Zastosowanie fenomenologii „moralnego wzlotu” Maxa Schelera do analizy przywództwa

Autor

  • Bronisław Bombała Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn; Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.28

Słowa kluczowe:

phenomenology of management, phenomenology of leadership, moral flight, personalistic leadership, servant leadership

Abstrakt

Phenomenology of management seeks to grasp the essence of manager's work – its core is the analysis of leadership. Phenomenology of leadership is an approach that makes the idea “to be someone – to do something” becomes the guiding principle of of management. Max Scheler’s “moral flight” phenomenology is one of the most important inspiration in the analysis of leadership. His anthropology reveals that being a man is in fact a continuing task that is impossible to take, and the result depends on the man himself. Scheler’s phenomenology is a good way to discover the essence of leadership (eidos) in the process of culture change. This article presents a case study: Ricardo Semler’s inner transformation, who might overcome the technocratic attitude and make the “moral flight”. The main inspiration for him was a metaphor “builder of cathedrals”. As a result of his own inner transformation has become a “builder of cathedrals”, such as a leader, who serves – it was a condition for conversion of others in the “cathedral builders”. As a result of the Semler's “moral flight” their company was transformed in “cathedral builders” guild – community of work.

Bibliografia

Agazzi E., Dobro, zło i nauka. Etyczny wymiar działalności naukowo-technicznej, Of. Akademicka OAK, Warszawa 1997.
Google Scholar

Baranowska M.M., Człowiek jako osoba duchowa w ujęciu Maxa Schelera, „Fenomenologia” 2009, nr 7.
Google Scholar

Bombała B., The Autocreation of a Manager in the Process of Transformational Leadership, in. Life – Truth in its Varius Perspectives (Analecta Husserliana LXXVI), red. A.-T.
Google Scholar

Tymieniecka, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht 2002, s. 335-346.
Google Scholar

Ingarden R., Człowiek i przyroda [w:] Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
Google Scholar

Krupa M., „Dżungla” teorii organizacji i zarządzania – poznanie zdeterminowane pytaniem o światopogląd?, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2006, vol. 9, nr 1.
Google Scholar

Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy, PWN, Warszawa 1991.
Google Scholar

Orlik P., Fenomenologia świadomości aksjologicznej. Max Scheler – Dietrich von Hildebrand, W drodze, Poznań 1995.
Google Scholar

Sanders P., Phenomenology: A New Way of Viewing Organizational Research, „The Academy of Management Review” 1982, vol. 7.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/257327

Scheler M., O idei człowieka [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987.
Google Scholar

Scheler M., O istocie filozofii i moralnym warunku poznania filozoficznego [w:] M. Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987.
Google Scholar

Scheler M., Światopogląd filozoficzny [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987.
Google Scholar

Semler R., Na przekór stereotypom. Tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
Google Scholar

Spiegelberg H., Phenomenology in Psychology and Psychiatry. A Historical Introduction, Northwestern University Press 1972.
Google Scholar

Stein E., O zagadnieniu wczucia, Wyd. ZNAK, Kraków 1988.
Google Scholar

Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992.
Google Scholar

Wiśniewski R., Trzy typy teorii etycznych a etyka biznesu [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1997.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Bombała, B. (2012). Zastosowanie fenomenologii „moralnego wzlotu” Maxa Schelera do analizy przywództwa. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 15, 325–338. https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.28

Numer

Dział

Artykuł