Edukacja etyczna jako fundamentalny element wychowania w środowisku akademickim
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.17Słowa kluczowe:
education, upbringing, academic communityAbstrakt
Global changes in the world enforce to undertake various transformations also in the area of higher education. The aim of academic education is not more preparing to work in particular occupation, but rather to form appropriate abilities which are useful at the labour market. This kind of education must embody overall, multi-aspect character, because it prepares to lifelong learning. Therefore creating “learning society” one should make an effort into axiological dimension of scientific-technical advance. One ought to take heed of human elements of education and first of all of ethical issues. Practise shows that human relations bereft of transcend and ethic dimension, but concentrating only on financial economical goods, on profit, market and competition, don’t bring anyone happiness. Hence there is an enormous demand in the academic community an ethical reflection. Thanks to it human being is not only improved in anthropological dimension, but also in social-economical aspect.Bibliografia
Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009.
Google Scholar
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, WAM, Kraków 1992.
Google Scholar
Biała Księga Kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997.
Google Scholar
Dylus A., Sprawozdanie z konferencji etyczno-psychologicznej (Jabłonna 14.03.1983.) nt. „Pojęcie godności w etyce i psychologii”, „Studia Philosophiae Christianae”, 20:1984, s. 215–220.
Google Scholar
Filek J., Rola etyki w działalności samorządowej [w:] J. Filek, Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego, https://www.rejowiec.pl/jst/poradnik_etyczne_aspekty
Google Scholar
Gałkowski J.W., Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu [w:] M. Borkowska, J. W. Gałkowski, Etyka w biznesie, Lublin 2002.
Google Scholar
Gogacz M., Czym jest etyka zawodowa? [w:] A. Andrzejuk (red.), Zagadnienie etyki zawodowej, Warszawa 1998, s. 14.
Google Scholar
Jan Paweł II, Fides et ratio, Kraków 1998, nr 25.
Google Scholar
Jaroszyński P., Przedmowa [w:] M.A Krąpiec., S. Kamiński, Z.J. Zdybicka, P. Jaroszyński, Wprowadzenie do filozofii, RW KUL, Lublin 1992, s. 5–10.
Google Scholar
Jaskot K., A. Murawska, Charakterystyka „wieku studiów”. Konsekwencje pedagogiczne [w:] K. Jaskot, Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin 2006, s. 109–115.
Google Scholar
Kapias M., Humanizująca rola edukacji w procesie doskonalenia człowieka na kierunku finanse i rachunkowość [w:] Dydaktyka finansów na kierunku finanse i rachunkowość.
Google Scholar
Materiały konferencyjne Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, red. A. Kopiński, Wrocław 2009.
Google Scholar
Maritain J., Pour une philosophie de l’éducation, Paris 1949.
Google Scholar
Moratis L., J. Hoff, B. Reul, A Dual Challenge Facing Management Education: Simulationbased Learning and Learning about CSR, “The Journal of Management Development” 2006, vol. 25, s. 213–231.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02621710610648150
Ożóg T., J. Maritain – przedstawiciel personalizmu w wychowaniu [w:] Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia, red. T. Kukołowicz, Stalowa Wola 1996.
Google Scholar
Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu, Poznań–Warszawa 1980.
Google Scholar
Polok G., Rola wyższej szkoły ekonomicznej w propagowaniu wiedzy o społecznej odpowiedzialności biznesu, „Studia Ekonomiczne” 64:2011, s. 185–205.
Google Scholar
Polok G., Wykłady z etyki gospodarczej elementem kształtowania postaw przedsiębiorczych studentów Akademii Ekonomicznej w Katowicach – raport z badań własnych [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiaka, M. Dąbrowskiego, B. Majewskiego, FP i AKP, Warszawa 2007, s. 108–113.
Google Scholar
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974.
Google Scholar
Sobczak A., G. Debucquet, Ch. Havard, The Impact of Higher Education on Students' and Young Managers' Perception of Companies and CSR: an Exploratory Analysis, “Corporate Governance” 2006, vol. 6, s. 463–475.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/14720700610689577
Styczeń T., ABC etyki, Lublin 1983.
Google Scholar
Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993.
Google Scholar
Sułek M., J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego, Warszawa 2001.
Google Scholar
Węgrzecki A., Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego [w:] Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, red. K. Kloc, E. Chmielecka, Warszawa 2004.
Google Scholar
Wójcicka M., Wartości akademickie i rynek. Na styku rynku i wartości uprawomocnionych w instytucji akademickiej [w:] Wiedza i Mądrość w edukacji akademickiej, red. A. Sowińska, Wyd. Zapol, Szczecin 2007, s. 41-56.
Google Scholar
Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1995.
Google Scholar
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Google Scholar
Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin 1994.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.