The Tourist Region and Globalisation Processes

Authors

  • Małgorzata Durydiwka Uniwersytet Warszawski, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej
  • Andrzej Kowalczyk Uniwersytet Łódzki, Katedra Geografii Miast i Turyzmu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.1.02

Keywords:

region, tourist region, tourism globalisation, multinational corporations

Abstract

The 'tourist region’ has long been a key term in geography and specifically in socio-economic geography. Among the many different types of region there is the tourist region characterised by spatial continuity and difference from surrounding areas. These characteristics however in the age of globalisation are no longer tourist region markers. In the face of tourist globalisation. the concept of a region gains new meaning because present-day tourist regions are largely open (due to international corporations like TUI AG which operate in them), show considerable unification of the tourist product they offer, and are not sufficiently continuous. This means that either the concept of a tourist region is becoming less clear-cut, or that in fact it is slowly losing its meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alejziak W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.
Google Scholar

Bar R., Doliński A., 1974, Geografia turystyczna Polski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Dela Cruz T., Wolchuk S., 2000, Hotels’ 325, “Hotels”, July, s. 40-86.
Google Scholar

Domański R., 1990, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, PWN, Warszawa-Poznań.
Google Scholar

Dziewoński K., 1957, Niektóre problemy badania regionów gospodarczych w Polsce, „Przegląd Geograficzny", 29, s. 719-739.
Google Scholar

Dziewoński K., 1967, Teoria regionu ekonomicznego, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 33-50.
Google Scholar

Gunn C. A., 1994, Tourism planning, Taylor and Francis, Washington, DC.
Google Scholar

Hettner A., 1927, Die Geographie — ihre Geschichte, ihr Wasen und ihre Methoden, Ferdinand Hirt, Breslau.
Google Scholar

Jafari J. (red.), 2001, Encyclopedia of Tourism, Routledge, London-New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203195673

James P. E., Jones C. F., 1954, American geography: inventory and prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y.
Google Scholar

Jędrzejczyk D., 1993, Region ekonomiczny jako system, [w:] D. Jędrzejczyk, W. Kusiński (red.), Studia z historii i metodologii geografii ekonomicznej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 57-78.
Google Scholar

Kowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Liszewski S., 2002, Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne, [w:] G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa-Poznań, s. 77-109.
Google Scholar

Mileska M. I., 1963, Regiony turystyczne Polski. Stan obecny i potencjalne warunki rozwoju, „Prace Geograficzne”, nr 43.
Google Scholar

Platt R. S., 1935, Field approach to regions, „Annals of the Association of American Geographers”, vol. 25, s. 153-174.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00045603509357140

Rykiel Z., 2001, Krytyka teorii regionu społeczno-ekonomicznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar

Saprunowa W., 1997, Turizm. Ewolucija. Struktura. Marketing, Os’-89, Moskva.
Google Scholar

Szymczak M. (red.), 1985, Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Warszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Whittlesey D., 1954, The regional concept and the regional method, [in:] American Geography: Inventory and Prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y., s. 26-37.
Google Scholar

Wolchuk S., Scoviak Lerner M., 2002, Hotels' 325, July, Special Report www.hotelsmag.com
Google Scholar

Wróbel A., 1965, Pojęcie regionu ekonomicznego a teoria geografii, „Prace Geograficzne”, nr 48.
Google Scholar

Wróbel A., 1967, Pojęcie regionu a metoda regionalna, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 73-84.
Google Scholar

www.gnto.gr
Google Scholar

www.tui.com
Google Scholar

Zagółkowa H. (red.), 1997, Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Wyd. Kurpisz, Poznań, t. 12.
Google Scholar

Published

2003-06-30

How to Cite

Durydiwka, M., & Kowalczyk, A. (2003). The Tourist Region and Globalisation Processes. Turyzm/Tourism, 13(1), 21–42. https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.1.02

Issue

Section

Articles