Zintegrowany produkt turystyczny w działaniach promocyjnych gminy Uniejów i jego rola w budowaniu marki miejsca

Autor

  • Paulina Kowalska Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Miastem i Regionem, 90-237 Łódź, ul. Jana Matejki 22/26; Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Kierunek Administracja, 90-232 Łódź, ul. Kopcińskiego 8/12

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.05.08

Słowa kluczowe:

turystyka, rekreacja, marketing terytorialny, promocja gminy, marka miejsca, zintegrowany produkt turystyczny, Uniejów

Abstrakt

Artykuł rozpoczyna się od teoretycznego ujęcia koncepcji budowy marki miejsca oraz kreowania zintegrowanego produktu turystycznego. Następnie dokonano kompleksowej charakterystyki (opisu) walorów przyrodniczych, kulturowych, infrastrukturalnych Uniejowa będących podstawą rozwoju turystyki uzdrowiskowej i rekreacji oraz prowadzenia – na bazie tych zasobów – działań promocyjnych i marketingowych. Działania te podejmowane są w Uniejowie zgodnie z wizją i kierunkami rozwoju gminy określonymi w lokalnych dokumentach strategicznych i planistycznych, nastawionymi na budowę marki uzdrowiska termalnego. Skutki przedsięwzięć promocyjnych obrazuje analiza dynamiki zmian ruchu turystycznego w gminie przedstawiona w dalszej części opracowania. Oceny efektów działań marketingowych dokonano również na podstawie opinii mieszkańców, którą zbadano metodą sondażową, wykorzystując przygotowany do tego celu kwestionariusz ankietowy. Artykuł kończą wnioski, w ramach których oceniono, na ile produkt turystyczny Uniejowa ma charakter markowy i zintegrowany oraz rekomendacje wskazujące na kierunki dalszych działań, które mogą się przyczynić do wykreowania bardziej kompleksowego i zintegrowanego produktu turystycznego.

Bibliografia

Chotkowski J. (red.), Marketing w rozwoju turystyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2009.
Google Scholar

Dutkiewicz D., Marketing usług turystycznych wydanie II, ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2009.
Google Scholar

Florek M., Podstawy marketingu terytorialnego, AE w Poznaniu, Poznań 2007.
Google Scholar

Gaworecki W.W., Turystyka, wyd. 4, PWE, Warszawa 2003.
Google Scholar

Johann M., Strategie marketingowe w turystyce, Difin SA, Warszawa 2009.
Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWE, Warszawa 2005.
Google Scholar

Lewandowska A., Rozdział 5 Produkt na rynku usług turystycznych, [w:] A. Panasiuk, Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Google Scholar

Markowski T., Marketing Terytorialny, Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa 2006.
Google Scholar

Mikuta B., Żelazna K., Organizacja ruchu turystycznego na wsi, Wydawnictwo Format-AB, Warszawa 2004.
Google Scholar

Nitkiewicz-Jankowska A., Markowy produkt turystyczny, [w:] A. Panasiuk (red.), Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Google Scholar

Panasiuk A. (red.), Gospodarka turystyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2008.
Google Scholar

Panasiuk A. (red.), Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Google Scholar

Pogorzelski J., Praktyczny marketing miast i regionów, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
Google Scholar

Szczepanowski A.E., Marka produktu turystycznego jako źródło przewagi konkurencyjnej regionu, [w:] Marketing w rozwoju turystyki, Rozdział 2: Markowe produkty turystyczne, Praca zbiorowa, red. J. Chotkowski, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2009.
Google Scholar

Szromnik A., Marketing terytorialny Miasto i region na rynku, Oficyna a Wolters Kluwer businness, Warszawa 2010.
Google Scholar

Świstak E., Tul-Krzyszczuk A. (red.), Usługi w Turystyce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2013.
Google Scholar

Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Uniejów na lata 2007–2015.
Google Scholar

Strategia rozwoju Gminy Uniejów na lata 2013–2020.
Google Scholar

Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Uniejów na lata 2014–2020.
Google Scholar

Działania Samorządu Miasta i Gminy Uniejów w kadencji 2010–2014, Urząd Miasta w Uniejowie.
Google Scholar

Urząd Miasta Uniejów, broszura informacyjna, 2015.
Google Scholar

http://uniejow.pl/index.php?id=38 (dostęp: 28.04.2014).
Google Scholar

http://uniejow.pl/index.php?id=107 (dostęp: 28.04.2014).
Google Scholar

http://www.termyuniejow.pl/pl/pobierz-aplikacje-uniejow-turystyczny (dostęp: 4.05.2014).
Google Scholar

http://biuletynuniejowski.geo.uni.lodz.pl/ (dostęp: 20.04.2014).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Kowalska, P. (2016). Zintegrowany produkt turystyczny w działaniach promocyjnych gminy Uniejów i jego rola w budowaniu marki miejsca. Biuletyn Uniejowski, 5, 107–128. https://doi.org/10.18778/2299-8403.05.08

Numer

Dział

Articles