uniwersytetu im. St. Batorego w Wilnie”, nr 4, 1929, s. 1–20.
Google Scholar

Rosik P., Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN”, nr 233, 2012.
Google Scholar

Rosik P., Śleszyński P., Wpływ zaludnienia w otoczeniu drogi, ukształtowania powierzchni terenu oraz natężenia ruchu na średnią prędkość jazdy samochodem osobowym, „Transport Miejski i Regionalny”, nr 10, 2009, s. 26–31.
Google Scholar

Rosik P., Szarata A., Komornicki T., Stępniak M., Założenia metodyczne modelowania ruchu pojazdów osobowych na odcinkach dróg krajowych i wojewódzkich przekraczających granice powiatów w Polsce (projekt KoMaR), „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie”, Ser. Materiały Konferencyjne, nr 1 (103), 2014, s. 317–328.
Google Scholar

Sobczyk W., Dostępność komunikacyjna w układach osadniczych miast, PWN, Warszawa, 1985.
Google Scholar

Śleszyński P., Dostępność czasowa i jej zastosowania, „Przegląd Geograficzny”, R. 86, z. 2, 2014, s. 171–215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.2

Wiśniewski S., Dostępność transportowa Uniejowa – ujęcie regionalne, „Biuletyn Uniejowski”, t. 3, 2014.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.03.05

Wiśniewski S., Regionalna dostępność transportowa w odniesieniu do samochodowego transportu indywidualnego. Studium przypadku dla Łodzi i Wieruszowa, „Przegląd Komunikacyjny” (w druku).
Google Scholar

Wiśniewski S., Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2015.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-521-8

Pobrania

Opublikowane

2015-12-30

Jak cytować

Wiśniewski, S. (2015). Dostępność czasowa Uniejowa w kontekście indywidualnego transportu samochodowego. Biuletyn Uniejowski, 4, 167–179. https://doi.org/10.18778/2299-8403.04.11

Numer

Dział

Articles