Od Harmela do Ouimeta – przedsiębiorczość etyczna w praktyce

Autor

  • Bronisław Bombała Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.2.04

Słowa kluczowe:

phenomenological praxeology, phenomenological lens, ontological-ontic coherence, ethical entrepreneurship, servant leadership, values

Abstrakt

The article presents an analysis with the method of phenomenological praxeology of two concepts of entrepreneurship: the nineteenth-century concept of Leon Harmel and that of J.-Robert Ouimet. The ontological-ontic coherence functions as the main practical directive of phenomenological praxeology, according to which it is necessary to preserve the ontological-ontic coherence of management in order to ensure the high efficiency of an enterprise and high level of ethics in its command structures. The analysis leads to the conclusion that Harmel’s and Ouimet’s concepts, based on promoting dignity and servant leadership, ensure the ontological--ontic coherence of management and can be seen as a model (as a paradigm) of ethical entrepreneurship.

Bibliografia

Antonovsky A., Rozwikłanie tajemnicy zdrowia, Fundacja IPN, Warszawa 1996.
Google Scholar

Bombała B., Doskonalenie organizacji w personalistycznej koncepcji zarządzania, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2003, t. 6, s. 176–185.
Google Scholar

Bombała B., Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2013, t. 16, s. 319–334.
Google Scholar

Bombała B., Fenomenologia polskiej transformacji, „e-Politikon” 2012, nr 1.
Google Scholar

Bombała B., Fenomenologia przywództwa: być kimś – czynić coś, „Prakseologia” 2011, nr 151, s. 11–33.
Google Scholar

Bombała B., Fenomenologia zarządzania. Przywództwo, Difin, Warszawa 2010.
Google Scholar

Bombała B., In Search of the Sources of Humanity [w:] „Phenomenology of Life from the Animal Soul to the Human Mind. Book I: In Search of Experience (Analecta Husserliana XCIII)”, red. A.T. Tymieniecka, Springer, Dordrecht 2007, s. 385–396.
Google Scholar

Bombała B., Kreatywność osoby – odkrywanie sacrum [w:] Czy sacrum jest jeszcze święte?, red. Z. Kunicki, Hosianum, Olsztyn 2001, s. 109–120.
Google Scholar

Bombała B., Personalistyczna filozofia zarządzania jako odpowiedzialność pozytywna, „Prakseologia” 2002, nr 142, s. 131–148.
Google Scholar

Bombała B., Phenomenology of Management – Didactic Aspects, „Management and Business Administration. Central Europe (MBA.CE)” 2012, nr 3, s. 51–60.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.15

Bombała B., Zastosowanie fenomenologii „moralnego wzlotu” Maxa Schelera do analizy przywództwa, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, t. 15, s. 325–338.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.28

Fonfara K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1999.
Google Scholar

Gronbacher G.M.A., Personalizm ekonomiczny, z przedmową Michaela Novaka, tłum. J. Merecki, SDS, Instytut Liberalno-Konserwatywny, Lublin 1999.
Google Scholar

Grudzewski W., M. Dolińska, Rozwój marketingu relacji, „Organizacja i Kierowanie” 1998, nr 2.
Google Scholar

Grzywacz W., T. Ochinowski, M. Nawrocki, Tradycja i rozwój. Wybrane koncepcje kultury organizacyjnej jako inspiracja badań w nowych obszarach psychologii organizacji, „Zarządzanie i Edukacja” 2001, nr 1.
Google Scholar

Harciarek M., Metoda fenomenologiczna w badaniu kapitału ludzkiego i społecznego, „Zarządzanie” 2011, nr 3, s. 118–129.
Google Scholar

Harmel L., Manuel d'une corporation chrétienne, A. Mame et Fils, Paris 1877.
Google Scholar

Heidegger M., Bycie i czas, PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Imai M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2006.
Google Scholar

Kampka F., Personalistyczny wymiar racjonalności gospodarczej, „Zeszyty Naukowe KUL” 1993, nr 1–4.
Google Scholar

Klauza K., O. Jan Leon Dehon Założyciel Sercanów – szkic biograficzny, www.duchowosc.scj.pl/dehon1.html
Google Scholar

Lauterborn R., New Marketing Litany: 4P's Passe, C-Words Take Over, „Advertising Age” 1st October 1990.
Google Scholar

Ławicki J., Partnering jako meritum marketingu holistycznego [w:] Marketing przyszłości. Trendy – strategie – instrumenty – media w kreowaniu wizerunku, red. G. Rosa, A. Smalec, Szczecin 2005.
Google Scholar

Majka J., Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym 1986.
Google Scholar

Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.
Google Scholar

Ouchi W.G., Theory Z, Avon Books, New York 1981.
Google Scholar

Ouimet J. -R., Wszystko zostało wam powierzone. Rozmowy z Yves Semen, Wyd. AA, Kraków 2010.
Google Scholar

Piątek G., Léon Harmel (1829–1915). Przedsiębiorca wierny Bogu i robotnikom, www.duszpasterstwotalent.pl/przedsiebiorca-wierny-bogu-i-robotnikom
Google Scholar

Piątek G., Prekursor duszpasterstwa przedsiębiorców, www.duszpasterstwotalent.pl/o-dehon-2
Google Scholar

Pollard C.W., Przywódca, który służy [w:] Lider przyszłości, Business Press, Warszawa 1997.
Google Scholar

Semen Y., Wprowadzenie. Między Fryburgiem a Genewą [w:] J. -R. Ouimet, Wszystko zostało wam powierzone. Rozmowy z Yves Semen, Wyd. AA, Kraków 2010, s. 10–12.
Google Scholar

Sokołowska J., Duchowość w zarządzaniu – wybrane zagadnienia, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, vol. 15, s. 345–353.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.30

Speare N., K. Wilson, S. Reese, Successful Global Account Management: Key Strategies and Tools for Managing Global Customers, Kogan Page Ltd, London 2002.
Google Scholar

Spidlik T., Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, Wyd. Księży Marianów, Warszawa 2000.
Google Scholar

Szafulski A., Cnota przedsiębiorczości w personalistycznej koncepcji ładu gospodarczego, PERSPEC†IVA: Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, Rok V (2006), nr 1.
Google Scholar

Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-05-15

Jak cytować

Bombała, B. (2014). Od Harmela do Ouimeta – przedsiębiorczość etyczna w praktyce. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 17(2), 55–73. https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.2.04

Numer

Dział

Artykuł