Caring for both ‘Inside’ and ‘Outside’ Hotel Clients in Terms of Total Quality Management Philosophy

Authors

  • Grażyna Broniewska Uniwersytet Łódzki, Katedra Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.2.03

Keywords:

Total Quality Management, inside and outside clients, hotel services

Abstract

The article is based on the Total Quality Management (TQM) philosophy assumption that “By satisfying the inside client's needs as fully as possible, we can equally satisfy the outside client’s needs". The author highlights the key role of the involvement and satisfaction on the part of hotel personnel in achieving the goals of the firm by giving examples from actual hotels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barcik R., Gajewska P., 2001, Zarządzanie jakością w sektorze usług hotelarskich, [w:] Zarządzanie wiedzą i informacją w procesie doskonalenia jakości, Skrzypek E. (red.), Materiały z konferencji naukowej, Kazimierz Dolny 30 XI-2 XII 2001 r., Wyd. UMCS, Lublin.
Google Scholar

Bitner M. J., Booms B. H., Tetreault M. S., 1990, The service Encounter: Diagnosing Favorable and Unfavorable Incidents, „Journal of Marketing", January.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1252174

Bocho W., 1997, Marketing — Jakość w hotelarstwie, „Hotelarz", nr 10.
Google Scholar

Broniewska G., 2000, Identyfikacja i zaspakajanie potrzeb klienta wewnętrznego, „Problemy Jakości", nr 3.
Google Scholar

Chojecki H., 1974, Optymalizacja jakości, Metody psychologiczne, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Garbarski L., 1998, Zachowanie nabywców, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Gordon I. H., 2001, Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa,
Google Scholar

Kachniewska M., 2002, Zarządzanie jakością usług turystycznych, Wyd. Diffin, Warszawa.
Google Scholar

Kaplan R. S., Norton D. P., 2001, Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Kleniewski A., 2003, Osiem zasad zarządzania jakością, „Problemy Jakości", nr 1.
Google Scholar

Knowles T., 2001, Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Kornak S., 1994, Jak kierować hotelami i innymi obiektami usługowymi? Management i marketing w praktyce, Wyd. Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.
Google Scholar

Mazur J., 2001, Zarządzanie marketingiem usług, Wyd. Diffin, Warszawa.
Google Scholar

Nakata N., Ikezawa T., 1992, Działalność w zakresie sterowania jakością w przemyśle hotelarskim i rekreacyjnym, [w:] Sterowanie jakością w przedsiębiorstwach japońskich, IOPM „Orgmasz", Warszawa.
Google Scholar

Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L., A., 1985, Conceptual Model of Service Qualityand its implications for Future Research, „Journal of Marketing", no 49 – Fall.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1251430

Pląder D., 2000, Rynek usług hotelarskich a zadania personelu, „Hotelarz”, nr 6.
Google Scholar

Rapacz A., 1996, Jakość usług strategicznym zagadnieniem współczesnego hotelarstwa, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu", nr 715.
Google Scholar

Tarkowski M., 1992, Hotelarstwo, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Published

2003-12-30

How to Cite

Broniewska, G. (2003). Caring for both ‘Inside’ and ‘Outside’ Hotel Clients in Terms of Total Quality Management Philosophy. Turyzm/Tourism, 13(2), 37–53. https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.2.03

Issue

Section

Articles