Edukacja etyczna jako fundamentalny element wychowania w środowisku akademickim

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.17

Słowa kluczowe:

education, upbringing, academic community

Abstrakt

Global changes in the world enforce to undertake various transformations also in the area of higher education. The aim of academic education is not more preparing to work in particular occupation, but rather to form appropriate abilities which are useful at the labour market. This kind of education must embody overall, multi-aspect character, because it prepares to lifelong learning. Therefore creating “learning society” one should make an effort into axiological dimension of scientific-technical advance. One ought to take heed of human elements of education and first of all of ethical issues. Practise shows that human relations bereft of transcend and ethic dimension, but concentrating only on financial economical goods, on profit, market and competition, don’t bring anyone happiness. Hence there is an enormous demand in the academic community an ethical reflection. Thanks to it human being is not only improved in anthropological dimension, but also in social-economical aspect.

Bibliografia

Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009.
Google Scholar

Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, WAM, Kraków 1992.
Google Scholar

Biała Księga Kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997.
Google Scholar

Dylus A., Sprawozdanie z konferencji etyczno-psychologicznej (Jabłonna 14.03.1983.) nt. „Pojęcie godności w etyce i psychologii”, „Studia Philosophiae Christianae”, 20:1984, s. 215–220.
Google Scholar

Filek J., Rola etyki w działalności samorządowej [w:] J. Filek, Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego, https://www.rejowiec.pl/jst/poradnik_etyczne_aspekty
Google Scholar

Gałkowski J.W., Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu [w:] M. Borkowska, J. W. Gałkowski, Etyka w biznesie, Lublin 2002.
Google Scholar

Gogacz M., Czym jest etyka zawodowa? [w:] A. Andrzejuk (red.), Zagadnienie etyki zawodowej, Warszawa 1998, s. 14.
Google Scholar

Jan Paweł II, Fides et ratio, Kraków 1998, nr 25.
Google Scholar

Jaroszyński P., Przedmowa [w:] M.A Krąpiec., S. Kamiński, Z.J. Zdybicka, P. Jaroszyński, Wprowadzenie do filozofii, RW KUL, Lublin 1992, s. 5–10.
Google Scholar

Jaskot K., A. Murawska, Charakterystyka „wieku studiów”. Konsekwencje pedagogiczne [w:] K. Jaskot, Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin 2006, s. 109–115.
Google Scholar

Kapias M., Humanizująca rola edukacji w procesie doskonalenia człowieka na kierunku finanse i rachunkowość [w:] Dydaktyka finansów na kierunku finanse i rachunkowość.
Google Scholar

Materiały konferencyjne Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, red. A. Kopiński, Wrocław 2009.
Google Scholar

Maritain J., Pour une philosophie de l’éducation, Paris 1949.
Google Scholar

Moratis L., J. Hoff, B. Reul, A Dual Challenge Facing Management Education: Simulationbased Learning and Learning about CSR, “The Journal of Management Development” 2006, vol. 25, s. 213–231.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02621710610648150

Ożóg T., J. Maritain – przedstawiciel personalizmu w wychowaniu [w:] Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia, red. T. Kukołowicz, Stalowa Wola 1996.
Google Scholar

Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu, Poznań–Warszawa 1980.
Google Scholar

Polok G., Rola wyższej szkoły ekonomicznej w propagowaniu wiedzy o społecznej odpowiedzialności biznesu, „Studia Ekonomiczne” 64:2011, s. 185–205.
Google Scholar

Polok G., Wykłady z etyki gospodarczej elementem kształtowania postaw przedsiębiorczych studentów Akademii Ekonomicznej w Katowicach – raport z badań własnych [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiaka, M. Dąbrowskiego, B. Majewskiego, FP i AKP, Warszawa 2007, s. 108–113.
Google Scholar

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974.
Google Scholar

Sobczak A., G. Debucquet, Ch. Havard, The Impact of Higher Education on Students' and Young Managers' Perception of Companies and CSR: an Exploratory Analysis, “Corporate Governance” 2006, vol. 6, s. 463–475.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/14720700610689577

Styczeń T., ABC etyki, Lublin 1983.
Google Scholar

Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993.
Google Scholar

Sułek M., J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Węgrzecki A., Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego [w:] Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, red. K. Kloc, E. Chmielecka, Warszawa 2004.
Google Scholar

Wójcicka M., Wartości akademickie i rynek. Na styku rynku i wartości uprawomocnionych w instytucji akademickiej [w:] Wiedza i Mądrość w edukacji akademickiej, red. A. Sowińska, Wyd. Zapol, Szczecin 2007, s. 41-56.
Google Scholar

Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1995.
Google Scholar

Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Google Scholar

Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin 1994.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Kapias, M., & Polok, ks. G. (2012). Edukacja etyczna jako fundamentalny element wychowania w środowisku akademickim. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 15, 193–203. https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.17

Numer

Dział

Artykuł