Triathlon jako forma konsumpcji sportowej – motywacje do udziału
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.05Keywords:
triathlon, promocja aktywności fizycznej, turystyka sportowaAbstract
W artykule zaprezentowano triathlon jako nowoczesną formę konsumpcji sportowej. W części teoretycznej opisano znaczenie imprez triathlonowych dla rozwoju turystyki oraz promocji zdrowia i aktywności fizycznej. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych podczas imprezy Triathlon Środa Wielkopolska 2018. Ustalono profil społeczno-demograficzny uczestnika imprezy (N = 109) oraz jego motywację do wzięcia w niej udziału. Informacje zawarte w artykule mogą mieć duże znaczenie dla osób zaangażowanych w rozwój sportu i turystyki w małych miejscowościach w Polsce.
Downloads
References
AALTONEN S. i in., 2012, Motives for and barriers to physical activity in twin pairs discordant for leisure time physical activity for 30 years, „International Journal of Sports Medicine”, 33, 1, s. 157–163.
Google Scholar
ALDRIDGE A., 2006, Konsumpcja, Key Concepts, Warszawa.
Google Scholar
BIERNAT E., PIĄTKOWSKA M., 2012, Rekreacyjna aktywność fizyczna Polaków na tle Europy. Raport dla Departamentu Analiz i Polityki Sportowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
BOROWIEC A., LIGNOWSKA I., 2012, Is the ideology of healthism a distinctive feature of the middle class in Poland?, „Culture and Society – Sport in Culture”, 56, 3, s. 95–111.
Google Scholar
CRAWFORD R., 2006, Health as a meaningful social practice, „Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine”, 10, 4, s. 401–420.
Google Scholar
Ministerstwo Sportu i Turystyki, 2016, Ocena korzyści społecznych inwestycji w sport w odniesieniu do ponoszonych kosztów. Raport analityczny, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
OMYŁA-RUDZKA M., 2013, Aktywność fizyczna Polaków, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
SCHULZE G., 1992, Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Campus-Verlag, Frankfurt am Main.
Google Scholar
STEMPIEŃ J., 2016, Bieganie, zwiedzanie i klasa średnia – przygarść socjologicznych uwag i obserwacji o turystyce biegowej, [w:] M. Kazimierczak (red.), Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań, s. 48–59.
Google Scholar
WARBURTON D.E., NICOL C.W., BREDIN S.S., 2006, Health benefits of physical activity: The evidence, „Canadian Medical Association Journal”, 174 , 6, s. 801–809.
Google Scholar
WALCZAK M., GRACZ J., TOMCZAK M., 2011, Poszukiwanie doznań jako tendencja we współczesnej aktywności sportowo-rekreacyjnej, [w:] P. Niedzielski, J. Witek (red.), Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 47–65.
Google Scholar
WEED M., 2008, Sports tourism experience, „Journal of Sport and Tourism”, 13, 1, s. 1–4.
Google Scholar
www.who.int.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.