Triathlon as a form of sports consumption: Motives for participation
DOI:
https://doi.org/10.2478/tour-2018-0013Keywords:
triathlon, promotion of physical activity, sports tourismAbstract
This article presents triathlon as a modern form of sports consumption. The theoretical part underlines the importance of triathlon events for the development of tourism and the promotion of health and physical activity, whereas the empirical part presents the results of research carried out at the Środa Wielkopolska Triathlon 2018 event. The socio-demographic profile of the participants of the event (N=109) and their motives for participation were determined. The information contained may be of value for those involved in the development of sport and tourism in smaller towns in Poland.
Downloads
References
AALTONEN S. i in., 2012, Motives for and barriers to physical activity in twin pairs discordant for leisure time physical activity for 30 years, International Journal of Sports Medicine, 33, 1, pp. 157-163.
Google Scholar
ALDRIDGE A., 2006, Konsumpcja, Key Concepts, Warszawa.
Google Scholar
BIERNAT E., PIĄTKOWSKA M., 2012, Rekreacyjna aktywność fizyczna Polaków na tle Europy. Raport dla Departamentu Analiz i Polityki Sportowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
BOROWIEC A., LIGNOWSKA I., 2012, Is the ideology of healthism a distinctive feature of the middle class in Poland?, Culture and Society – Sport in Culture, 56, 3, pp. 95-111.
Google Scholar
CRAWFORD R., 2006, Health as a meaningful social practice, Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine, 10, 4, pp. 401-420.
Google Scholar
Ministerstwo Sportu i Turystyki, 2016, Ocena korzyści społecznych inwestycji w sport w odniesieniu do ponoszonych kosztów. Raport analityczny, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
OMYŁA-RUDZKA M., 2013, Aktywność fizyczna Polaków, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
SCHULZE G., 1992, Die Erlebniz-Gesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Campus-Verlag, Frankfurt am Main.
Google Scholar
STEMPIEŃ J., 2016, Bieganie, zwiedzanie i klasa średnia – przygarść socjologicznych uwag i obserwacji o turystyce biegowej, [in:] M. Kazimierczak (ed.), Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań, pp. 48-59.
Google Scholar
WARBURTON D.E., NICOL C.W., BREDIN S.S., 2006, Health benefits of physical activity: the evidence, Canadian Medical Association Journal, 174 , 6, pp. 801-809.
Google Scholar
WALCZAK M., GRACZ J., TOMCZAK M., 2011, Poszukiwanie doznań jako tendencja we współczesnej aktywności sportowo-rekreacyjnej, [in:] P. Niedzielski, J. Witek (ed.), Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, pp. 47-65.
Google Scholar
WEED M., 2008, Sports tourism experience, Journal of Sport and Tourism, 13, 1, pp. 1-4.
Google Scholar
WHO, www.who.int.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.