Time accessibility of Szadek from individual transport perspective
DOI:
https://doi.org/10.18778/1643-0700.15.06Keywords:
time accessibility, car transport, SzadekAbstract
This article presents the findings of research into time accessibility of Szadek, analysed from individual transport perspective. In terms of spatial extent, the study covers the area of Łódź voivodeship. All analyses presented in the article were carried out in February 2015. The methods of time accessibility assessment used in this study include cumulative accessibility, transport-settlement efficiency ratio, and indicators based on the range and shape of ideal and theoretical isochrones. It has been assumed, for research purposes, that traffic regulations are the only factor affecting the speed of vehicle movement between Szadek and the remaining 43 towns of the region.
References
Bartosiewicz B., Paczkowski K., Planowana obwodnica Szadku na tle układu drogowego miasta, „Biuletyn Szadkowski” 2007, t. 7, s. 155–170.
Google Scholar
Domański R., Dostępność, efektywność i przestrzenna organizacja, „Przegląd Geograficzny” 1980, t. 52, z. 1, s. 3–39.
Google Scholar
Gadziński J., Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania, „Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM” 2010, t. 13.
Google Scholar
Kaczmarek W., Czas i koszty jako kryteria wyznaczania rejonów ciążenia do punktów komunikacyjnych, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu” 1978, nr 1, s. 82–86.
Google Scholar
Kostrubiec B., Sposoby pomiaru kształtów użyteczne w geografii i naukach pokrewnych, „Czasopismo Geograficzne” 1971, t. 42, z. 4, s. 377–393.
Google Scholar
Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno- gospodarczy i terytorialny Polski, Warszawa 2013.
Google Scholar
Studia nad lokalizacją regionalnych portów lotniczych na Mazowszu, red. T. Komornicki, P. Śleszyński, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN” 2009, t. 220.
Google Scholar
Komornicki T., Śleszyński P., Changing accessibility of Polish airports on the course of demographic and economic demand, „Geographia Polonica” 2011, t. 84, z. 2, s. 47–63.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/GPol.2011.2.4
Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., W. Pomianowski W., przy współpracy M. Stępniaka, P. Siłki, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN” 2010, t. 241.
Google Scholar
Komornicki T., Śleszyński P., Siłka P., Stępniak M., Wariantowa analiza dostępności w transporcie lądowym, [w:] Ekspertyzy do Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2008–2033, red. K. Saganowski, M. Zagrzejewska-Fiedorowicz, P. Żuber, t. II, Warszawa 2008, s. 133–334.
Google Scholar
Oliskiewicz-Krzywicka A., Zwartość obszaru i rozwój granic typowych wsi do końca XVIII wieku w świetle mierników liczbowych, „Nauka Przyroda Technologie” 2012, t. 6, z. 2.
Google Scholar
Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym, „Przegląd Komunikacyjny” 2013, nr 12.
Google Scholar
Potrykowski M., Taylor Z., Geografia transportu. Zarys problemów, modeli i metod badawczych, Warszawa 1982.
Google Scholar
Rewieńska W., Izochrony Wilna, „Prace Zakładów Geologii i Geografii Uniwersytetu im. S. Batorego w Wilnie” 1929, nr 4, s. 1–20.
Google Scholar
Rosik P., Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN” 2012, nr 233.
Google Scholar
Sobczyk W., Dostępność komunikacyjna w układach osadniczych miast, Warszawa 1985.
Google Scholar
Śleszyński P., Dostępność czasowa i jej zastosowania, „Przegląd Geograficzny” 2014, t. 86, z. 2, s. 171–215.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.2
Wiśniewski S., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23.
Google Scholar
Wiśniewski S., Zmiany dostępności miast województwa łódzkiego w transporcie indywidualnym w latach 2013–2015, „Przegląd Geograficzny” 2015, t. 87, z. 2, s. 199–219.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2015.2.6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.