Rola etosu w kształtowaniu działań społecznie odpowiedzialnych w świetle przeprowadzonych badań
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.18.1.06Słowa kluczowe:
social responsibility, ethos, ethicsAbstrakt
The subject of responsibility has lately become very important in the context of the economic crisis. In economy, it took the form of social responsibility. It concerns activities additionally undertaken by organizations in order to establish correct relations with their employees and society, as well as with regard to the natural environment. Therefore, a very important role is played by the ethos of the undertaken socially responsible actions. To a large extent it is reflected in the ethical dimension. Thus, in enterprises, codes of ethics have become a base of axiology in building of the organization cultures. Unfortunately, Polish companies – as shown in the paper – still attach a minor role to the ethical dimension of business.Bibliografia
Carrol A.B., A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance, „Academy of Management Review” 1979, nr 4, s. 497-506.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/257850
Carrol A.B., The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons” 1991, vol. 34, nr 4, s. 39-48.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G
Daft R.L, Organizational Theory & Design, West Publishing Company, Mineapolis/St. Paul 1995.
Google Scholar
Davis K., R. Blomstrom, Business and Society: Environment and Responsibility, McGrawHill, New York 1975.
Google Scholar
Filek J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej, UOKiK, Kraków 2006.
Google Scholar
Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004.
Google Scholar
Gałkowski J.W., Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu [w:] Etyka w biznesie, M. Borkowska, J.W. Gałkowski red., TN KUL, Lublin 2002.
Google Scholar
Górski J., Po co jest bojkot, czyli użyteczni idioci kontra szkodliwi mądrale, http://nowyobywatel.pl/2014/01/23/po-co-jest-bojkot-czyli-uzyteczni-idioci-kontra-szkodliwimadrale/
Google Scholar
Homo oeconomicus w pastoralno-społecznej przestrzeni, red. I. Celary, G. Polok, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 2013.
Google Scholar
Jan Paweł II, Centesimus annus, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 1991.
Google Scholar
Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis, Watykan 1987.
Google Scholar
Kapias M., G. Polok, Osoba – Cnota – Wartość, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.
Google Scholar
Komisja Europejska, Green Paper for Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, COM (2001) 366 final, Bruksela 2001.
Google Scholar
Lewicka-Strzałecka A., Etyczne programy firm: teoria i praktyka [w:] Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałeczka, D. Miller, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 1999.
Google Scholar
Lorsch J.W., Managing Culture, The Invisible Barrier to Strategic Change, „California Management Review” 1986, vol. 22, nr 2, s. 95-109.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/41165187
Nakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność – nowy akcent globalnej strategii przedsię- biorstw międzynarodowych [w:] Globalizacja a stosunki międzynarodowe, red. J. Symonides, M. Haliżak, R. Kuźniar, Wyd. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa 2003.
Google Scholar
Pietrzkiewicz T., Systemy wartości i kodeksy etyczne w gospodarce, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ, Warszawa 1997.
Google Scholar
Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
Google Scholar
Rok B., System społecznej odpowiedzialności [w:] Więcej niż zysk czyli odpowiedzialny biznes. Programy, strategie, standardy, red. B. Rok, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2000.
Google Scholar
Schein E., How Culture Forms, Develops and Changes [w:] Gaining Control of the Corporate Culture, red. R. Kilmann, M. Saxton, R. Serpa, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1986.
Google Scholar
Społeczna odpowiedzialność w przestrzeni publicznej. Strategie i społeczne znaczenie, red. M. Kapias, Wyd. Śląsk, Katowice 2014.
Google Scholar
Stachewicz K., Fenomenologia a dialog, http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=2167
Google Scholar
Stoner J.A.F., R.E. Freeman, D.R. jr Gilbert, Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
Google Scholar
Zbiegień-Maciąg L., Etyka w zarządzaniu, Wyd. CIM, Warszawa 1996.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.