Dostępność czasowa Szadku w ujęciu transportu indywidualnego

Autor

  • Szymon Wiśniewski Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31. image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1643-0700.15.06

Słowa kluczowe:

dostępność czasowa, transport samochodowy, Szadek

Abstrakt

Artykuł zawiera wyniki badań poświęconych dostępności czasowej Szadku, rozpatrywanej w kontekście samochodowego transportu indywidualnego. Zakres przestrzenny badania obejmuje województwo łódzkie, a wszystkie przedstawione analizy zostały wykonane w lutym 2015 r. Wykorzystano metody oceny dostępności czasowej, takie jak: dostępność kumulatywna, wskaźnik sprawności transportowo-osadniczej oraz wskaźniki oparte na zasięgu i kształcie izochron idealnych i teoretycznej. Do badania przyjęto założenie, w którym jedynym czynnikiem wpływającym na prędkość poruszania się pojazdu pomiędzy Szadkiem i pozostałymi 43 miastami regionu są przepisy ruchu drogowego. Wymienione metody badawcze pozwoliły na realizację celu artykułu, jakim było określenie poziomu dostępności czasowej Szadku w ujęciu teoretycznym.

Bibliografia

Bartosiewicz B., Paczkowski K., Planowana obwodnica Szadku na tle układu drogowego miasta, „Biuletyn Szadkowski” 2007, t. 7, s. 155–170.
Google Scholar

Domański R., Dostępność, efektywność i przestrzenna organizacja, „Przegląd Geograficzny” 1980, t. 52, z. 1, s. 3–39.
Google Scholar

Gadziński J., Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania, „Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM” 2010, t. 13.
Google Scholar

Kaczmarek W., Czas i koszty jako kryteria wyznaczania rejonów ciążenia do punktów komunikacyjnych, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu” 1978, nr 1, s. 82–86.
Google Scholar

Kostrubiec B., Sposoby pomiaru kształtów użyteczne w geografii i naukach pokrewnych, „Czasopismo Geograficzne” 1971, t. 42, z. 4, s. 377–393.
Google Scholar

Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno- gospodarczy i terytorialny Polski, Warszawa 2013.
Google Scholar

Studia nad lokalizacją regionalnych portów lotniczych na Mazowszu, red. T. Komornicki, P. Śleszyński, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN” 2009, t. 220.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Changing accessibility of Polish airports on the course of demographic and economic demand, „Geographia Polonica” 2011, t. 84, z. 2, s. 47–63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/GPol.2011.2.4

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., W. Pomianowski W., przy współpracy M. Stępniaka, P. Siłki, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN” 2010, t. 241.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Siłka P., Stępniak M., Wariantowa analiza dostępności w transporcie lądowym, [w:] Ekspertyzy do Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2008–2033, red. K. Saganowski, M. Zagrzejewska-Fiedorowicz, P. Żuber, t. II, Warszawa 2008, s. 133–334.
Google Scholar

Oliskiewicz-Krzywicka A., Zwartość obszaru i rozwój granic typowych wsi do końca XVIII wieku w świetle mierników liczbowych, „Nauka Przyroda Technologie” 2012, t. 6, z. 2.
Google Scholar

Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym, „Przegląd Komunikacyjny” 2013, nr 12.
Google Scholar

Potrykowski M., Taylor Z., Geografia transportu. Zarys problemów, modeli i metod badawczych, Warszawa 1982.
Google Scholar

Rewieńska W., Izochrony Wilna, „Prace Zakładów Geologii i Geografii Uniwersytetu im. S. Batorego w Wilnie” 1929, nr 4, s. 1–20.
Google Scholar

Rosik P., Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN” 2012, nr 233.
Google Scholar

Sobczyk W., Dostępność komunikacyjna w układach osadniczych miast, Warszawa 1985.
Google Scholar

Śleszyński P., Dostępność czasowa i jej zastosowania, „Przegląd Geograficzny” 2014, t. 86, z. 2, s. 171–215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.2

Wiśniewski S., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23.
Google Scholar

Wiśniewski S., Zmiany dostępności miast województwa łódzkiego w transporcie indywidualnym w latach 2013–2015, „Przegląd Geograficzny” 2015, t. 87, z. 2, s. 199–219.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2015.2.6

Pobrania

Opublikowane

2015-12-30

Jak cytować

Wiśniewski, S. (2015). Dostępność czasowa Szadku w ujęciu transportu indywidualnego. Biuletyn Szadkowski, 15, 147–159. https://doi.org/10.18778/1643-0700.15.06

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora