Urban ‘tourism exploration space’: the example of Łódź

Authors

  • Stanisław Liszewski Łódź University, Institute of Urban Geography and Tourism

DOI:

https://doi.org/10.2478/V10106-009-0007-8

Keywords:

urban space, tourism space, urban ‘tourism exploration space’

Abstract

The author refers to the concept of ‘tourism space’ published earlier, and confronts this notion with a definition of ‘urban space’, bearing in mind that both these ‘spaces’ are subspaces of general ‘geographical space’. Assuming that each is distinguished on the basis of differing criteria, the author believes that the tourism function which gives rise to ‘tourism space’ can develop within ‘urban space’. Further on, the formulation of a precise definition of urban ‘tourism exploration space’ is focused on, which is understood as a personal space of created in the discovery of a city. The conclusion includes three case studies of urban ‘tourism exploration space’ in Łódź: Bidermann family properties, Piotrkowska courtyards and the ‘Green Ring of Tradition and Culture’.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DZIEWOŃSKI, K., 1956, Geografia osadnictwa i zaludnienia. Dorobek, podstawy teoretyczne i problemy badawcze, Przegląd Geograficzny, 28, 4, pp. 721–764.
Google Scholar

KOWALCZYK, A., 2005, Nowe formy turystyki miejskiej, Prace i Studia Geograficzne, vol. 35, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa, pp. 155–197.
Google Scholar

KRONENBERG, M., 2006, Teoretyczne i rzeczywiste obszary penetracji turystycznej na terenie Łodzi, Turyzm, 16, 1, p. 21–32.
Google Scholar

KUŹKO, W., 2000, Bidermannowie. Dzieje rodziny i fortuny 1730–1945, Wydawnictwo „Literatura”, Łódź, 175 pp.
Google Scholar

LISZEWSKI, S., 1995, Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, pp. 87–103.
Google Scholar

LISZEWSKI, S., 1997, Przestrzeń miejska i jej organizacja, [in:] Geografia, człowiek, gospodarka, Instytut Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 55–65.
Google Scholar

LISZEWSKI, S., 1999, Przestrzeń turystyczna miasta (przykład Łodzi), Turyzm, 9, 1, pp. 51–73.
Google Scholar

LISZEWSKI, S., 2008, Miasto jako przedmiot badań geografii turyzmu w Polsce, Turyzm, 18, 1, pp. 27–38.
Google Scholar

LISZEWSKI, S., 2008, Formy i struktury przestrzenne wielkich skupisk miejskich, [win] Geografia urbanistyczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 187–233.
Google Scholar

MACHUDERA, J., 2007, Fortuna fabrykanckiego rodu Bidermannów jako element produktu turystycznego Łodzi, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar

MIKA, M., 2007, Turystyka miejska, [in:] W. Kurek (ed.), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 319–328.
Google Scholar

ORZECHOWSKA, J., 2008, Walory turystyczne łódzkich podwórek przy ulicy Piotrkowskiej, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar

PRUSINOWSKI, P., 2008, Szlak pieszy i przewodnik turystyczny po „Zielonym Kręgu Tradycji i Kultury” jako element produktu turystycznego Łodzi, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar

PUŚ, W., 1987, Dzieje Łodzi przemysłowej (zarys historii), Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź, 150 pp.
Google Scholar

ŻEBROWSKA, A., 1996, Obraz turystyczny Łodzi w świetle analizy zawartości treści przewodników, Master’s thesis at the Institute of Urban Geography and Tourism, Łódź University, Łódź.
Google Scholar

Downloads

Published

2009-07-22

How to Cite

Liszewski, S. (2009). Urban ‘tourism exploration space’: the example of Łódź. Turyzm/Tourism, 19(1-2), 57–62. https://doi.org/10.2478/V10106-009-0007-8

Issue

Section

Articles