Demistyfikacja chmury jako niewidzialnej technologii: aspekty estetyczne, przestrzenne i afektywne w sztuce i studiach nad infrastrukturą krytyczną
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.2024.08Słowa kluczowe:
Chmura, krytyczne studia infrastruktury, niewidoczna technologiaAbstrakt
Artykuł podejmuje temat technologicznej Chmury jako jednej z cech czwartej rewolucji przemysłowej. Koncentruje się na ambiwalencjach Chmury, omawiając jej różne aspekty estetyczne, przestrzenne i afektywne. Metody podejścia do zjawiska Chmury są rozwijane zarówno w teorii, w dyscyplinach studiów nad infrastrukturą krytyczną (CI) i naukach o sztuce, jak i w praktyce sztuk wizualnych. Główne stanowiska teoretyczne, z których czerpie artykuł, zostały opracowane przez Benjamina H. Brattona, Jamesa Bridle’a i Tung-Hui Hu. Artykuł przedstawia również pokrótce historię studiów nad CI wraz z ich głównymi obszarami badawczymi (np. studia nad centrami danych) oraz przykładami z dziedziny sztuki. Kwestie poruszone w artykule obejmują: niewidzialność i niedostępność chmury (jako hiperobiektu sieciowego i infrastruktury technologicznej), architekturę centrów danych i niejednoznaczną relację, jaką chmura ustanawia ze swoimi użytkownikami, a także kwestie ekologiczne. Chmura jako niewidzialna technologia jest omawiana z wielu perspektyw, od tej, która wprost wspiera jej rozwój, po te, które próbują zdemistyfikować jej pozornie niematerialny obraz i krytycznie wskazać jej relacje z ekstraktywizmem, a także zasugerować propozycje oporu.
Bibliografia
Aranda, J. et al. (2015). The Internet Does Not Exist. London: Sternberg Press.
Google Scholar
Berlant, L. (2016). The commons: Infrastructures for Troubling Times. Environment and Planning D: Society and Space, (34) 3, pp. 393–419. https://doi.org/10.1177/0263775816645989
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0263775816645989
Blum, A. (2012). Tubes: A Journey to the Center of the Internet. Toronto: HarperCollins Canada.
Google Scholar
Bratton, B. H. (2015). The Stack. On Software and Sovereignty. Cambridge, MA – London: The MIT Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262029575.001.0001
Bridle, J. (2018). New Dark Age. Technology and the End of the Future. London: Verso.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17104/9783406741784
Burrington, I. (2016). Networks of New York: An Illustrated Field Guide to Urban Internet Infrastructure. Brooklyn: Melville House.
Google Scholar
Connor, S. (2010). The Matter of Air: Science and Art of the Ethereal. London: Reaktion Books.
Google Scholar
Chun, W. H. (2008). Control and Freedom: Power and Paranoia in the Age of Fiber Optics. Cambridge, MA: The MIT Press.
Google Scholar
Deleuze, G. (1992). Postscript on the Societies of Control. October, 59, pp. 3–7.
Google Scholar
Dragona, D., and Charitos, D. (2016). Going off-the-cloud. Artistic practices and initiatives for an offline sharing world. Alternative Internets, Journal of Peer Production, 8. Available at: http://peerproduction.net/issues/issue-9-alternative-internets/peer-reviewed-papers/going-off-the-cloud/ [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Dragona D. (2019). Affective infrastructures. transmediale journal. #3, 31.10. Available at: https://archive.transmediale.de/content/affective-infrastructures-0 [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Foucault M. (1975). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage.
Google Scholar
Frid-Jimenez, A. et al. (2014). The New Cloud Atlas. Available at: http://newcloudatlas.org/#3/39.80/-30.60 [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Gail, W. B. (2016). A New Dark Age Looms. The New York Times, 19.04. Available at: https://www.nytimes.com/2016/04/19/opinion/a-new-dark-age-looms.html [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Gerrard, J. (2015). Farm (Pryor Creek, Oklahoma). Available at: http://www.johngerrard.net/farm-pryor-creek-oklahoma-2015.html [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Goni, K. (2016). Megastructures. Available at: https://kyriakigoni.com/projects/megastructures [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Groen, L., and Kuijpers, M. (2020). Automated Landscapes and the Human Dream of Relentlessness. Strelka Mag, 3.03. https://strelkamag.com/en/article/reporting-from-automated-landscapes [Accessed: 13.04.2020].
Google Scholar
Haraway D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14 (3), pp. 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3178066
Hogan, M. (2023). „Environmental media” in the cloud: The making of critical data center art. New Media & Society, nr 25 (2), pp. 384–404. https://doi.org/10.1177/14614448221149942
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/14614448221149942
Hu, T.-H. (2015). A Prehistory of the Cloud. Cambridge, MA–London: The MIT Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262029513.001.0001
Joler, V. (2020). New Extractivism. Available at: https://extractivism.online/ [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Metahaven (2012). Captives of the Cloud: Part I. e-flux journal, 37. https://www.e-flux.com/journal/37/61232/captives-of-the-cloud-part-i/ [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Mirzoeff, N. (2016), Jak zobaczyć świat. Translated by Ł. Zaremba. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Google Scholar
Nixon, R. (2011). Slow Violence and the Environmentalism of the Poor. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674061194
Odell, J. (2013). Satellite Landscapes (2013–2014). Available at: https://www.jennyodell.com/satellite-landscapes.html [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Pasquale, F. (2015). The Black Box Society: The Secret Algorithms that Control Money and Information. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674736061
Pomeranz, K. (2000). The Great Divergence: China, Europe and the Making of the Modern World Economy. Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400823499
Roth, E. (2015). Red Lines. Available at: https://www.evan-roth.com/~/works/red-lines/#hemisphere=east&strand=119 [Accessed: 18.09.2022].
Google Scholar
Samman, N. (2023). Poetics of Encryption. Art and the Technocene. Berlin: Hatje Cantz.
Google Scholar
Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. Geneva: World Economic Forum.
Google Scholar
Small, Z. (2018). A Net Artist on Why the Cloud Is a Bad Metaphor for the Internet. Hyperallergic.com, 12.11. https://hyperallergic.com/460796/a-net-artist-on-why-the-cloud-is-a-bad-metaphor-for-the-internet/ [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Starosielski, N. (2012). „Warning: Do not dig”: Negotiating the visibility of critical infrastructures. Journal of Visual Culture, 1, pp. 38–57.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1470412911430465
Starosielski, N. (2015). The Undersea Network (Sign, Storage, Transmission). Durham, North Carolina – London: Duke University Press.
Google Scholar
Tan, K. (2015). Polymorphism (Data Centre Simulation). Available at: https://kynantan.com/polymorphism/ [Accessed: 20.06.2024].
Google Scholar
Velkova, J. and Plantin J.-Ch. (2023). Data centers and the infrastructural temporalities of digital media: An introduction. New Media & Society, 25(2), pp. 273–286.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/14614448221149945
Wolak, J. (2021). Uziemienie. Filozoficzne marginalia do The Stack i O antropolizie Benjamina Brattona. Praktyka Teoretyczna, 41(3), pp. 169–190. https://doi.org/10.14746/prt.2021.3.9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2021.3.9
Young, L. (2019a). Neo-Machine. Architecture Without People. Architectural Design, 89 (1), pp. 6–13. https://doi.org/10.1002/ad.2381
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/ad.2381
Young, L. (2019b). Landscapes of the Post-Anthropocene: Liam Young on architecture without people [interview by T. Zolotoev]. Strelka Mag, 29.03. Available at: https://strelkamag.com/en/article/landscapes-of-the-post-anthropocene-liam-young-on-architecture-without-people [Accessed: 13.04.2019].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.



