Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna

Autor

  • Bronisław Bombała Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.23

Słowa kluczowe:

economism, personalistic entrepreneurship, phenomenological praxeology, phenomenological lens

Abstrakt

The article presents the view that the introduction of the personalistic paradigm into entrepreneurship will enable integral economic growth and remove the causes of today’s crisis, that is economism and instrumental rationality. Personalism, which recognizes man as a conscious person experiencing self and others, has special qualities for application. This is the most useful approach to philosophical and ethical analysis of the modern enterprise. In this article the focus is on a company managed according to personalistic ethics. Entrepreneurship in the personalistic approach is the art of management, which increases the area of common good.

Bibliografia

Blaug M., Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar

Bombała B., Doskonalenie organizacji w personalistycznej koncepcji zarządzania, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2003, vol. 6.
Google Scholar

Bombała B., Fenomenologia przywództwa: być kimś – czynić coś, „Prakseologia” 2011, nr 151.
Google Scholar

Bombała B., Personalistyczna filozofia zarządzania jako odpowiedzialność pozytywna, „Prakseologia” 2002, nr 142.
Google Scholar

Bombała B., Phenomenology of the Management as the Eco-Empathic Leadership [w:] Phenomenology and the Human Positioning in the Cosmos: The Life-world, Nature, Earth: Book Two, red. A-T. Tymieniecka, Springer Dordrecht 2012.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4795-1_14

Bombała B., Zastosowanie fenomenologii „moralnego wzlotu” Maxa Schelera do analizy przywództwa, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, vol. 15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.28

Bombała B., Zintegrowana przewaga konkurencyjna w perspektywie personalistycznej: studium przypadku, „Prakseologia” 2000, nr 140.
Google Scholar

Bylok F., Wybrane aspekty władzy rynkowej. Manipulacja w konsumpcji i jej granice, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2004, vol. 7, nr 1.
Google Scholar

Benedykt XVI, Caritas in veritate.
Google Scholar

Dopfer K., Wprowadzenie: ku nowemu paradygmatowi [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar

Edvinsson L., M.S. Malone, Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
Google Scholar

Filek J., Konsekwencje instrumentalnego traktowania etyki na przykładzie firmy Enron [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar

Galbraith J.K., Gospodarka niewinnego oszustwa. Prawda naszych czasów, MT Biznes, Warszawa 2005.
Google Scholar

Grochmal S., Ekonomia komunii w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem jako systemowo zorganizowana pomoc w celu eliminacji biedy i nierówności społecznych (tekst udostępniony przez autora).
Google Scholar

Gronbacher G.M.A., Personalizm ekonomiczny, z przedmową M. Novaka, tłum. J. Merecki SDS, Instytut Liberalno-Konserwatywny, Lublin 1999.
Google Scholar

Harcourt G.C., Spory wokół teorii kapitału. Cambridge contra Cambridge, PWE, Warszawa 1975.
Google Scholar

Harmel L., Manuel d'une corporation chrétienne, A. Mame et Fils, Paris 1877.
Google Scholar

Kieżun W., Patologia transformacji, Wyd. Poltext, Warszawa 2012.
Google Scholar

Klauza K., O. Jan Leon Dehon Założyciel Sercanów – szkic biograficzny, http://duchowosc.scj.pl/dehon1.html
Google Scholar

Korzeniowski L., Menedżment. Podstawy zarządzania, wyd. trzecie zmienione, EAS, Kraków 2010.
Google Scholar

Lowe A., Człowiek – rzecz – społeczeństwo [w:] Ponad ekonomią, red. J. Grosfeld, PIW, Warszawa 1985.
Google Scholar

Luttwak E., Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2000.
Google Scholar

Maciejewski, Marketing ideą, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2003, vol. 6.
Google Scholar

Majka J., Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym 1986.
Google Scholar

Myrdal G., Znaczenie i wartość ekonomii instytucjonalnej [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar

Nowicki J., Szkoła szwedzka w ekonomii politycznej, PWN, Warszawa 1984.
Google Scholar

Piątek G., Léon Harmel (1829-1915). Przedsiębiorca wierny Bogu i robotnikom http://www.duszpasterstwotalent.pl/przedsiebiorca-wierny-bogu-i-robotnikom/
Google Scholar

Piątek G., Prekursor duszpasterstwa przedsiębiorców, http://www.duszpasterstwotalent.pl/ odehon-2/
Google Scholar

Rotengruber P., Etyka biznesu jako narracja polityczna [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar

Schein E., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco 2004.
Google Scholar

Semler R., Na przekór stereotypom. Tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
Google Scholar

Sójka J., Wstęp [w:] Etyka biznesu „po Enronie”, red. J. Sójka, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2005.
Google Scholar

Solovjow W.S., Socienija v dvuvh tomach, t. 1. Mysl, Moskva 1988.
Google Scholar

Stępniak M., Koncepcja przedsiębiorstwa w nauczaniu społecznym Kościoła katolickiego, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2010, vol. 13, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.1.15

Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna. Od stagnacji do kreacji, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2008.
Google Scholar

Szafulski A., Cnota przedsiębiorczości w personalistycznej koncepcji ładu gospodarczego, „PERSPEC†IVA: Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2006, vol. 5, nr 1.
Google Scholar

Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.
Google Scholar

Weil S., Myśli, IW PAX, Warszawa 1985.
Google Scholar

Whitehead A.N., Nauka i świat współczesny, IW PAX, Warszawa 1988.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-05-15

Jak cytować

Bombała, B. (2013). Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 16, 319–334. https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.23

Numer

Dział

Artykuł