Wykorzystanie cnót w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela akademickiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.2.03

Słowa kluczowe:

academic teacher, moral attitude

Abstrakt

Prestige of academic teacher’s activities and his or her authority, should most of all result from moral attitude. Thus there is need in this kind of activity to use ethic virtues. Thanks to them human improves internally, but also can realize the concrete property outside. Virtues are necessary for person both for him or her as an average human being and also as a scholar and an educator. By setting own example one can have the most influence on students’ moral attitudes. Consequently an occasion arises to improve cardinal classic virtues, which include: prudence, deliberation, justice and courage, but also in the virtues that are related to them. These activities drive to form yourself in giving good example and have a huge impact on academic environment’s advancement.

Bibliografia

Arystoteles, Analityki pierwsze [w:] Arystoteles, Analityki pierwsze i wtóre, PWN, Warszawa 1973.
Google Scholar

Arystoteles, Retoryka, PWN, Warszawa 1988.
Google Scholar

Beachler J., Virtue: Its Nature, Exigency, and Acquisition [w:] Virtue, red. J.W. Chapman, W.A. Galston, New York–London 1992.
Google Scholar

Gondek A., Kształtowanie uczuć [w:] Wychowywać charakter, red. A. Piątkowska, K. Stępień, GAUDIUM, Lublin 2005.
Google Scholar

Jan Paweł II, Fides et ratio, Księgarnia św. Jacka, Katowice 1998, nr 27.
Google Scholar

Jarosiewicz H., „Wychowanie bez porażek” – porażką wychowania, „Cywilizacja” 2005, nr 14.
Google Scholar

Kalinowski J., Teoria poznania praktycznego, TN KUL, Lublin 1960.
Google Scholar

Kiereś B., Współczesny wychowawca wobec antypedagogiki, „Cywilizacja” 2003, nr 7.
Google Scholar

Krąpiec M.A., Dlaczego zło? Rozważania filozoficzne, Znak, Kraków 1962.
Google Scholar

Krąpiec M.A., Osoba ludzka i błędy w jej rozumieniu [w:] Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2003.
Google Scholar

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, IMPULS, Kraków 2007.
Google Scholar

Maryniarczyk A., Racjonalność i celowość świata rzeczy i osób, „Zeszyty z metafizyki”, t. IV, Lublin 2000.
Google Scholar

Nagórny J., Świat przełomu tysiącleci – wyzwania wychowawcze [w:] Wobec wyzwań wychowawczych przełomu tysiącleci, red. W. Stępniewski, RW KUL, Lublin 1998.
Google Scholar

Olejnik S., Teologia moralna, t. VII, ATK, Warszawa 1993.
Google Scholar

Simon Y.R., The Definition of Moral Virtue, New York 1980.
Google Scholar

Smoleński S., Perspektywy nowych naświetleń klasycznej definicji cnoty, „Studia Theologica Varsaviensia” 1965, nr 2.
Google Scholar

Styczeń T., O etyce Karola Wojtyły – uczeń, Wydawnictwo Niedziela, Częstochowa 1996.
Google Scholar

Swieżawski S., Św. Tomasz na nowo odczytany, W Drodze, Kraków 1987.
Google Scholar

Szczepański J., Zmiany w systemie edukacji w świecie a pożądane kierunki zmian szkolnictwa wyższego w Polsce [w:] Dyskusja wokół szkoły wyższej, Warszawa 1980.
Google Scholar

Środa M., P. Śpiewak, Etyka cnót, czyli pióro na kołpaku, „Znak” 1992, nr 5.
Google Scholar

Ustawa dotycząca szkolnictwa wyższego z dnia 27.07.2005.
Google Scholar

Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, RW KUL, T. II/2, Lublin 1986.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Polok, G., & Kapias, M. (2011). Wykorzystanie cnót w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela akademickiego. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 14(2), 37–46. https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.2.03

Numer

Dział

Artykuł