Naśladowanie – twórczość artystyczna czy "rzemieślnicza"? Historie kobiet z aksamitnym naszyjnikiem

Autor

  • Magdalena Wandzioch Université de Silésie

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.09

Słowa kluczowe:

twórczość artystyczna, plagiat, artysta-rzemieślnik

Abstrakt

W 1613 roku ukazał się anonimowy tekst Histoire prodigieuse d’un gentilhomme auquel le diable est apparu, et avec lequel il a conversé sous le corps d’une femme morte, advenue à Paris le 1 janvier 1613. Ten tekst stał się źródłem inspiracji dla Washingtona Irvinga, a następnie dla kilku pisarzy francuskich, m.in. Petrusa Borela, Paula Lacroix, Alexandre’a Dumasa i Josepha Méry’ego. Wszyscy ci autorzy splagiatowali opowiadanie amerykańskiego pisarza i trudno uważać ich za prawdziwych artystów. Ich teksty przypominają raczej wyrób „rzemieślniczy”. Jedynie powieść Alexandre’a Dumasa, mimo wielu zapożyczeń, wyróżnia się oryginalnością i dzięki temu jej autor zasługuje na miano artysty rzemieślnika.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Magdalena Wandzioch - Université de Silésie

Magdalena Wandzioch, professeur, dirigeante du Département des Littératures et Cultures Françaises et Francophones de L’Institut des Langues Romanes et de Traductologie, Université de Silésie. Domaine de recherche : littérature française du XIXe siècle, plus particulièrement le conte merveilleux et la nouvelle fantastique, entre autres celle de Jules Barbey d’Aurevilly et d’Alexandre Dumas. Dernière monographie : Alexandre Dumas. Entre féerie et fantastique, Katowice, Uniwersytet Śląski, WW Oficyna Wydawnicza, 2012.

Bibliografia

Anonyme, Histoire prodigieuse d’un gentilhomme auquel le diable est apparu, et avec lequel il a conversé sous le corps d’une femme morte, advenue à Paris le 1 janvier 1613, in : Colliers de velours, parcours d’un récit vampirisé, La Fresnay-Fayel, France, Éditions d’Otrante, 2015
Google Scholar

Borel, Pétrus, Gottfried Wolfgang, in : Colliers de velours, parcours d’un récit vampirisé, La Fresnay-Fayel, France, Editions d’Otrante, 2015
Google Scholar

Bouillaguet, Annick, L’Écriture imitative, pastiche, parodie, collage, Paris, Éditions Nathan, 1996
Google Scholar

Dumas, Alexandre, La Femme au collier de velours, in : Colliers de velours, parcours d’un récit vampirisé, La Fresnay-Fayel, France, Editions d’Otrante, 2015
Google Scholar

Genette, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Éditions du Seuil, 1982
Google Scholar

Genette, Gérard, Seuils, Paris, Éditions du Seuil, 1987
Google Scholar

Maurel-Indart, Hélène, Du plagiat, Paris, Gallimard, 2011
Google Scholar

Rabau, Sophie, L’intertextualité, Paris, Flammarion, 2002
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-07

Jak cytować

Wandzioch, M. (2019). Naśladowanie – twórczość artystyczna czy "rzemieślnicza"? Historie kobiet z aksamitnym naszyjnikiem. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (13), 87–97. https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.09