From Harmel to Ouimet – ethical entrepreneurship in practice
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.17.2.04Keywords:
phenomenological praxeology, phenomenological lens, ontological-ontic coherence, ethical entrepreneurship, servant leadership, valuesAbstract
The article presents an analysis with the method of phenomenological praxeology of two concepts of entrepreneurship: the nineteenth-century concept of Leon Harmel and that of J.-Robert Ouimet. The ontological-ontic coherence functions as the main practical directive of phenomenological praxeology, according to which it is necessary to preserve the ontological-ontic coherence of management in order to ensure the high efficiency of an enterprise and high level of ethics in its command structures. The analysis leads to the conclusion that Harmel’s and Ouimet’s concepts, based on promoting dignity and servant leadership, ensure the ontological--ontic coherence of management and can be seen as a model (as a paradigm) of ethical entrepreneurship.References
Antonovsky A., Rozwikłanie tajemnicy zdrowia, Fundacja IPN, Warszawa 1996.
Google Scholar
Bombała B., Doskonalenie organizacji w personalistycznej koncepcji zarządzania, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2003, t. 6, s. 176–185.
Google Scholar
Bombała B., Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2013, t. 16, s. 319–334.
Google Scholar
Bombała B., Fenomenologia polskiej transformacji, „e-Politikon” 2012, nr 1.
Google Scholar
Bombała B., Fenomenologia przywództwa: być kimś – czynić coś, „Prakseologia” 2011, nr 151, s. 11–33.
Google Scholar
Bombała B., Fenomenologia zarządzania. Przywództwo, Difin, Warszawa 2010.
Google Scholar
Bombała B., In Search of the Sources of Humanity [w:] „Phenomenology of Life from the Animal Soul to the Human Mind. Book I: In Search of Experience (Analecta Husserliana XCIII)”, red. A.T. Tymieniecka, Springer, Dordrecht 2007, s. 385–396.
Google Scholar
Bombała B., Kreatywność osoby – odkrywanie sacrum [w:] Czy sacrum jest jeszcze święte?, red. Z. Kunicki, Hosianum, Olsztyn 2001, s. 109–120.
Google Scholar
Bombała B., Personalistyczna filozofia zarządzania jako odpowiedzialność pozytywna, „Prakseologia” 2002, nr 142, s. 131–148.
Google Scholar
Bombała B., Phenomenology of Management – Didactic Aspects, „Management and Business Administration. Central Europe (MBA.CE)” 2012, nr 3, s. 51–60.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.15
Bombała B., Zastosowanie fenomenologii „moralnego wzlotu” Maxa Schelera do analizy przywództwa, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, t. 15, s. 325–338.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.28
Fonfara K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1999.
Google Scholar
Gronbacher G.M.A., Personalizm ekonomiczny, z przedmową Michaela Novaka, tłum. J. Merecki, SDS, Instytut Liberalno-Konserwatywny, Lublin 1999.
Google Scholar
Grudzewski W., M. Dolińska, Rozwój marketingu relacji, „Organizacja i Kierowanie” 1998, nr 2.
Google Scholar
Grzywacz W., T. Ochinowski, M. Nawrocki, Tradycja i rozwój. Wybrane koncepcje kultury organizacyjnej jako inspiracja badań w nowych obszarach psychologii organizacji, „Zarządzanie i Edukacja” 2001, nr 1.
Google Scholar
Harciarek M., Metoda fenomenologiczna w badaniu kapitału ludzkiego i społecznego, „Zarządzanie” 2011, nr 3, s. 118–129.
Google Scholar
Harmel L., Manuel d'une corporation chrétienne, A. Mame et Fils, Paris 1877.
Google Scholar
Heidegger M., Bycie i czas, PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Imai M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2006.
Google Scholar
Kampka F., Personalistyczny wymiar racjonalności gospodarczej, „Zeszyty Naukowe KUL” 1993, nr 1–4.
Google Scholar
Klauza K., O. Jan Leon Dehon Założyciel Sercanów – szkic biograficzny, www.duchowosc.scj.pl/dehon1.html
Google Scholar
Lauterborn R., New Marketing Litany: 4P's Passe, C-Words Take Over, „Advertising Age” 1st October 1990.
Google Scholar
Ławicki J., Partnering jako meritum marketingu holistycznego [w:] Marketing przyszłości. Trendy – strategie – instrumenty – media w kreowaniu wizerunku, red. G. Rosa, A. Smalec, Szczecin 2005.
Google Scholar
Majka J., Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym 1986.
Google Scholar
Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.
Google Scholar
Ouchi W.G., Theory Z, Avon Books, New York 1981.
Google Scholar
Ouimet J. -R., Wszystko zostało wam powierzone. Rozmowy z Yves Semen, Wyd. AA, Kraków 2010.
Google Scholar
Piątek G., Léon Harmel (1829–1915). Przedsiębiorca wierny Bogu i robotnikom, www.duszpasterstwotalent.pl/przedsiebiorca-wierny-bogu-i-robotnikom
Google Scholar
Piątek G., Prekursor duszpasterstwa przedsiębiorców, www.duszpasterstwotalent.pl/o-dehon-2
Google Scholar
Pollard C.W., Przywódca, który służy [w:] Lider przyszłości, Business Press, Warszawa 1997.
Google Scholar
Semen Y., Wprowadzenie. Między Fryburgiem a Genewą [w:] J. -R. Ouimet, Wszystko zostało wam powierzone. Rozmowy z Yves Semen, Wyd. AA, Kraków 2010, s. 10–12.
Google Scholar
Sokołowska J., Duchowość w zarządzaniu – wybrane zagadnienia, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, vol. 15, s. 345–353.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.30
Speare N., K. Wilson, S. Reese, Successful Global Account Management: Key Strategies and Tools for Managing Global Customers, Kogan Page Ltd, London 2002.
Google Scholar
Spidlik T., Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, Wyd. Księży Marianów, Warszawa 2000.
Google Scholar
Szafulski A., Cnota przedsiębiorczości w personalistycznej koncepcji ładu gospodarczego, PERSPEC†IVA: Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, Rok V (2006), nr 1.
Google Scholar
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.