Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.23Słowa kluczowe:
economism, personalistic entrepreneurship, phenomenological praxeology, phenomenological lensAbstrakt
The article presents the view that the introduction of the personalistic paradigm into entrepreneurship will enable integral economic growth and remove the causes of today’s crisis, that is economism and instrumental rationality. Personalism, which recognizes man as a conscious person experiencing self and others, has special qualities for application. This is the most useful approach to philosophical and ethical analysis of the modern enterprise. In this article the focus is on a company managed according to personalistic ethics. Entrepreneurship in the personalistic approach is the art of management, which increases the area of common good.Bibliografia
Blaug M., Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
Bombała B., Doskonalenie organizacji w personalistycznej koncepcji zarządzania, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2003, vol. 6.
Google Scholar
Bombała B., Fenomenologia przywództwa: być kimś – czynić coś, „Prakseologia” 2011, nr 151.
Google Scholar
Bombała B., Personalistyczna filozofia zarządzania jako odpowiedzialność pozytywna, „Prakseologia” 2002, nr 142.
Google Scholar
Bombała B., Phenomenology of the Management as the Eco-Empathic Leadership [w:] Phenomenology and the Human Positioning in the Cosmos: The Life-world, Nature, Earth: Book Two, red. A-T. Tymieniecka, Springer Dordrecht 2012.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4795-1_14
Bombała B., Zastosowanie fenomenologii „moralnego wzlotu” Maxa Schelera do analizy przywództwa, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, vol. 15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.28
Bombała B., Zintegrowana przewaga konkurencyjna w perspektywie personalistycznej: studium przypadku, „Prakseologia” 2000, nr 140.
Google Scholar
Bylok F., Wybrane aspekty władzy rynkowej. Manipulacja w konsumpcji i jej granice, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2004, vol. 7, nr 1.
Google Scholar
Benedykt XVI, Caritas in veritate.
Google Scholar
Dopfer K., Wprowadzenie: ku nowemu paradygmatowi [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar
Edvinsson L., M.S. Malone, Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
Google Scholar
Filek J., Konsekwencje instrumentalnego traktowania etyki na przykładzie firmy Enron [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar
Galbraith J.K., Gospodarka niewinnego oszustwa. Prawda naszych czasów, MT Biznes, Warszawa 2005.
Google Scholar
Grochmal S., Ekonomia komunii w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem jako systemowo zorganizowana pomoc w celu eliminacji biedy i nierówności społecznych (tekst udostępniony przez autora).
Google Scholar
Gronbacher G.M.A., Personalizm ekonomiczny, z przedmową M. Novaka, tłum. J. Merecki SDS, Instytut Liberalno-Konserwatywny, Lublin 1999.
Google Scholar
Harcourt G.C., Spory wokół teorii kapitału. Cambridge contra Cambridge, PWE, Warszawa 1975.
Google Scholar
Harmel L., Manuel d'une corporation chrétienne, A. Mame et Fils, Paris 1877.
Google Scholar
Kieżun W., Patologia transformacji, Wyd. Poltext, Warszawa 2012.
Google Scholar
Klauza K., O. Jan Leon Dehon Założyciel Sercanów – szkic biograficzny, http://duchowosc.scj.pl/dehon1.html
Google Scholar
Korzeniowski L., Menedżment. Podstawy zarządzania, wyd. trzecie zmienione, EAS, Kraków 2010.
Google Scholar
Lowe A., Człowiek – rzecz – społeczeństwo [w:] Ponad ekonomią, red. J. Grosfeld, PIW, Warszawa 1985.
Google Scholar
Luttwak E., Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2000.
Google Scholar
Maciejewski, Marketing ideą, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2003, vol. 6.
Google Scholar
Majka J., Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym 1986.
Google Scholar
Myrdal G., Znaczenie i wartość ekonomii instytucjonalnej [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar
Nowicki J., Szkoła szwedzka w ekonomii politycznej, PWN, Warszawa 1984.
Google Scholar
Piątek G., Léon Harmel (1829-1915). Przedsiębiorca wierny Bogu i robotnikom http://www.duszpasterstwotalent.pl/przedsiebiorca-wierny-bogu-i-robotnikom/
Google Scholar
Piątek G., Prekursor duszpasterstwa przedsiębiorców, http://www.duszpasterstwotalent.pl/ odehon-2/
Google Scholar
Rotengruber P., Etyka biznesu jako narracja polityczna [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar
Schein E., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco 2004.
Google Scholar
Semler R., Na przekór stereotypom. Tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
Google Scholar
Sójka J., Wstęp [w:] Etyka biznesu „po Enronie”, red. J. Sójka, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2005.
Google Scholar
Solovjow W.S., Socienija v dvuvh tomach, t. 1. Mysl, Moskva 1988.
Google Scholar
Stępniak M., Koncepcja przedsiębiorstwa w nauczaniu społecznym Kościoła katolickiego, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2010, vol. 13, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.1.15
Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna. Od stagnacji do kreacji, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2008.
Google Scholar
Szafulski A., Cnota przedsiębiorczości w personalistycznej koncepcji ładu gospodarczego, „PERSPEC†IVA: Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2006, vol. 5, nr 1.
Google Scholar
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.
Google Scholar
Weil S., Myśli, IW PAX, Warszawa 1985.
Google Scholar
Whitehead A.N., Nauka i świat współczesny, IW PAX, Warszawa 1988.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.