In Search of the Inverted Time of Avant-Garde. An Aattempt to Read the Phenomenon of Debora Vogel in Light of the Modern Crisis of Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.36.04

Keywords:

anticipations in art, avant-garde, neo-avant-garde, Nachträglichkeit, posthistoricism, temporality of aesthetic experience, spatiality of aesthetic experience

Abstract

This article considers the principles of Debora Vogel’s artistic project in the context of reflecting on the transformations of the late modern experience. Among the transformations, the one I consider key is the shift from narrative linearity to polyphonic simultaneity which is related to the displacement of temporal aspects of modern experience by spatial ones. The second context in which I consider Vogel’s work are transformations which took place in art as a consequence of the avant-garde – its signature concepts including simultaneousness, poliphony, breakdown of hierarchy, lack of a centre, event, uprootedness, blurring of boundaries between art and life. I claim that the full significance of the above-mentioned transformations becomes visible in neoavant- garde art. Following in the tracks of neo-avant-garde art, I bring out the shifts which appear to be important from the perspective of a necessity to return to Vogel as its anticipator. The method I adopt assumes a particular understanding of anticipation, according to which the beginning (avant-garde) is co-created by its continuation b(neo-avant-garde).

References

Berman Marshall, Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Szuster, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.
Google Scholar

Bürger Peter, Teoria awangardy, przeł. Jadwiga Kita-Huber, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.
Google Scholar

Danto Arthur Coleman, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, przeł. Mateusz Salwa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2013.
Google Scholar

Didi-Huberman Georges, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. Barbara Brzezicka, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011.
Google Scholar

Duchamp du signe, Textes réunis par Marc Sanouillet, Paris, Flammarion, Paris 1975.
Google Scholar

Foster Hal, Powrót realnego. Awangarda u schyłku wieku, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2010.
Google Scholar

Jay Martin, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, przeł. Agnieszka Rejniak-Majewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2008.
Google Scholar

Jimenez Marc, La critique. Crise de l`art ou consensus culturel?, Klincksieck, Paris 1995.
Google Scholar

Lyotard Jean-François, Les transformateurs Duchamp, Éditions Galilee, Paris 1977.
Google Scholar

Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta, red. Andrij Bojarov, Paweł Polit, Karolina Szymaniak, wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2017.
Google Scholar

Rochlitz Rainer, Subversion et subvention. Art contemporain et argumentation esthétique, Paris, Gallimard, 1994.
Google Scholar

Schulze Gerhard, Die Erlebnisgesellschaft: Kultursoziologie der Gegenwart, Campus Verlag, Frankfurt 1992.
Google Scholar

Zeidler-Janiszewska Anna, Między melancholią a żałobą: estetyka wobec przemian w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1996.
Google Scholar

Published

2020-09-30

How to Cite

Lorenc, I. (2020). In Search of the Inverted Time of Avant-Garde. An Aattempt to Read the Phenomenon of Debora Vogel in Light of the Modern Crisis of Experience. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (36), 41–55. https://doi.org/10.18778/0208-6107.36.04