Erozja autorytetu nauczyciela akademickiego – czy ta tendencja może ulec zmianie?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.03

Słowa kluczowe:

Academics, Respect

Abstrakt

The increasing trend concerning loosing respect towards honoured authorities can nowadays be observed in most of the areas of social life. This refers also to universities and decreasing respect towards academics. The study at Karol Adamiecki Univeristy of Economics in Katowice, focused on structure and hierarchy of values declared by its students, were expected to reveal whether this assumption is true. The study characterized reasons for and directions of change in the declared hierarchy of values among the young. It was of high importance to diagnose the core of interactions between students and academics, i.e. to answer a question whether academics employed by the University are perceived by the students as persons whose personal approach and behaviours could be followed. The results show that nowadays academic is not respected as an authority for her/his students. The way to regain respect seems to be based on reinforcement of traditional master (tutor) – student relations, as university is this particular place where this kind of interrelations should develop. The task of building this relation needs time and efforts, as well as sets a high standard for academics to present unimpeachable ethical approach as well as openness towards students and dynamic changes in the environment.

Bibliografia

Bocheński J., Logika i filozofia. Wybór pism, PWN, Warszawa 1993.
Google Scholar

Chymuk M., Aksjologiczne preferencje studentów uczelni krakowskich, WAM, Kraków 2004.
Google Scholar

Jagieło M., Spotkanie mistrza i ucznia/studenta – źródłem wiedzy i mądrości o sobie, innych i świecie, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2007.
Google Scholar

Jazukiewicz I., Autorytet nauczyciela akademickiego [w:] Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K. Jaskot, Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
Google Scholar

Kapias M., K. Kasperek, G. Polok, Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2008.
Google Scholar

Kloc K., E. Chmielecka, Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2004.
Google Scholar

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, IMPULS, Kraków 2007.
Google Scholar

Mały Słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.
Google Scholar

Ożóg J., Autorytet nauczyciela, „Cywilizacja” 2002, nr 2.
Google Scholar

Pociej B., Potrzeba wielkich autorytetów, „Ethos” 1997, nr 37.
Google Scholar

Polok G., Najważniejsze wartości studentów I roku studiów Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Katowice, Katowice 2006.
Google Scholar

Sławińska I., Autorytet nauczyciela, „Ethos” 1997, nr 37.
Google Scholar

Słownik społeczny, red. B. Szlachta, WAM, Kraków 2004.
Google Scholar

Stażewski W., Promieniowanie mistrza, „W drodze” 2007, nr 2.
Google Scholar

Szymik J., Niezmienna potrzeba światła, „Ethos” 1997, nr 37.
Google Scholar

Śnieżycki M., Autorytet nauczyciela (mimo wszystko) jest możliwy [w:] Aby Moc rozbrajała przemoc, red. E. Jankiewicz, Wydawnictwo „Niedziela”, Zielona Góra 2004.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2010-05-15

Jak cytować

Polok, ks. G. (2010). Erozja autorytetu nauczyciela akademickiego – czy ta tendencja może ulec zmianie?. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 13(2), 25–33. https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.2.03

Numer

Dział

Artykuł