Biura podróży w Łodzi na początku XXI wieku – geneza, rodzaje i rozmieszczenie
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.25.2.09Słowa kluczowe:
Łódź, biuro podróży, organizator turystyki, pośrednik turystyczny, agent turystyczny, rozmieszczenie, centroidAbstrakt
Prezentowane badania są kontynuacją badań nad rozmieszczeniem biur podróży w Łodzi prowadzonych w połowie lat 90. XX w., w 2006 i 2010 r. przez pracowników Instytutu Geografii Miast i Turyzmu. Obserwacje funkcjonowania biur podróży w Łodzi poczynione w ciągu ostatnich 25 lat pozwalają stwierdzić, że jest to zjawisko dynamiczne. Biura pojawiają się w rejestrach i znikają, zmieniają nazwy i lokalizacje oraz przedmiot i zakres działalności. W artykule przedstawiono krótki rys historyczny rozwoju biur podróży w Łodzi, podział biur ze względu na przedmiot i zakres działalności, rozmieszczenie biur turystycznych w przestrzeni miasta. W zakończeniu pracy zwrócono uwagę na pewne ograniczenia i zagrożenia w rozwoju łódzkich biur podróży wynikające z barier zewnętrznych (formalnych) i wewnętrznych związanych z dalszym rozwojem Łodzi.
Pobrania
Bibliografia
GRZELKA D., 1996, Lokalizacja biur podróży na terenie Łodzi, „Turyzm”, 6, 1, s. 5–29.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.6.1.01
KACHNIEWSKA M., NAWROCKA E., NIEZGODA A., PAWLICZ A., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Oficyna, Warszawa.
Google Scholar
KACZMAREK J., LISZEWSKI S., WŁODARCZYK B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar
KARWAT M., JURA D, WILK K., 2014, Kodeks dobrych praktyk przy organizacji turystyki szkolnej. Poradnik dla dyrektorów placówek oświatowych, biur podróży oraz rodziców, wyd. II poprawione, Łódź.
Google Scholar
KONIECZNA-DOMAŃSKA A., 2008, Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa.
Google Scholar
LATOSIŃSKA J., 2006, Pośrednictwo, [w:] B. Meyer (red.), Obsługa ruchu turystycznego, PWN, Warszawa, s. 84–94.
Google Scholar
LATOSIŃSKA J., 2011, Biura podróży w środowisku wielkomiejskim. Przykład Łodzi, [w:] B. Włodarczyk (red.), Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 297–315.
Google Scholar
NOWACKA M., 2014, Oferta turystyczna łódzkich touroperatorów, mps pracy magisterskiej pod kier. prof. A. Matczaka w Instytucie Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar
PANASIUK A., 2014, Rynek turystyczny. Studium strukturalne, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Polska. Touroperatorzy. Ranking 2015, Analiza danych, 2015, Raport „Wiadomości Turystycznych”, Ranking. Touroperatorzy, czerwiec, s. 15–18.
Google Scholar
Polska. Wybrane wskaźniki charakteryzujące rynek, 2015, Raport „Wiadomości Turystycznych”, Ranking, Touroperatorzy, czerwiec, s. 12–14.
Google Scholar
ROCHMIŃSKA A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-865-3
ŚWIĘCICKA M., 2012, Monografia Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade and Travel Company Spółka z o.o. w Łodzi, mps pracy licencjackiej pod kier. dr J. Latosińskiej w Instytucie Geografii Miast i Turyzmu UŁ, Łódź.
Google Scholar
Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. i rozporządzenia wykonawcze do niej, 2006, Ministerstwo Gospodarki, Departament Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
Raport „Wiadomości Turystycznych”, Touroperatorzy, 2010, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport „Wiadomości Turystycznych”, Touroperatorzy, 2011, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport „Wiadomości Turystycznych”, Touroperatorzy, 2012, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport „Wiadomości Turystycznych”, Touroperatorzy, 2013, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport „Wiadomości Turystycznych”, Touroperatorzy, 2014, 16 czerwca.
Google Scholar
Raport „Wiadomości Turystycznych”, Ranking. Touroperatorzy, 2015, czerwiec.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.