Region turystyczny a procesy globalizacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.13.1.02Słowa kluczowe:
region, region turystyczny, globalizacja turystyki, korporacje ponadnarodoweAbstrakt
Pojęcie regionu turystycznego od dawna jest jednym z kluczowych terminów używanych w geografii, w tym również w geografii społeczno-ekonomicznej. Wśród różnych rodzajów regionów wyróżnia się m.in. regiony turystyczne. Do głównych cech regionu turystycznego należą: jego spójność przestrzenna (zwartość) oraz odmienność względem otaczającego go obszaru. Cechy te przestają być jednak wyróżnikiem regionów turystycznych w dobie globalizacji. Wobec globalizacji turystyki pojęcie regionu zaczyna mieć inny sens niż dawniej, gdyż obecne regiony turystyczne są w dużej mierze otwarte (m.in. z powodu działalności na ich obszarze ponadnarodowych korporacji w rodzaju TUI AG), wykazują znaczny stopień unifikacji oferowanego produktu turystycznego oraz nie są w wystarczającej mierze zwarte przestrzennie. Oznacza to, że pojęcie regionu turystycznego zaczyna być mniej ostre niż dawniej, bądź też stopniowo traci sens.
Pobrania
Bibliografia
Alejziak W., 2000, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.
Google Scholar
Bar R., Doliński A., 1974, Geografia turystyczna Polski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Dela Cruz T., Wolchuk S., 2000, Hotels’ 325, “Hotels”, July, s. 40-86.
Google Scholar
Domański R., 1990, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, PWN, Warszawa-Poznań.
Google Scholar
Dziewoński K., 1957, Niektóre problemy badania regionów gospodarczych w Polsce, „Przegląd Geograficzny", 29, s. 719-739.
Google Scholar
Dziewoński K., 1967, Teoria regionu ekonomicznego, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 33-50.
Google Scholar
Gunn C. A., 1994, Tourism planning, Taylor and Francis, Washington, DC.
Google Scholar
Hettner A., 1927, Die Geographie — ihre Geschichte, ihr Wasen und ihre Methoden, Ferdinand Hirt, Breslau.
Google Scholar
Jafari J. (red.), 2001, Encyclopedia of Tourism, Routledge, London-New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203195673
James P. E., Jones C. F., 1954, American geography: inventory and prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y.
Google Scholar
Jędrzejczyk D., 1993, Region ekonomiczny jako system, [w:] D. Jędrzejczyk, W. Kusiński (red.), Studia z historii i metodologii geografii ekonomicznej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 57-78.
Google Scholar
Kowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Liszewski S., 2002, Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne, [w:] G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa-Poznań, s. 77-109.
Google Scholar
Mileska M. I., 1963, Regiony turystyczne Polski. Stan obecny i potencjalne warunki rozwoju, „Prace Geograficzne”, nr 43.
Google Scholar
Platt R. S., 1935, Field approach to regions, „Annals of the Association of American Geographers”, vol. 25, s. 153-174.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00045603509357140
Rykiel Z., 2001, Krytyka teorii regionu społeczno-ekonomicznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
Saprunowa W., 1997, Turizm. Ewolucija. Struktura. Marketing, Os’-89, Moskva.
Google Scholar
Szymczak M. (red.), 1985, Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Warszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Whittlesey D., 1954, The regional concept and the regional method, [in:] American Geography: Inventory and Prospect, University of Syracuse Press, Syracuse, N.Y., s. 26-37.
Google Scholar
Wolchuk S., Scoviak Lerner M., 2002, Hotels' 325, July, Special Report www.hotelsmag.com
Google Scholar
Wróbel A., 1965, Pojęcie regionu ekonomicznego a teoria geografii, „Prace Geograficzne”, nr 48.
Google Scholar
Wróbel A., 1967, Pojęcie regionu a metoda regionalna, „Przegląd Geograficzny”, nr 39, 1, s. 73-84.
Google Scholar
www.gnto.gr
Google Scholar
www.tui.com
Google Scholar
Zagółkowa H. (red.), 1997, Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Wyd. Kurpisz, Poznań, t. 12.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.