Dbałość o klienta wewnętrznego i zewnętrznego w hotelach w świetle filozofii zarządzania przez jakość

Autor

  • Grażyna Broniewska Uniwersytet Łódzki, Katedra Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.2.03

Słowa kluczowe:

kompleksowe zarządzanie przez jakość, klient wewnętrzny i zewnętrzny, usługi hotelowe

Abstrakt

Wychodząc z propagowanego w filozofii TQM (Total Quality Management) założenia, że „Jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klienta wewnętrznego jest podstawą do zaspokojenia na takim samym poziomie potrzeb klienta zewnętrznego” w artykule zwrócono uwagę na kluczową rolę zaangażowania i zadowolenia personelu w realizacji celów firmy, egzemplifikując rozważania analizą tego zagadnienia w hotelach.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barcik R., Gajewska P., 2001, Zarządzanie jakością w sektorze usług hotelarskich, [w:] Zarządzanie wiedzą i informacją w procesie doskonalenia jakości, Skrzypek E. (red.), Materiały z konferencji naukowej, Kazimierz Dolny 30 XI-2 XII 2001 r., Wyd. UMCS, Lublin.
Google Scholar

Bitner M. J., Booms B. H., Tetreault M. S., 1990, The service Encounter: Diagnosing Favorable and Unfavorable Incidents, „Journal of Marketing", January.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1252174

Bocho W., 1997, Marketing — Jakość w hotelarstwie, „Hotelarz", nr 10.
Google Scholar

Broniewska G., 2000, Identyfikacja i zaspakajanie potrzeb klienta wewnętrznego, „Problemy Jakości", nr 3.
Google Scholar

Chojecki H., 1974, Optymalizacja jakości, Metody psychologiczne, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Garbarski L., 1998, Zachowanie nabywców, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Gordon I. H., 2001, Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa,
Google Scholar

Kachniewska M., 2002, Zarządzanie jakością usług turystycznych, Wyd. Diffin, Warszawa.
Google Scholar

Kaplan R. S., Norton D. P., 2001, Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Kleniewski A., 2003, Osiem zasad zarządzania jakością, „Problemy Jakości", nr 1.
Google Scholar

Knowles T., 2001, Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Kornak S., 1994, Jak kierować hotelami i innymi obiektami usługowymi? Management i marketing w praktyce, Wyd. Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.
Google Scholar

Mazur J., 2001, Zarządzanie marketingiem usług, Wyd. Diffin, Warszawa.
Google Scholar

Nakata N., Ikezawa T., 1992, Działalność w zakresie sterowania jakością w przemyśle hotelarskim i rekreacyjnym, [w:] Sterowanie jakością w przedsiębiorstwach japońskich, IOPM „Orgmasz", Warszawa.
Google Scholar

Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L., A., 1985, Conceptual Model of Service Qualityand its implications for Future Research, „Journal of Marketing", no 49 – Fall.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1251430

Pląder D., 2000, Rynek usług hotelarskich a zadania personelu, „Hotelarz”, nr 6.
Google Scholar

Rapacz A., 1996, Jakość usług strategicznym zagadnieniem współczesnego hotelarstwa, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu", nr 715.
Google Scholar

Tarkowski M., 1992, Hotelarstwo, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Opublikowane

2003-12-30

Jak cytować

Broniewska, G. (2003). Dbałość o klienta wewnętrznego i zewnętrznego w hotelach w świetle filozofii zarządzania przez jakość. Turyzm/Tourism, 13(2), 37–53. https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.2.03

Numer

Dział

Artykuły