Urban ‘tourism exploration space’: the example of Łódź
DOI:
https://doi.org/10.2478/V10106-009-0007-8Keywords:
urban space, tourism space, urban ‘tourism exploration space’Abstract
The author refers to the concept of ‘tourism space’ published earlier, and confronts this notion with a definition of ‘urban space’, bearing in mind that both these ‘spaces’ are subspaces of general ‘geographical space’. Assuming that each is distinguished on the basis of differing criteria, the author believes that the tourism function which gives rise to ‘tourism space’ can develop within ‘urban space’. Further on, the formulation of a precise definition of urban ‘tourism exploration space’ is focused on, which is understood as a personal space of created in the discovery of a city. The conclusion includes three case studies of urban ‘tourism exploration space’ in Łódź: Bidermann family properties, Piotrkowska courtyards and the ‘Green Ring of Tradition and Culture’.
Downloads
References
DZIEWOŃSKI, K., 1956, Geografia osadnictwa i zaludnienia. Dorobek, podstawy teoretyczne i problemy badawcze, Przegląd Geograficzny, 28, 4, pp. 721–764.
Google Scholar
KOWALCZYK, A., 2005, Nowe formy turystyki miejskiej, Prace i Studia Geograficzne, vol. 35, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa, pp. 155–197.
Google Scholar
KRONENBERG, M., 2006, Teoretyczne i rzeczywiste obszary penetracji turystycznej na terenie Łodzi, Turyzm, 16, 1, p. 21–32.
Google Scholar
KUŹKO, W., 2000, Bidermannowie. Dzieje rodziny i fortuny 1730–1945, Wydawnictwo „Literatura”, Łódź, 175 pp.
Google Scholar
LISZEWSKI, S., 1995, Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, pp. 87–103.
Google Scholar
LISZEWSKI, S., 1997, Przestrzeń miejska i jej organizacja, [in:] Geografia, człowiek, gospodarka, Instytut Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 55–65.
Google Scholar
LISZEWSKI, S., 1999, Przestrzeń turystyczna miasta (przykład Łodzi), Turyzm, 9, 1, pp. 51–73.
Google Scholar
LISZEWSKI, S., 2008, Miasto jako przedmiot badań geografii turyzmu w Polsce, Turyzm, 18, 1, pp. 27–38.
Google Scholar
LISZEWSKI, S., 2008, Formy i struktury przestrzenne wielkich skupisk miejskich, [win] Geografia urbanistyczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 187–233.
Google Scholar
MACHUDERA, J., 2007, Fortuna fabrykanckiego rodu Bidermannów jako element produktu turystycznego Łodzi, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar
MIKA, M., 2007, Turystyka miejska, [in:] W. Kurek (ed.), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 319–328.
Google Scholar
ORZECHOWSKA, J., 2008, Walory turystyczne łódzkich podwórek przy ulicy Piotrkowskiej, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar
PRUSINOWSKI, P., 2008, Szlak pieszy i przewodnik turystyczny po „Zielonym Kręgu Tradycji i Kultury” jako element produktu turystycznego Łodzi, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar
PUŚ, W., 1987, Dzieje Łodzi przemysłowej (zarys historii), Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź, 150 pp.
Google Scholar
ŻEBROWSKA, A., 1996, Obraz turystyczny Łodzi w świetle analizy zawartości treści przewodników, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.